14,280 læst ·
49 svar
14k læst
49 svar
Udluftning af tag. Tagfod til tagfod
natstråling kaldes det, hvilket gør at råsponten er koldere end den omgivende luft, og når fugtig luft udefra kommer ind i luftspalten, så kondenserer den mod den kolde underside af råsponten.E eleson sagde:
der findes meget at læse om dette fænomen, det er også derfor man nu ofte lægger en tynd isolering selv på råsponten for at fjerne dette fænomen ved tage hvor man har råspont.
Renovatør
· Skåne/Blekinge
· 2 880 indlæg
U
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
· 2 801 indlæg
Utsliten och utdömd
Bygningsbevarer
- 2,801 indlæg
med tanke på att TS frågar om ett eksisterende hus burde du måske give tips ud fra det, hvis nu ældre hus skal have luftspalte?A Aunty sagde:
TS nævner at hen vil åbne op i kippen og beskriver eksisterende tagdækning.
Bedrevidende
· östergötland
· 2 774 indlæg
Nej, det burde jeg ikke vide, da jeg arbejder på ydersiden. Blikkenslager. Men er alligevel interesseret i, hvilken isolering man bruger på "ydersiden" af taget.A Aunty sagde:
Bedrevidende
· östergötland
· 2 774 indlæg
Men for at gå til det oprindelige spørgsmål, så ville jeg have valgt ventileret nok ved båndtækning og fuld loftshøjde
i ældre dårligt isolerede huse havde man ofte problemer med at sne smeltede på grund af indendørs varmen, og når det vandet løb ned mod tagfoden så frøs det til igen og skabte store isflager mere eller mindre som var dårligt for huset.Cancerman_777 sagde:
dér opfandt man luftspalten hvor kold udendørs luft kunne komme ind og nedkøle taget indefra og på den måde fjerne dette fænomen.
nu har vi så meget isolering samt så godt lambda-værdi på isolering at dette problem knap findes længere.
Tak alle, specielt Aunty for al information! Men jeg ved stadig ikke, hvilken retning jeg skal gå.
Huset er jo gammelt, men det vil blive rimelig godt isoleret. Den tænkte 30 cm isolering i taget bliver en forøgelse med 300%.
For at gøre det endnu mere kompliceret, kan jeg nævne, at vi allerede har lavet om på en del af huset, hvor vi har beholdt luftspalten, fjernet kattvinden, erstattet den gamle 10 cm isolering med 30 cm og lavet skråtag.
Mit spørgsmål er, om vi kan gøre det samme hele vejen op til åsen, og så ned på den anden side til tagfoden. Med eller uden ventileret ås.
Vi skal desuden forlænge huset (langs med ås og tagfod) nu til foråret. Så den del bliver helt ny, og der kunne man jo, hvis man vil, lave en uventileret konstruktion
Jeg vil rejse spørgsmålet med vores tømmerleverandør.
Huset er jo gammelt, men det vil blive rimelig godt isoleret. Den tænkte 30 cm isolering i taget bliver en forøgelse med 300%.
For at gøre det endnu mere kompliceret, kan jeg nævne, at vi allerede har lavet om på en del af huset, hvor vi har beholdt luftspalten, fjernet kattvinden, erstattet den gamle 10 cm isolering med 30 cm og lavet skråtag.
Mit spørgsmål er, om vi kan gøre det samme hele vejen op til åsen, og så ned på den anden side til tagfoden. Med eller uden ventileret ås.
Vi skal desuden forlænge huset (langs med ås og tagfod) nu til foråret. Så den del bliver helt ny, og der kunne man jo, hvis man vil, lave en uventileret konstruktion
Jeg vil rejse spørgsmålet med vores tømmerleverandør.
Vi kommer sandsynligvis til at skulle udskifte al råsponten i forbindelse med tagudskiftningen, da den var rigtig sort et sted. Så det er muligt at fjerne luftspalten på det tidspunkt.
Men skal man så have dampbremse i stedet for dampspærre?
Men skal man så have dampbremse i stedet for dampspærre?
Hej!
Da det er et ældre hus, mener jeg, at du skal udføre dette med ventileret tagskæg fra begge sider samt ventileret tagryg.
Brug dampspærre. En dampspærrekonstruktion bygger på en "plastposeeffekt", og da skal alle vægge og tag være lufttætte, hvilket i dit tilfælde ikke vil blive opnået, da den gamle del af huset stadig vil være meget utæt.
Næsten al nyproduktion bruger velventilerede loft/tagkonstruktioner. Det er velafprøvet.
Aunty har dog mange gode pointer, og jeg tror, at flere husteknikere vil begynde at bruge disse løsninger. Dog synes jeg, at du skal være åben for, at din sandhed ikke er den eneste.
Meget af det, du beskriver, har jeg aldrig stødt på ude i virkeligheden.
Da det er et ældre hus, mener jeg, at du skal udføre dette med ventileret tagskæg fra begge sider samt ventileret tagryg.
Brug dampspærre. En dampspærrekonstruktion bygger på en "plastposeeffekt", og da skal alle vægge og tag være lufttætte, hvilket i dit tilfælde ikke vil blive opnået, da den gamle del af huset stadig vil være meget utæt.
Næsten al nyproduktion bruger velventilerede loft/tagkonstruktioner. Det er velafprøvet.
Aunty har dog mange gode pointer, og jeg tror, at flere husteknikere vil begynde at bruge disse løsninger. Dog synes jeg, at du skal være åben for, at din sandhed ikke er den eneste.
Meget af det, du beskriver, har jeg aldrig stødt på ude i virkeligheden.
Tak for din mening.A AnderssonH sagde:Da det er et ældre hus, mener jeg, at du skal udføre dette med ventileret tagfod fra begge sider samt ventileret mønning.
Brug damphæmmer. En dampspærrekonstruktion bygger på en "plastposeeffekt", og da skal alle vægge og tage være lufttætte, hvilket i dit tilfælde ikke vil blive opnået, da den gamle del af huset stadig vil være meget utæt.
Til sidst vil vi have renoveret hele huset, og da vil dampspærren være tæt. Men det kan tage flere år, før vi tager os af loftsetagen, og indtil da vil meget fugt sikkert nå at hygge sig i konstruktionen.