Hej allesammen i sommervarmen!

Jeg kommer snart til at skulle fjerne en hvidmalet eternitplade fra facaden for at muliggøre to rørgennemføringer til indvendige/indbyggede regnvandsrør/nedløbsrør (110 mm). Med viden om hvor porøst/farligt det er at arbejde med eternit, har jeg så at sige valgt det fra som en mulighed at lave gennemføringer i den eksisterende plade. Nu undrer jeg mig; har I nogle tips, før jeg begynder at jage rundt i byggemarkederne her omkring Lund; hvad findes der af fornuftige pladematerialer, der egner sig til dette? Dvs. både god facadeklædning/antifugt-egenskaber samt nogenlunde let at arbejde med i forhold til rørgennemføringerne.

Kan tilføjes, at eternitten er ca. 6 mm tyk, og pladerne er 70 cm brede og 240 lange - i værste fald kan jeg leve med at tage to nye plader og sparkle samlingen.

Ekstraspørgsmål; er der nogle særlige risici ved at lave en sådan gennemføring (det bliver naturligvis et helt tæt rørsystem, behøver næppe tilføjes)? Væggen det drejer sig om tilhører en tilbygning/redskabsrum, der er bygget sammen med huset - samme ydervæg - men med en skillevæg på indersiden. Når jeg har brudt den indvendige vægpanel af, så ser det ud til kun at være regeltræ, gips og en slags enklere vægisolering (altså ikke lige så tykt som inde i husvæggene og så eternitpladerne mod ydersiden).

Redskabsrummet ville sandsynligvis have været et koldt rum, hvis det havde været fritliggende, men det holder også om vinteren en vis varme, eftersom det er bygget sammen med huset.

Som jeg kan forstå det, skulle der ikke kunne opstå nogle særlige problemer med kondens og fugtvandring omkring rørgennemføringen - eller?

Jeg tænker, at jeg laver gennemføringshullet i ydervæggen forholdsvis tæt, med nogle millimeters margen, som jeg derefter tætner med udendørssilicone eller fugemasse. På indersiden sætter jeg ingenting, altså hverken isolering eller indvendig væg i kontakt med røret - men skaber en slags synlig niche til gennemføringen, der muliggør kontrol og adgang til røret.

Bedste hilsner og tak på forhånd
Jörgen
 
Du kan måske prøve med minerit. Bruger normalt bruges bl.a. som brandvæg mm.

Havde det været mig, havde jeg ladet pladen være og taget to huller op i den. Særligt fordi de er så store. Det vil være tydeligt, at en plade er udskiftet. Du vil sandsynligvis ikke få kræft og falde død om, fordi du tager to huller op. Asbest er meget usundt, hvis du arbejder dagligt med det i støvet, hvilket bygningsarbejderne gjorde dengang, eterniten blev brugt. Men hvis du tager to huller op, udendørs desuden, så ville jeg nok sige, at du kan føle dig sikker. Hvis du ikke vil fræse eller save, hvilket kan rive støv op, så kan du risse med en skarp kniv. Eterniten er trods alt relativt porøs.
 
Hej !
Tak for det - jeg besindede mig og indså også, at det bliver nemmest at lave et hul i eterniten. Selv om emnet er virkelig farligt, så er jeg også tilbøjelig til at tro, at en enkelt eksponering for støvet i løbet af en levetid ikke kan være superkritisk.
Det viste sig at være virkelig svært at save i eterniten med cirkelsav, jeg borede et hul og brækkede stykker af med en stor tang.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.