Stiller et spørgsmål jeg måske ikke vil have svaret på, men må vel være forberedt på det alligevel
Har et sommerhus som står på piller. Jeg følte at det havde sunket i et hjørne og tænkte at løfte det. Men da jeg har tjekket og væggene stadig er relativt lige, begynder jeg at tro at det er gulvet, der er sunket. Der har været lidt svaj i det et sted, så jeg antager at det simpelthen er fugt der, som nu måske begynder at give efter.
Da dette hus står i en skråning på piller og man kan komme ind under huset, så overvejer jeg om man kan udskifte regler nedefra uden at skulle åbne gulvet oppefra?
Lidt besværligt sandsynligvis, men har virkelig ikke lyst til at åbne oppefra.
Et opfølgende spørgsmål bliver, om nogen ved om reparation kan gå på forsikringen?
Har et sommerhus som står på piller. Jeg følte at det havde sunket i et hjørne og tænkte at løfte det. Men da jeg har tjekket og væggene stadig er relativt lige, begynder jeg at tro at det er gulvet, der er sunket. Der har været lidt svaj i det et sted, så jeg antager at det simpelthen er fugt der, som nu måske begynder at give efter.
Da dette hus står i en skråning på piller og man kan komme ind under huset, så overvejer jeg om man kan udskifte regler nedefra uden at skulle åbne gulvet oppefra?
Lidt besværligt sandsynligvis, men har virkelig ikke lyst til at åbne oppefra.
Et opfølgende spørgsmål bliver, om nogen ved om reparation kan gå på forsikringen?
Det afhænger helt af, hvordan konstruktionen ser ud. Hvis det er blindbotten med strøbræt og er monteret med bjælkesko, så er det nogenlunde muligt med en god portion bandeord til rådighed. I så fald skal man aflaste reglen. Skær den op i mindre stykker og fjern dem. Sæt derefter en ny regel i. Derefter må du skrue skruerne skråt ind i undergulvet/det massive gulv. Er gulvet plastet, skal du reparere plasten, før isoleringen skal i. Omvendt princip gælder.
Forsikringsspørgsmålet sender jeg videre til en anden.
Forsikringsspørgsmålet sender jeg videre til en anden.
Let og let er relativt Kræver nok en hel del håndgravning først, da den “bløde”del ligger tættest på jord og næsten på jord. Er formentlig der, som evt fugt har vandret op i konstruktionen.Centano sagde:
Okay, jeg tolkede det som at der var luftigt under hele hytten. Spontant lyder det som om det kan blive lettere at arbejde oppefra. På den del hvor det er "blødt", kan du se nogen synlig fugtpåvirkning der? Misfarvninger på gulvet eller lignende?
Nej kan ej se det, pga 2 ting. Det ligger en plastikmåtte på gulvet da jeg købte hytten, og så har jeg lagt klikgulv på den, så da skal jeg ned under disse for at se. Derfor overvejede jeg om man kan udskifte nedenfra for at undgå at rive for meget op. Har nemlig en lille køkkendel der også, så vil der komme skade på væggene også, hvis jeg river op. Min tanke var at jeg skulle bygge/bygget nyt, men har ej kommet så langt pga at der er kommet en masse liv imellem. Dog er planerne stadig der. Så jeg er meget usikker på et stort arbejde på noget som evt. skal væk senere.Centano sagde:
Hvis det nu er så vådt, at gulvet er blevet blødt, er der stor risiko for, at det er fugtigt helt op mod plastmåtten, da den ikke slipper særligt meget fugt igennem.
Som du siger, vil det sandsynligvis blive et ret omfattende arbejde, hvis du begynder at rive i det, så du må overveje, hvor meget tid du vil lægge ned nu, og overveje, hvornår du kan gennemføre en større ombygning. Hvis du ofte vil bruge hytten, kan det være værd at fremrykke planerne for ombygning i stedet for at lappe og reparere skaden.
Som du siger, vil det sandsynligvis blive et ret omfattende arbejde, hvis du begynder at rive i det, så du må overveje, hvor meget tid du vil lægge ned nu, og overveje, hvornår du kan gennemføre en større ombygning. Hvis du ofte vil bruge hytten, kan det være værd at fremrykke planerne for ombygning i stedet for at lappe og reparere skaden.
Det er lige det. Vi bor der hele sommerhalvåret. Dog opdelt i flere små hytter, så denne bruges mest til madlavning og spisning. Så man kunne finde en anden løsning, hvis man ikke vil bruge tid/penge på det gamle. Må overveje lidt, hvilken vej man skal tage, føles det som.Centano sagde:
Om det nu er så vådt, at gulvet er blevet blødt, er der stor risiko for, at det er fugtigt helt op mod plastmåtten, da den ikke slipper særlig meget fugt igennem.
Som du siger, bliver det sandsynligvis et ret omfattende arbejde, hvis du begynder at rive i det, så du må overveje, hvor meget tid du vil bruge nu og overveje, hvornår du kan gennemføre en større ombygning. Hvis du vil bruge hytten ofte, kan det være værd at fremskynde planerne for ombygning i stedet for at lappe og reparere skaden.
Det er ret usædvanligt, at kun gulvbjælker giver sig på den måde, men hvis det sker, bliver der jo en sprække mellem gulv og gulvlist.
Ja, det er det, der forvirrer mig, for det er der ikke blevet. Gulvlisten ligger i niveau med gulvet, som da jeg satte listerne. Så det tyder jo på, at hele huset i stedet ville have sunket, men væggene er jo stadig i relativt lod.S Spikrätaren sagde:
Ved nærmere eftersyn ser jeg, at gulvet er sunket lidt og har en revne mellem liste og gulv. En tanke jeg fik er, om man kunne lave en ”snydeløsning” til at begynde med (da tanken er, at huset skal væk) og sætte tværgående regler UNDER huset fastgjort i syllen? På den måde ”låser” man konstruktionen, så den ikke kan synke helt?
Jeg ser ikke nogen fugtskader på undersiden, som skulle forårsage synkningen, så det har jo ikke sunket nedenunder, og det ser ud til at være solide planker som bund i hytten, så jeg tænkte, at gulvet vel holdes oppe alligevel. (Det mest sandsynlige føles nu som om, den tidligere ejer har haft en slags vattenskade, som er blevet udbedret og som har fået lov til at ligge og ulme)
Jeg ser ikke nogen fugtskader på undersiden, som skulle forårsage synkningen, så det har jo ikke sunket nedenunder, og det ser ud til at være solide planker som bund i hytten, så jeg tænkte, at gulvet vel holdes oppe alligevel. (Det mest sandsynlige føles nu som om, den tidligere ejer har haft en slags vattenskade, som er blevet udbedret og som har fået lov til at ligge og ulme)
Meget muligt fra tidligere ejer. Men ikke så længe jeg har haft det.Centano sagde:
Jeg har jo tidligere følt, at der var noget med gulvet ved det punkt, men har ikke bekymret mig nævneværdigt, da et nybyggeri har været i planerne. Men nu er livet kommet i vejen lidt, så jeg endnu ikke er kommet/kommer i gang med nybyggeri og derfor står lidt klemt nu med dette. (tænk at dårlige beslutninger altid kommer tilbage og bider én i røv**n =)
Så der denne hytte i dag står, har jeg tænkt et fremtidigt udestue, der hænger sammen med nybyggeri, så jeg vil heller ikke bygge nyt der på stedet, selv om det bare er en lille hytte. Har et andet sted jeg kunne bygge på, hvor jeg også har vand/afløb trukket, men der vil jeg helst ikke have en hytte i fremtiden. Så det gælder om at finde, hvad der er mindst kapitalødelæggende i denne situation.
Det føles også som at åbne gulvet, hvilket ville indebære, at jeg skal rette/støbe nye stolper til det eksisterende hus, selvom det ville koste mindre, ville tage lige så lang tid med alt besværet (Stolper, skifte gulv, fikse indretningen igen) som at bygge en ny hytte fra starten og få rette vinkler osv. at arbejde med og få et nyt frisk hus. Hvor man kunne bygge meget på forhånd og så blot rejse. Men måske ser jeg det hele i et skønmaleri, da jeg synes det gamle føles som et besværligt projekt =)
Klik her for at svare