Hej!

Jeg skal udskifte hoveddøren i mit hus, som har stående plankstolpe. Den nye dør er 10 cm bredere, så jeg tænkte at fjerne en planke i stolpen til højre for døren.

Jeg antager, at jeg skal udskifte den bjælke, der ligger over døråbningen, med en bjælke, der er 10 cm bredere?

Som I kan se, er der en spær lige over døråbningen. Skal jeg sikre dette på nogen måde INDEN jeg fjerner den nuværende bjælke?

• Husets facade med en hvid yderdør omgivet af lodrette træplanker. En bjælke ses over døren, og en tagkonstruktion er synlig ovenover.
BirgitS
The Tor The Tor sagde:
Jeg antager, at jeg skal udskifte den bjælke, der ligger over døråbningen, til en bjælke, der er 10 cm bredere?
Bredere end det, da især bjælkens højre side ser ud til at støtte sig på karmen og ikke på vægkonstruktionen. Det ser bedre ud på vinduets venstre side.
The Tor The Tor sagde:
Skal jeg sikre dette på en eller anden måde FØR jeg fjerner den nuværende bjælke?
Ja, det plejer at være passende at understøtte ved indgreb i bærende vægge.

• Synes
The Tor
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Bredere end så eftersom specielt bjælken på højre side ser ud til at støtte sig på karmen og ikke på vægkonstruktionen. Det ser bedre ud på vinduets venstre side.
Det er nok billedet der er lidt uklart for bjælkerne har samme udseende på alle døre og vinduer. Selv om jeg synes at det er lidt spinkelt virker det til at fungere.
Hvid dør med diamantformet glas, omgivet af ubehandlet trævæg med sorte mærker og synlige skruer, del af boligrenovering.

Så er spørgsmålet hvordan jeg skal få bjælken ud eftersom jeg håber at slippe for at lave indersiden af huset om. Jeg overvejer at save/fræse/mejsle bjælken ud men spare nogen cm længst inde og derefter indfælde en passende stor bit limträ.

Senest redigeret:
Jeg satte op stempler på både ind- og ydersiden, men det var nok ikke nødvendigt. Da jeg havde trukket ud alle søm, der holdt bjælken på plads, faldt den ud af sig selv. Der lå ingen last på den overhovedet.

Jeg savede en ny, bredere bjælke af limtræ og satte den nye dør op.

• En trævæg under renovering viser fjernelse af gamle bjælker med en ny limtræsbjælke og del af en dør, klar til installation.
  • Ny limtræsbjælke over en hvid dør med diamantformet rude ved en renovering. Træet ser nyt ud med synlige sømhuller og gammel maling.
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.