Hej!

Jeg har et etplanshus med kælder bygget i 1965.
Vi opdagede efter vi flyttede ind, at der er store problemer med knirkende rør, efter at den tidligere ejer havde skiftet opvarmningen til jordvarme. Knirkene er ret ekstreme, og det smælder i flere minutter, både når pumpen begynder at levere nyt varmt vand til radiatorerne, men også når varmepumpen slår fra. Derfor føles det meningsløst at indsætte knæpkande.
Alternativet, så vidt jeg ved, er at bryde gulvet op og frigøre rørene og på den måde slippe af med knirkene, og da vi alligevel er i gang med at renovere, føles dette alternativ ikke så slemt.

Men mit spørgsmål er, da planen er at renovere rum for rum (i rækkefølgen: først 3 soveværelser så gang, stue og køkken på samme tid og til sidst, længere ud i fremtiden, de to badeværelser) kan man bryde gulvbrædderne op rum for rum? Gulvbrædderne er lagt, før de indvendige vægge blev opsat.

Da gulvbrædderne knirker, når man går på dem nogle steder, føles det dumt at lægge samme type undergulv igen, er det gulvspånplader, der er løsningen? Efterlader jeg den gulvbrædder, jeg ikke kan komme til (under indvendige vægge og indbyggede skabe)?

Er der noget andet, jeg bør gøre, når jeg river gulvet op? Isolere?

Taknemmelig for alle tanker og idéer. Jeg vil gerne skabe mig et godt overblik over, hvad der skal gøres, i hvilken rækkefølge, og andre ting jeg bør gøre i forbindelse med dette.

Redigering:
Lå i sengen og prøvede en decibelmåler-app til telefonen. I løbet af 2 minutter knirkede det med et sekunds mellemrum i 34-35 decibel, det starter dog med, at det lyder mere som et automatvåben med rigtig mange knirk i sekundet). Om dagen bliver man ikke overlydt forstyrret af det, men det er umuligt ikke at vågne om natten og holdes vågen længe nok til, at det er svært at falde i søvn igen. Knirker sådan mindst en gang i timen (anslået, ikke noteret). Og så er der lidt spontane knirk næsten hele tiden.

Senest redigeret:
  • Synes
Glenno83
  • Laddar…
R
Hvordan løber rørene så i bjælkelaget? Sandsynligvis er det ved gennemføringer i træ, at der kommer knirk, ligger og gnider mod. Som du siger, det er når VP holder op med at lave VV, at der kommer en skvat varmt vand, eftersom kastventilen hurtigt skifter over fra VV til system. Når VP slår fra, kan der opstå et trykstød, der bevæger sig gennem rørene og forårsager det, den del kan måske løses med en slange mellem VP og system.

• Synes
tgr_se
  • Laddar…
Tak for svar.
Problemet for mig er ikke kun, når VP skifter fra VV. Men også når VP er færdig med at varme radiatorerne og slår fra, dvs når rørene begynder at køle ned igen. En knæktank kunne muligvis løse problemet, der opstår, når VP skifter fra VV-produktion. Men rørene vil jo altid køle ned. Problemerne er (selvfølgelig) størst om foråret og efteråret, når VP varmer lidt og derefter går i dvale. Rørene varmes op og køles af det meste af tiden.

Gulvet ligger virkelig klæbet mod rørstigerne nogle steder. Kunne starte med at forsøge at gøre noget ved det. Forslag til, hvordan man kan komme til at file eller save væk for at frigøre rørene? Kan ikke komme i tanke om noget, hvor der ikke er risiko for at gøre skade på rørene.

R
Hænger med, en del har kunnet centrere rørene i hullerne, andre har sprøjtet med silikonspray med godt resultat, det lugter eller klistrer ikke i hullerne.

R rävlyan sagde:
Når VP slår fra, kan der opstå et trykstød, som bevæger sig gennem rørerne og forårsager , den del kan muligvis løses med en slange mellem VP og system
Sorry, missede denne del i dit indlæg. Skal undersøges!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.