Vi har fliser på dobbeltgips, og nogle steder følger det nærmeste gips med, når jeg river det ned... Det drejer sig om områder på ca. 10-15 cm i kvadrat; vil det fungere med spartelmasse (måske findes der stærkere?), eller skal jeg udskifte gips/lægge renoveringsgips?

Hvad bruger I til at slibe ned gammel fix og fugemasse?

Spartle med husfix eller lignende som ikke krymper. Tror at der findes en slags gipsbaseret produkt som også virker.

I princippet kan man spartle hvor store huller som helst, det er mere et spørgsmål om, at når det bliver for meget, så bliver det nemmere og billigere at skifte gipspladen i stedet (har det blevet sagt til mig).

Det eneste jeg ville bekymre mig om er evt. tykkelse. Eftersom tykke lag tager LANG tid at tørre med visse produkter, men det bør ikke være noget større problem her.

OK. Indtil videre er der i hvert fald ingen skader, der er dybere end 13 mm minus papiret på bagsiden... så det skal nok gå.  :)
Det er i øvrigt betydeligt værre at få fliserne af (uden at forårsage store skader) på det lille stykke på køkkenbordets kortside - der er enkelgips...  :(

Gipsbrug.... tørrer på et nafs :)

Jeg synes, at det enkleste er at forsøge at bryde store dele af gipset med kakel af og så sætte nyt gips.

kakle på det gamle kakel er jo for så vidt endnu enklere.

skal du spartle med husfix etc bliver det jo en masse spartling og slibning som du slipper, hvis du skifter gips. Spartle er nok det kedeligste, der findes.

Fein sagde:
Jeg synes, at det nemmeste er at forsøge at bryde store dele af gipsen med fliser på og derefter sætte ny gips.

at flise på det gamle fliser er jo for så vidt endnu nemmere.

skal du spartle med husfix etc. bliver det jo en masse spartling og slibning, som du slipper for, hvis du skifter gips. Spartle er nok det kedeligste, der findes
Slibe meget er noget, man skal gøre, hvis man ikke KAN spartle... ;)
Så skal det flises ikke males... dvs. ikke samme finish... ::)

mats_o sagde:
Det eneste, jeg ville bekymre mig om, er evt. tykkelse. Da tykke lag tager LANG tid at tørre med visse produkter, men det bør ikke være noget større problem her
Det kan jeg bekræfte... Jeg fik også med mig store stykker af væggen, da jeg rev fliserne ud i lejligheden. Største stykke var ca. 2 cm dybt og ca. 10x10 stor. Det gik jo fint at spartle, men det tog fandens lang tid og mange spartlinger, da det synker ind. Men det gik jo alligevel til sidst. Og godt blev det!

Jeg var som vanligt uklar. Den gang jeg brugte metoden nedknackat + husfix, måtte jeg også slibe en masse gammel kakelfix ned, som ikke fulgte med alle steder. På andre steder blev der store huller i gipsen, så til sidst var det et månelandskab. Egentlig ikke kedeligt at spartle, bare at slibe. ugh.
smiler sagde:
Slibe meget er noget man må gøre, hvis man ikke KAN spartle... ;)
Så skal det flises, ikke males... dvs. ikke samme finish... ::)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.