Hej!
Jeg skal udskifte hoveddøren i mit hus, som har stående plankstolpe. Den nye dør er 10 cm bredere, så jeg tænkte at fjerne en planke i stolpen til højre for døren.
Jeg antager, at jeg skal udskifte den bjælke, der ligger over døråbningen, med en bjælke, der er 10 cm bredere?
Som I kan se, er der en spær lige over døråbningen. Skal jeg sikre dette på nogen måde INDEN jeg fjerner den nuværende bjælke?
Jeg skal udskifte hoveddøren i mit hus, som har stående plankstolpe. Den nye dør er 10 cm bredere, så jeg tænkte at fjerne en planke i stolpen til højre for døren.
Jeg antager, at jeg skal udskifte den bjælke, der ligger over døråbningen, med en bjælke, der er 10 cm bredere?
Som I kan se, er der en spær lige over døråbningen. Skal jeg sikre dette på nogen måde INDEN jeg fjerner den nuværende bjælke?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,119 indlæg
Bredere end det, da især bjælkens højre side ser ud til at støtte sig på karmen og ikke på vægkonstruktionen. Det ser bedre ud på vinduets venstre side.The Tor sagde:
Ja, det plejer at være passende at understøtte ved indgreb i bærende vægge.The Tor sagde:
Det er nok billedet der er lidt uklart for bjælkerne har samme udseende på alle døre og vinduer. Selv om jeg synes at det er lidt spinkelt virker det til at fungere.BirgitS sagde:

Så er spørgsmålet hvordan jeg skal få bjælken ud eftersom jeg håber at slippe for at lave indersiden af huset om. Jeg overvejer at save/fræse/mejsle bjælken ud men spare nogen cm længst inde og derefter indfælde en passende stor bit limträ.
Senest redigeret:
Klik her for at svare


