Hej!

Jeg har fået en vandskade, se billederne nedenfor, under en køkkenvask. Brædderne nærmest lækagen har været rigtig gennemblødte, som om de har ligget i vand i længere tid.

Kigger man på det øverste billede, ser man en hvid/grå belægning, som jeg ville tro er skimmel på plankerne. Det nederste billede viser nogle planker længere væk langs med de våde planker, som er bulet.

I samtale med en fugtinspektør mener han, at brædderne vil tørre op af sig selv, hvilket betyder, at man ikke behøver at skifte dem.

Jeg selv føler, at det sandsynligvis ville være mest hensigtsmæssigt at skifte plankerne for sikkerheds skyld. Men jeg må indrømme, at siden vandskaden blev opdaget, og vandtilførslen blev stoppet, er det tørret lidt.

Jeg antager, at det tager længere tid, før det bliver klart, hvis man ikke skifter plankerne, da det ellers skal være brudt op, så det tørrer.

Nu vil jeg gerne have jeres syn på sagen, skal jeg skifte eller lade det tørre? Hvad er mest hensigtsmæssigt?

Med venlig hilsen
Fredrik

• Øverst: Fugtskadet køkkenafløb med skimmellignende belægning. Nederst: Bøjede planker længere væk fra lækagen.
BYT! Så er du på den sikre side og slipper at bekymre dig om at skulle rive op i fremtiden. Hvornår ved du, at de er tilstrækkeligt tørre til at blive bygget ind igen? Er det muligt at få fjernet ALT det evt. skimmel?

Vi har fået en vandskade i vores nyindkøbte hus. For 15-20 år siden blev der en frostprop i badeværelset. De har ikke skiftet noget, men lagde bare nyt gulv med nye udenpåliggende rør. Det var IKKE sjovt at rive op vinylgulv og klinker og derunder finde pulveriserede bjælker :( Skal skifte både hushjørnet og den liggende ydre bjælke + nogle mindre bjælker. Dette regnes heldigvis som skjult skade, og tidligere ejer må finde pengepungen frem. Ganske vist har "vores" skade ikke fået lufttørret som din har chancen til. MEN uanset om I bliver boende eller flytter (og den næste ejer finder skaden) bliver det jer der skal betale, HVIS træet er begyndt at rådne.

Endnu en gang: BYT! Det er ikke sjovt at skulle rive op i sådanne ting efter flere år.

Tusind tak for dit svar!!

P
Væk med brædderne, fjern fyld/isolering og tjek/tør bjælkelaget. Behandl med fungicid på de dele, der har været våde, før du sømmer det hele sammen igen.

Hvis det er et træbjælkelag, der er vådt, plejer det at tage 1 uge - 14 dage at få tørt med en rigtig affugter. Andre materialer som tegl eller beton tager betydeligt længere tid, op til 6 uger. Hvis du lejer en affugter, er det en fordel, hvis du plastindpakker det våde og leder tørreluften ind bag plasten, så koncentrerer du effekten der, hvor den bedst behøves.
Lej en fugtmåler og hold øje med, hvordan det tørrer.

Hej!

Havde en fyr fra Munters her lige præcis (via forsikringsselskabet).

Han tror dog, at det skal tørre af sig selv med hjælp af en affugter efter ca 1.5 uger.

Han "dræbte" også alle bakterier med noget middel.

Føler mig dog lidt skeptisk efter hvad I har sagt.

Affugtningen kan man vel ikke komme udenom men min vurdering er, at ca 1 kvm brædder skulle skulle udskiftes. Føles bedre end bare at sprøjte dem med noget bakteriedræbende middel.

Er der nogen, der har erfaring med denne løsning, som nu Munters gennemfører? Bliver resultatet godt?

Mvh
Fredrik

C
fredand44 sagde:
Känner mig dog lidt skeptisk efter hvad I har sagt.
Meget afhænger vel af hvor "frisk" skaden er. Hvis det ikke har været vådt i længere tid, så er det nok ikke noget problem.

Bort med de gamle.

Du får aldrig bort skimmelsporer osv uden at fjerne træet. Som allergiker synes jeg, det virker meget dumt at tage chancen.

Hej!

Kom hjem i går og efter at have set på Munters arbejde ser det ret godt ud, hvis I ser på billederne.

Antager at den bedste løsning alligevel er at køre med affugtningen for at sikre omkringliggende brædder, som ikke nu er blevet fugtige, og derefter alligevel fjerne dem, der var våde. Jeg tror dog, at Munters vil protestere mod denne idé, men det ville nok føles bedst at gøre det alligevel.

Obs tvivler ikke på, at Munters kan deres kram. Men jeg tror nok alligevel, at deres teknik sammen med at udskifte vådt træ er bedst.

Kommenter gerne!

Mvh
Fredrik

• En avfugter og ventilationssystem installeret på trægulv nær væg i et rum.
Benno. sagde:
... Skimmelsporer findes overalt, og det er kun, når det rigtige miljø opstår, at det begynder at vokse, så det er roligt indtil næste vandskade ;).
Præcis, havde selv en svampeskade i mit hus. Nu var det kældersvamp og ikke hussvamp, så det var ret roligt med træudskiftningen, men hovedreglen gælder, at svampesporer kan ikke fjernes, man kan kun sikre, at de ikke får et godt miljø, dvs holde det ventileret og tørt.

Specielt med hussvamp er, at har de ikke det rette miljø et sted, så transporterer den selv fugt til det sted, så det bliver en god svampegrund. Hussvamp kan også passere tør beton gennem sin egen fugttransport.

Jeg anbefaler varmt, at du udskifter det beskadigede træmateriale. Forvisso vil affugtningen på sigt tørre træet tilstrækkeligt til at forhindre skimmel, men indtil den dag vil skimmelsvampen trives og vokse på det fugtige træ.

Desuden har skimmel sandsynligvis allerede vokset i dit gulvmateriale, at tørre træet forhindrer visse, at skimmel spreder sig, men det fjerner absolut ikke den skimmel, der allerede har etableret sig.

At fugtskadet træ, som ikke er rådskadet, automatisk er godt, passer absolut ikke! Skimmel (svamp) kan vokse ved lavere RF end rådsvamp, som i princippet kræver frit vand. Mao kan skimmel have vækst længe før, rådskader er opstået.

At det er upassende med rådskader fra et konstruktionssynspunkt er naturligvis korrekt, men det er lige så korrekt, at skimmel er upassende fra et indeklimasynspunkt.

Der findes ikke noget hus, der er frit for skimmelsporer, mængden afhænger af, om de får mulighed for at formere sig. At tørre fugtskadede og ikke alvorligt skimmelangrebne dele fungerer.

Er omkostningerne ikke uoverstigelige, kan man naturligvis udskifte det beskadigede træ, det er jo ikke rart at gå og bekymre sig bagefter heller, hvad enten det er berettiget eller ej.

Vigtigt er at rette op på årsagen til skaden.

Skulle det være hussvamp, er det næsten lige så godt at smide håndklædet i ringen.

• Synes
GammaltSomNytt
  • Laddar…
skyten sagde:
At tørre fugtskadede og ikke svært skimmelangrebne dele fungerer.
Hvordan skal en lægmand kunne bedømme, hvad der er en "svært" skimmelangrebet del? Der findes i dag ingen videnskabsmand eller lægmand, for den sags skyld, som kan afgøre, i hvilket omfang skimmel påvirker indeklimaet negativt. Hvad de, der har erfaring med seriøs skadeudredning, dog ved, er, at der findes en sammenhæng, men at forsøge at definere ubehaget som en funktion af mængden/typen/lokaliseringen/næringsbasen mm.

Rådet bliver derfor kategorisk og enkelt; skimmel hører ikke hjemme i indeklimaet og skal undgås i det omfang man har mulighed og interesse.

Personligt har jeg meget svært ved at tro, at nogen skulle blive syg af en lille plet skimmel, der findes i et rum, man sjældent opholder sig i, men det er jo kun min personlige mening, som helt mangler videnskabeligt grundlag. Jeg ser dog ingen som helst grund til, at man som forbruger skal nøjes med mindre end, at eksempelvis et forsikringsselskab, der regulerer en skade, fuldstændig fjerner alt skimmelskadet materiale.

Forsikringsselskaber elsker desværre at installere affugtere, da det er billigere for dem, men metoden har jo som tidligere nævnt den "lille" ulempe, at skimmelen er der stadig!

skyten sagde:
Skulle det være hussvamp, er det næsten lige så godt at kaste håndklædet i ringen.
Nej, det er det ikke. Ægte hussvamp kan, ligesom alle andre rådsvampe, fjernes ved sanering. Det unikke ved hussvampen er, at den er betydeligt mere aggressiv, så omkostningerne bliver ofte højere.

Derimod ville jeg ikke anbefale nogen, som ikke er fagmand på området, at købe et hus med igangværende hussvampsangreb.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.