Hej

Jeg håber, at det lander i det rigtige forum nu, da det (formentlig??) er et kombinationsspørgsmål om byggeteknik og jura. Jeg henvender mig til jer alle dygtige, kyndige her på forummet for at få hjælp til, hvordan vi skal gå videre.

For at gøre en lang historie kort:
Købte hus i maj i år, en uge senere var der stoppet i toilettet på overetagen, hvilket resulterede i oversvømmelse, der utroligt nok ikke gav nogle fugtskader, men vi stoppede med at bruge toilettet på overetagen efter nogle oversvømmelser.
Ringede til sælgeren og fortalte, hun blev "forundret" og meddelte da, at hun ikke har brugt toilettet på overetagen, men ikke hvorfor naturligvis. Der er også en bemærkning i tilstandsrapporten om, at gulvafløbet er i støbejern, og at hele badeværelset er gammelt.
Så for at løse problemet har vi nu revet badeværelset ned for at skifte hele stammen, da den er i støbejern.

Opdagede, da vi rev gulvet, at der er blevet skåret ud i to af spærene for at placere afløbsrørene. Vedlægger billede af det værste udsnit. Det andet er 3 cm dybt og 14 cm langt.
Spørgsmålet er da, hvordan vi skal gå videre nu?
Behøver det forstærkes på en eller anden måde, eller kan vi blot fortsætte med renoveringen?
Hvis det skal forstærkes - skal vi kontakte sælgeren og hævde skjult fejl?

Tak på forhånd!

• Billede af en tagkonstruktion med synlig isolering og afløbsrør. Der er et målebånd ved siden af et træbjælke med udskæringer.
  • Billede af ødelagt trækonstruktion med synlige afløbsrør og isolering under et træbræt, viser en ukonventionel udskæring i tagspær til rørene.
Det så ud på samme måde i mit hus, og der er ikke meget at gøre ved det egentligt. Går rørerne i bjælkelaget, så må de jo gå gennem bjælkerne, før var der nok ikke hul-sav heller.

Jeg lavede hele skidtet om, så afløbet går lige gennem gulvet og hænger på undersiden, og dem til vasken/toilettet går inde i væggen (vægophængt).

Jeg ville skifte alt helt ned til kælderen, eller hvor nu røret fører hen, så man _ved_, at det ikke stopper der, og man får problemer i nyt badeværelse.

Har gulvet holdt siden huset blev bygget, så vil det med stor sandsynlighed også holde lige så længe igen.

Dog har v-g en smart ide om at trække det hele lige ned, så længe det ikke kommer ned midt i køkkenet eller sådan...

Tak for svarene!

Så tror jeg bare vi kører videre. Dog kan vi ikke trække rørerne lige ned, da de i så fald ville ende midt i stuen :). I stedet løber de i gulvbjælkelaget via kattvinden (i alt ca. 3 m) til selve stammen. Og som sagt vil vi skifte alt, så det er gjort. Det er som om, bygherrerne efterfølgende har fundet ud af, at der skulle være et badeværelse, for hele gulvet var hævet, derfor har de sandsynligvis skåret i spærrene for at få det til. Vi vil også gøre badeværelset mindre og kun lave en wc for at skabe et garderobeskab til det ene soveværelse. Så de nye rør vil i princippet løbe i gulvet i garderobeskabet.

Huset blev bygget i 1964 for øvrigt :)!

Krigskvalitet ;)

Såg så ud i mit hus også, nærmest hugget med "økse".

Surt med stuen, men sådan er det med gammelkåkar man må gå på kompromis og gøre det mindst dårlige...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.