I mit garage er der 2 reglar med målene 175x50x5900mm, som holder taget op. Da taget er begyndt at synke, overvejer jeg at erstatte dem med en limtræsbjælke. Det kan måske være lidt svært at sige, hvilken størrelse jeg skal have, men det er det, jeg undrer mig over. Jeg tænkte at købe dette hos Byggmax. Jeg tror ikke, presset er så stort, reglarne er snart 26 år gamle.

Jocke

Ingen som har en anelse?

Hvad er det for et tag?

I sig er limtræ lidt stærkere end fuldtræ, med en dobbelt så høj bjælke (2x175) så er bæreevnen 4 gange.
Nu bliver bjælken "slank" og så vil den vride sig og lægge sig på pladen men har det fungeret med en 50 mm så fungerer det fremover.

Protte

Hej,
Jeg er enig i, at limtræ har højere brudstyrke, da brud opstår ved ufuldkommenheder, og limtræ har væsentligt færre ufuldkommenheder.

Men her har vi et problem med nedbøjning. Er nedbøjningen mindre for en limtræsbjælke end for almindeligt træ?
I ved, der er en masse græske bogstaver som bl.a. sigma i styrkelære. Men er disse parametre væsentligt anderledes for limtræ kontra almindeligt træ?

Ikke væsentlig men lidt pga at det ikke bliver gennemgående knaster.
Er det nedbøjning så er bæreevnen kvadratet på højdeforskellen.

Hvis du kontakter limtræproducenten så får du sikkert svar, f.eks Martinssons.

Protte

Joukko sagde:
I mit garage er der 2 reglar med målene 175x50x5900mm som holder taget oppe. Fordi taget er begyndt at bøje nedad, tænkte jeg at skifte dem ud med en limtræsbjælke. Det kan være lidt svært at sige, hvilken størrelse jeg skal bruge, men det er det, jeg undrer mig over. Jeg tænkte på at købe dette på Byggmax. Jeg tror ikke, der er så voldsomt stort tryk, reglarne er snart 26 år gamle.

Jocke
En idé,
Fordi det er et garage, er det måske ikke så vigtigt, hvor pænt det bliver.

Hvis du skulle skaffe to stålrør 25mm i kvadrat, som er omtrent lige så lange som reglarne.

Derefter fastgør du røret midt på tagregel med en skrue.

Nu kan du løfte røret og reglen med en garagedomkraft, indtil reglen har bøjet sig tilbage. Men løft forsigtigt, du risikerer at løfte tagreglen løs fra sin fastgørelse.

Under alle omstændigheder kan du nu skrue stålrøret fast med gennemgående skrue. Skru med store skruer med ca. 3dm cc, jeg ville nok bruge 6x80 eller større.

Husk, at stålrøret skal sidde i underkanten af tagreglen.

Køb den RIGTIGE dimension fra starten. Insisterer du, kan du lægge 2 ved siden af hinanden, så bliver det lidt mere end dobbelt i forhold til i dag, behøves ingen limning da.

Hvis du skaffer en 42x250, har den samme bæreevne som 2 stk 42x180

Protte

Hvilken størrelse skal jeg køre med da? Vil helst have, at det ikke bygger for meget nedad fra loftet.

Hvad kan en jernbjælke koste?

Det jeg foreslog var at forstærke de eksisterende regler med et 25mm x 25mm kvadratisk stålrør.

Læg ikke mange penge i det, prøv med den ene tagregel først og se, hvad der sker.

Du må høre efter med et stålfirma, der har sådan noget på lager, hvad det koster. Men røret er nok ikke gratis.
Jeg undrer mig over, om der findes nogen måde at fastslå hvilken dimension man har brug for? Måske kan man lave en træbjælke med omtrent samme bøjningspræstation som stålrøret.

Desuden, har jeg tænkt lidt mere over det her.

Spørgsmålet er, om det er underkanten som er blevet strakt ud, eller overkanten som er blevet presset sammen?
Når man bøjer træ, trykker man det sammen, det tåler ikke træk.
Men den burde have strakt sig i underkanten.

Desværre, kommer jeg kun med flere spørgsmål.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.