Det er sådan, at vores carport herhjemme har brug for lidt kærlighed og pleje. Og hvad passer bedre til sådan noget nu, når sommeren snart står for døren
Stolperne, der går fra taget ned til jorden, ser ud til at være bygget af tre stykker reglar bestående af 2 stk. 170*45 og 1 stk. 45*70. Sidstnævnte er selve midterdelen af stolpen, hvoraf de to andre er sømmede på hver sin side udenpå denne. Det er de større reglar, der skal udskiftes, da enderne, der møder betonklodsen nederst, begynder at blive ret "mørk" (se billede). Det jeg undrer mig over nu, venner, hvor bærende tror I disse "yderdele" er? Antager, at de ikke kan være så bærende med tanke på, hvordan enderne ser ud netop på den stolpe, jeg har sendt billede af. Jeg er ikke tømrer og gør gerne tingene selv, dog med en vis forsigtighed ;-)
Tror I, man kan udskifte dem uden hjælp af en donkraft og lignende? Reglarne sidder sømmet med ret grove søm, så antageligvis kan det måske være, at de er sømmet i hinanden fra hver sin side. Håber, jeg har været tydelig nok i spørgsmålet. Vedlægger tre billeder, så I kan se lidt hvordan det ser ud. Sig til, hvis I har brug for mere information!
De der holder vel bare den øvre bjælke på plads, så det burde gå let at skifte en ad gangen.
Men hvis din midterste bare er en 45x70, er det meget svagt, og som andre bør hjælpe til.
Jeg ville skifte en ad gangen af de ydre.
Okay! Ja, selvfølgelig hjælper 45x170 som du vil udskifte med at bære konstruktionen til en vis grad. Men det er ingen fare at udskifte dem. Bryd én af gangen af og skrue-lim de nye på samt læg tjærepap under mod betonen.
Har du mulighed for det, er det godt at støtte op, men jeg tror absolut, at det går fint at udskifte alligevel.
Jeg er enig med hvad holmberg87 har skrevet. Det er midterstolpen som bærer. De ydre stabeliserer midterstolpen. Alene har en 45x70 stolpe alt for kort knæk-længde i den svage retning til at klare jobbet.
Den interesserede kan læse mere i træguiden på følgende link: https://www.traguiden.se/konstrukti...avor-av-konstruktionsvirke/?previousState=100
Jeg er enig med hvad holmberg87 har skrevet. Det er midterstolpen, der bærer. De ydre har til opgave at stabilisere midterstolpen. Alene har en 45x70 stolpe alt for kort knæklængde i den svage retning til at klare jobbet.
Den interesserede kan læse mere på træguiden ifølge følgende link:
[link]
Men med det sagt justusandersson, så burde det så være muligt at udskifte en ad gangen? kan anskaffe mig en støtte for en sikkerheds skyld også.