Hej.

Jeg har revet 4mm masonitplader ud i rummet og fandt dette herlige bagved.

Huset er bygget i 1903 og har stået godt. Jeg har den dejlige fornøjelse at bo tæt på jernbanen, så
man kan høre brædderne knirke hver nat, når godstogene kommer.

Til problemet; jeg skal gøre det pænt og samtidig gemme elledningerne bagved. Som I kan se på billedet nedenfor, har de lappet
og klæbet væggene ved tidligere renoveringer. For at få det lidt mere stabilt overvejer jeg at skifte brædderne ud med plader. Eller gør det nogen forskel?

Uden på huset er der mexisten, derefter er den gamle træfacade stadig tilbage bagved, efter det er der isolering, jeg har målt dybden til 30 cm mod ydervæggen indefra. Derefter kommer brædderne, som ses på billedet. Det trækker meget omkring gulvet og også loftet. Skorstenen ligger i samme rum.

Hvordan bør jeg gøre?

Billede af rummet:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/DxAxOzIwRr30aOToF0-p_g?feat=directlink

Jeg havde løsnet så mange brædder som nødvendigt for at få elrørene bagved, og derefter taget 13mm gips udenpå (forudsat at bræddeskelettet virker holdbart som underlag).
Trækket kan jo have mange årsager, og hvis du har det flere steder, løser man det ikke ved at tætne dette rum (med plast f.eks.) Snarere kan man gøre sig selv en bjørnetjeneste, da man ikke ved, hvor en eventuel ny kondensdannelse sker.

Jeg ville nok have skiftet brædderne ud for at få længere længder og forhåbentlig en mere lige væg (og løbende fået elektriciteten installeret)

Protte

Tak for tipsene. Min første tanke er at udskifte brædderne med osb, trække kabel samtidig, og afslutte med gips ovenpå. Det vibrerer som sagt efter togene, så har tænkt at afslutte med malerfilt for forhåbentlig at undgå revner. Er det risikabelt at sætte plast for at mindske trækket? Mistænker at gulvet er isoleret med spån. Skal kigge på dette i dagene.

Tak for svarene.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.