hej,
se billede nedenfor. hvor kritisk er en fugtindhold på 15,5% i kældervægge? rummene bruges som soveværelse.
ligger risikoniveauet på grænsen? skal det udbedres straks?
eftersom huset blev bygget i 2006 og er 18 år gammelt, er der nogen konstruktionsfejl i huset? normalt dukker sådanne fugtproblemer op i ældre huskonstruktioner. ca. hvor meget kan det koste at udbedre på en 100 kvm overflade?
se billede nedenfor. hvor kritisk er en fugtindhold på 15,5% i kældervægge? rummene bruges som soveværelse.
ligger risikoniveauet på grænsen? skal det udbedres straks?
eftersom huset blev bygget i 2006 og er 18 år gammelt, er der nogen konstruktionsfejl i huset? normalt dukker sådanne fugtproblemer op i ældre huskonstruktioner. ca. hvor meget kan det koste at udbedre på en 100 kvm overflade?
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Det der er et stikprøve, der så viser en værdi præcis over den grænseværdi, man har sat for "forhøjet risiko".S skbathla sagde:hej,
se billede nedenfor. Hvor kritisk er det fugtkvote på 15,5% i kældervægge? Rummet bruges som soveværelse.
Ligger risikoværdien på grænsen? Skal det afhjælpes omgående?
Eftersom huset er bygget i 2006 og er 18 år gammelt, er der noget konstruktionsfejl i huset? Normalt dukker sådan nogle fugtproblemer op i ældre huse. Omtrent hvor meget kan det koste at afhjælpe på en 100kvm overflade?
Findes der andre indikationer på fugt?
Ellers ville jeg ikke være bekymret for det som sådan.
At afhjælpe fugt kan jo gå på alt fra et par weekenders arbejde + materialer for at bygge kælderen op igen og sørge for at bygge op med uorganisk materiale, samt evt. undersøge dræningen på ydersiden. Det er lidt underligt, at kælderen bruges som beboelse i et hus fra 2006, det plejer man at fraråde. Omvendt bør dræningen være ok, hvis det er lavet rigtigt.
Men sådan en måling er som sagt kun en meget lille del af puslespillet: Vil I være mere sikre, bør I få nogen til at gennemgå specielt med henblik på fugtproblemer.
Hvis det kun er den der måling, der indikerer noget fugtproblem, ville jeg ikke bekymre mig, men holde øje (som altid) efter huset er købt.
https://viivilla.se/bygg/glasbetong/stora-fuktskolan-allt-du-behover-veta-om-fukt-och-fuktskador/
tak for svaret. ingen anden indikation. huset er ret friskt ellers (bygget 2006). kælderen har loftshøjde på 2,6m. men hvor meget kan det koste at erstatte vægge med uorganisk materiale? kan det bruges som beboelse efterfølgende?klaskarlsson sagde:
Det der er et stikprøve som så viser en værdi lige over den grænseværdi man har sat for "forhøjet risiko".
Er der andre indikationer på fugt?
Ellers ville jeg ikke være bekymret for det som sådan.
At afhjælpe fugt kan jo gå på alt fra et par weekenders arbejde + materialer for at bygge kælderen op igen og sikre at regne op med uorganisk materiale, samt evt. tjekke dræning udenfor. Det er lidt underligt, at kælderen bruges som beboelse i et hus fra 2006, det plejer man at fraråde. På den anden side bør dræningen være i orden, hvis det er gjort rigtigt.
Men en sådan måling er som sagt kun en lille del af puslespillet: Vil I være mere sikre, bør I få nogen ud til at inspicere særligt med henblik på fugtproblemer.
Er det kun den der måling, som indikerer et fugtproblem, så ville jeg ikke bekymre mig, men holde øje (som altid) efter huset er købt.
[link]
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Som sagt, en forhøjet fugtighed er i sig ikke farlig, MEN den kan få det til at begynde at vokse skimmel i konstruktionen, hvis den er lavet med organiske materialer (som træ eller gips med papir på)S skbathla sagde:
Der findes forskellige systemer, du må lede lidt rundt bl.a. her på forummet, men bl.a. nivell, eller platonmåtte (hvis gulvet er et problem). Væggene plejer man at afstive med metalregler i stedet for træ, og eventuelt med platonmåtte eller anden luftspalte mod væg. Præcis hvad det koster, må man indhente tilbud på, hvis man ikke selv gør det. Materialet bør ikke koste alt for mange tusinde kroner, afhængigt af størrelse osv naturligvis.
spørgsmålet er bare, om det skal udbedres nu eller vente, indtil det bliver rigtig dårligt. Handler om prisen for udbedring, mindre nu måske uden nogen fugtskade kontra mere senere. skal rette mig, det er en suterræn etage, der er indrettet som beboelse.Rejäl sagde:
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Jeg ville aldrig have udbedret en væg bare fordi en stikprøvemåling viste 15,5%!S skbathla sagde:
Det handler i så fald om, at man har en afvigende lugt, synlig fugt, mærker symptomer som snue osv., eller lignende.
Den væg kan holde på 15,5% eller højere i årtier uden problemer...eller så er der allerede problemer: Besiklningsmannen påpeger bare, at det ligger på en værdi, der "kan" indebære mikrobiologisk vækst - det behøver på ingen måde at betyde, at der er noget sådan på vej.
lettelse. tak!klaskarlsson sagde:
Jeg ville aldrig have udbedret en væg bare fordi en stikprøvemåling viste 15,5%!
Det handler i så fald om, at man har en afvigende lugt, synlig fugt, føler symptomer som snue osv. eller lignende.
Den der væg kan holde 15,5% eller højere i årtier uden problemer...eller så er det allerede et problem: Besiklningsmannen påpeger bare, at det ligger på en værdi som "kan" indebære mikrobiell vækst - det behøver ikke på nogen måde at betyde, at der er noget sådan på vej.
Klik her for at svare