Jeg overvejede at skifte det nederste tømmer ved knuden, se billede.
Tanken er at kappe jævnt med samlingen, så hjørnet er intakt, skifte det beskadigede stykke og derefter tage hjørnet.
Ville dette fungere?
Hvis ikke, hvorfor?

• Nederste del af beskadiget tømmerstykke ved hjørne af bygning, viser tydelige skader og slid, planlagt til udskiftning ifølge forumdiskussion.
  • Sølvgråt tømmer med tydelige skader ved et hjørne af et træhus, viser råd og forfald i nederste del af strukturen.
Hej! Svært at se, hvor omfattende skaden er! Jeg bruger ofte selv en "Feiner", en sav multitool maskine, der kan skære/sav i alle mulige og tilsyneladende umulige vinkler. Det er muligt at skære et stykke ud vandret i vinkel skråt op:confused: lød mærkeligt, da jeg selv læste det. hmm! Ja, skær det beskadigede materiale væk, så lige som muligt, men ikke lige ind, snarere skråt. læg et nyt stykke ind i samme vinkel, så der ikke kan komme fugt i samlingerne. men det går udmærket at gøre, som du mente, hvis jeg forstod dig korrekt! mvh "byggare på heltid"

Hej
Hvis man forestiller sig knuden, hvor tømmerenderne mødes, går fugtskaden ca. 80-90 cm "bagud" på langvæggen og sandsynligvis igennem hele stokken (altså ind mod huset).
Min tanke var at skære der, hvor tømmeret mødes, udskifte det skadede stykke og derefter tage selve knuden, som også er fugtskadet i nederkanten. Det tømmer, der går væk på gavlvæggen, virker uskadet.
Kan man lægge en form for tætning i samlingen, der opstår?

Det går at tætne, men det bedste er at skære en "kile" ind som er olieret. Er tømmeret behandlet med jernvitriol? Eller malet? Det bedste til tømmer er olie.... ellers findes der rigtig mange nye materialer at bruge, det bør man helst spørge farvehandlen om.. men mit råd er at hugge/skære det skadede træ væk, det kan være svært at flette nye stykker ind, hvis man ikke har adgang til gode værktøjer:( Jeg har selv næsten alt, hvad markedet kan tilbyde, så det føles lidt forkert at give råd om "hvordan" man skal gøre...

Kan du komme til tømmeret fra undersiden? Hvis det går, kan det være lettere at helt kappe de dårlige stykker af, som når man kapper en stamme, bare nedefra med fx en tigersav med et langt blad. Kappe alt dårligt fx 1 meter til begge sider samt knude. Sæt regler på indersiden nedefra og sæt ny knude ind. Bor gennem og skru fast fra ydersiden og gennem tømmeret, så det sidder ordentligt. Hvis man gør det helt rigtigt, kan man næsten ikke se, at det er repareret. Har selv ejet en 1700-tals tømmeregård og er snedker, så jeg synes, det er sjovt med restaurering af ældre bygninger.

Bemærk! Glemte at sige, at du helst bør lade alt blive, medmindre det er helt råddent, der er alt for mange, der udskifter tømmer unødvendigt. Det kan være nok at du olier den nederste del, som er dårlig uden at skulle gøre noget større ud af det hele! Bruger du rød maling på tømmeret, er det sværere at få det pænt uden at udskifte de dårlige dele, maling kræves desværre af mindst de berørte sider, men mal gerne hele. Står bygningen på sten, kan det ske, at de er faldet ud med årene og forårsaget, at vand er kommet ind nedefra i tømmeret. Det kan betale sig at tjekke med en blikkenslager, om de kan lave en kant af flot plade rundt om facaden nederst. Koster ikke mange hundrede....

Tak for alle råd og tips.
Kommer ikke til fra undersiden.
Eftersom vi bor i huset (som skal sælges) kommer jeg ikke til fra indersiden uden at rive indervæggen ned i køkkenet, og der er hverken tid eller lyst til det lige nu, så jeg kan ikke afstive fra indersiden.
Tømmeret ser ikke ud til at være behandlet med noget som helst.
Synd at du bor så langt herfra, det ville have været interessant med et møde for at se i virkeligheden, hvordan du mener.

Ja det havde været interessant at mødes! Har desværre stor familie og arbejder ret meget med renoveringer..... Det lyder enkelt, når jeg selv læser mine ord hmmmmm. men da ved jeg jo, hvad jeg mener:)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.