Hej!

Har fået en byggetilladelse for en indglasset udestue. Den vil ligge meget tæt på naboens skel og skur. I beskrivelsen til byggetilladelsen står der, at "væg nærmere skel end 4 m skal udføres i brandklasse EI30". Er der nogen, der har erfaring med dette? Hvordan får vi en godkendt væg mod naboen? Er det nok, at glasset er brandklassificeret?

Kan nævne, at udestuen vil stå på vores terrasse, som er af træ... og ligger en halv meter over jorden!

Tak :)

1lag gips klarer 30 minutter. Du kan også bestille brandklassificeret glas, men det er dyrt.

Når vi byggede, forsøgte jeg at undersøge, hvad det indebærer. Hvad jeg forstår, så findes der ingen direkte regler for, hvad der opfylder IE30. For os endte det med 2 lag gips med forskudte samlinger.
Men man skal jo have det godkendt af en kvalitetsansvarlig (tror det hedder sådan, kan være noget andet ?), som skriver under på papiret om, at det opfylder IE30.

Det er klart, at der findes regler for, hvad der kræves for at opfylde de forskellige brandkrav. Hvordan skulle konstruktører ellers kunne tegne bygninger?

svært at tro, at 1 lag gips løser det.

Jeg fandt en god beskrivelse http://byggsystem.knaufdanogips.se/physics/ph_fire/constructions.html
Det jeg mener med, at der ikke er nogen regler, er, at myndighederne ikke specificerer, hvordan det skal bygges. Kravet ligger hos den, der bygger, at vise at det klarer fx 30 minutter.

Et svar på spørgsmålet er 2 lag gips og stålregler.

largab sagde:
Det jeg mener med at der ikke findes nogen regler er, at myndighederne ikke specificerer, hvordan det skal bygges. Kravet ligger hos den, der bygger, at vise, at det f.eks. klarer 30 minutter.
Nja, din bygningsinspektør vil ikke komme ud til dig for at foreskrive i detaljer, hvordan du skal opnå visse krav. Dermed ikke sagt, at kravene ikke findes. Alle funktionskrav findes i BBR.

Via Boverkets krav har såkaldte godkendelseslister kunnet præsenteres fra forskellige producenter dvs konstruktioner, der allerede er blevet testet og typegodkendt. T.ex. det du linkede til. Her er en anden http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.