14,281 læst ·
49 svar
14k læst
49 svar
Udluftning af tag. Tagfod til tagfod
https://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/2_00_49.pdfCancerman_777 sagde:
Jeg er ikke snedker og har absolut ikke studeret bygningers historiske tekniske udvikling.
Et tag er ikke en tætning. Det er en del af klimaskærmen.
Du siger gentagne gange "du forstår ikke xxxxxx" og "jeg tror ikke, du forstår xxxxxx". Jeg synes, du skal forklare i stedet.
Hvorfor skulle det være to forskellige ting? Forklar, hvor forskellen ligger.
Og...kilder til det, du hævder, tak.
"At bygge tagkonstruktioner uden luftspalte bliver stadig mere almindeligt i dag. Man får en hurtigere udtørring af byggematerialen og en sundere tagkonstruktion over tid. Denne gang i tape-skolen fortæller vi om, hvilke produkter du bruger, når du har en tagkonstruktion med tagsten og vil undgå arbejdet med luftspalte."A Aunty sagde:
-Sjömarkens isolering
"En tagkonstruktion der er passende til huse for bæredygtigt byggeri, eksempelvis passivhus og Multi-Comfort House. Ved isolering af skråtag og støtteben med plader kan ISOVER Bjælkelag/Stålregelskive 36 c1200 (udskiftet til ISOVER UNI-plade 35) anvendes."
-Isover
-Isover
kan fortsætte for al forskning siger det samme, og meget af det, der bygges nu, bygges uden luftspalte i taget.
så at nogen har arbejdet i 10 år og ikke ved dette, er nok snarere tragisk og synd for alle, der rammes af nogen, som ikke vil gøre det rigtigt
så at nogen har arbejdet i 10 år og ikke ved dette, er nok snarere tragisk og synd for alle, der rammes af nogen, som ikke vil gøre det rigtigt
Renovatør
· Skåne/Blekinge
· 2 880 indlæg
Interessant. Man lærer noget nyt hver dag.A Aunty sagde:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,419 indlæg
Min verden er ikke så sort-hvid og letforklaret, men du forveksler mig med nogen, der faktisk bestemmer dette, uden det er valg, som konstruktører på virksomheder som eksempelvis NCC og Peab tager, trods al den information du lægger ud. Jeg har intet med det at gøre, men får jo se, når det fungerer, og også hvis noget ikke gør det.
jeg arbejder med dette dagligt og kender mange uddannede hos NCC og Peab som du nævner, som aldrig ville tegne en luftspalte i et tag, da de ved, at det ikke er godt.Rickard. sagde:
Min verden er ikke så sort/hvid og letforklarlig, men du tager fejl af mig for en person, der faktisk bestemmer dette, det er valg, som uddannede konstruktører hos virksomheder som f.eks. NCC og Peab gør på trods af al den information, du lægger ud. Jeg har intet med det at gøre, men ser jo, når det virker, og også hvis noget ikke gør det.
Men dit ræsonnement halter lidt, for jeg kender også masser af projektører hos NCC og Peab, der har tegnet risikokonstruktioner, som dernæst er blevet forbudt, fx enstegstætede tyndpudsede facader på trækonstruktioner.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,419 indlæg
Renovatør
· Skåne/Blekinge
· 2 880 indlæg
Din argumentation blev styrket af dokumentet fra fuktcentrum.A Aunty sagde:
Nej jeg er som sagt ikke så inde i emnet, men har lænet mig mod gamle sandheder, som ikke er anvendelige ved dagens byggeteknikker, ser det ud til.
Hvordan da?A Aunty sagde:
Luften, der bevæger sig i luftspalten, kommer udefra og er altså allerede nedkølet, så hvorfor skulle den kondensere?
Bedrevidende
· östergötland
· 2 774 indlæg
Bedrevidende
· östergötland
· 2 774 indlæg
For øvrigt så har heller ikke jeg været på et nybyggeri uden luftspalte.. Undtagelsen er verandatage..
Men jeg arbejder mest med gamle huse.
Renovatør
· Skåne/Blekinge
· 2 880 indlæg
Hva? Nej. Sådan opfattede jeg det absolut ikke. Tværtimod. Jo, jeg skimtede det hurtigt, men jeg opfattede det som to tætte lag. Intet med diffusionsåbent eller andet, for så tilfører du jo fugt. Det var det, der var hele pointen; ingen fugt tilføres fra boligarealet eller udemiljøet.E eleson sagde: