Jeg vil have en bedre løsning for skærmtaget til carporten, hvor stolpen fjernes, og jeg tænker, at man kan løse det med en bjælke. Denne stolpe vil jeg have fjernet:
Carport med tag, træbeklædning og en rød cirkel omkring en stolpe, som ønskes fjernet og erstattet med en støttebjælke. Planløsning af carport 12,9 m² med synlig bjælke og en markeret stolpe, som overvejes fjernet og erstattet med en indfældet bjælke.

Tænker, at det burde være muligt at lave en sådan løsning i stedet, hvor man også gør den nuværende synlige bjælke indfældet?
En 3D-tegning viser en skærmtagkonstruktion ved et hus uden stolpe, med mål 2210mm og 4000mm angivet på bjælkerne.

Tror I, det kan lade sig gøre? Hvad skal man have for en bjælke, der erstatter stolpen?
 
Jeg glemte at skrive, at det gælder Stockholm, når det kommer til snezone.
 
BirgitS
Det bliver jo typ som en altankonstruktion og da handler det jo meget om fastgørelsen af altangulvet, typ at altanbjælkerne går langt ind i bjælkelaget.
 
  • Synes
Kurtivan
  • Laddar…
Ja det stemmer jo, at det bliver som en balkon i konstruktion :)

Har forsøgt at finde dimensionen, der behøves for bjælken, men uden held. Skuret er 3,5 meter, og udhænget er 2,2, så jeg håber, der findes en limtræsbjælke i standard, der klarer dette? Er der nogen, der ved, hvordan man beregner dette?
 
Ledt og ledt men finder intet om laster.

Nogen der har en idé om, hvad man har brug for af limtræsbjælke?
 
Hvordan er taget fastgjort til væggen i dag? Hvis taget er bygget efter huset, dvs. kun sømmet i bånddelen og muligvis bjælker bagved, ser jeg ikke, at din løsning ville holde. Måske hvis du havde en bjælke, der gik 45 grader fra typisk midten af taget og fæstnet længere nede på væggen i en regel, men ellers tror jeg, at du får for stort vridmoment.

Redigér: ok, måske forstod jeg din intention bedre nu, hvis du tager en bjælke og lader den gå ind i garagen og fastgjort den lavest vægreglerne der, så at sige 1/3 af bjælkens længde er på ydersiden og holder op taget samt at den får ekstra stag under sig, så ophængningen kun modvirker vridmomentet men ikke vægten af tag og bjælke, bør det gå fint. Er der meget sne på det lille tag, er der sandsynligvis også meget på det store, så der er en god modvægt og ingen risiko for, at rotationen på bjælken ville løfte bagdelen af garagen :) (det burde ikke ske alligevel)
 
Senest redigeret:
  • Synes
BirgitS
  • Laddar…
Tak! Det er ikke bygget endnu, så det er planlægning, der gælder nu.

Sådan tænkte jeg, at den går ind i skuret. Derefter tænker jeg, at man fastgør bjælkelaget til skuret i limtræsbjælken med bjælkesko, da bjælkelaget er vinkelret mod limtræsbjælken. Det burde fungere, synes jeg.

Har tænkt mig at hyre en konstruktør til dimensionering for at være sikker, men unødvendige penge hvis I, der har mere viden, allerede ser, at det ikke kommer til at fungere :)

Sådan mener jeg med limtræsbjælken. Den forreste vinkelrette bjælke kan hvile på en stolpe i væggen og fastgøres i limtræsbjælken.

Bygningsskitse viser planlagt konstruktion med limtræsbjælke og vinkelrette bjælker, hvor den ene hviler på en stolpe.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.