Er ved at bygge en indglasset havestue, og i byggetilladelsen står der, at væggen mod naboen skal have brandklasse EI30. Vi har allerede en væg mod naboen med 21 mm panel på begge sider af en 70 mm trælægte uden isolering. Ser man på side 100 i denne: http://www.isover.se/files/Isover_S...yrer_Bygg/IsoverBoken 200709/konstr_brand.pdf og det øverste alternativ, så synes det at være den enkleste vej at gå, men svarer vores væg til dette? Hvis ikke det er tilstrækkeligt, hvordan supplerer vi bedst? Gipse eller kan man male med brandmaling? Hvad ville I have gjort?

Senest redigeret:
For nogle år siden satte jeg dobbelt gips, med forskudt samling. Ved ikke om det er tilstrækkeligt i dag. Tjek gipsskiveproducenterne, tror de specificerer, hvordan væggen bør bygges.

I linket taler de om 12mm træplade. Du har panel, godt nok tykkere. Det er ikke åbenlyst, at 21mm panel er bedre end 12mm træplade.

Mm det er sådan jeg resonnerer også, at det nok ikke er tilstrækkeligt. Det enkleste at supplere er på ydersiden, men hvis jeg forstår tabellen korrekt, så er det ikke nok at gøre alt på den ene side af reglen. I værste fald 4 lag gips for at det bliver godkendt men er det endda nok? Har kigget på Boverket også, men de henviser til at bygherren selv skal vide sådan noget.

Lidt ærgerligt at ikke flere svar er kommet, det der føles lidt kejtet for mig i dette er, at jeg får følelsen af, at bestemmelserne henviser til en klassificering og så skal leverandører og bygherrer selv kunne dette. Jeg er ingen bygherre, men jeg giver mig alligevel i kast med at bygge, så længe det ikke er for avanceret. Er det sådan, at alle smækker dobbelt gips på, når de bygger udestuer, eller bryder sig ikke alle om bestemmelserne? Jeg spurgte byggesagsbehandleren, hvordan man gør det, og fik så svaret, at man plejer at løse det med gips, det er måske universalløsningen...
Vil tilføje, at jeg gerne vil gøre det rigtigt, forstår pointen med, at det ikke skal spredes over til naboen for hurtigt!

Byggede garage for nylig, og der var det dobbelt plader, der gjaldt. Enten gips eller osb og gips. Der er sikkert også andre varianter, som er godkendte. Google brandklassifikation EI30, så burde du finde noget nyttigt.

Hvordan kom du frem til, at det skulle være dobbeltgips? Ifølge filen i linket øverst på side 101 og 102 ser det ud til at være tilstrækkeligt med en gipsplade? Jeg skal også lige til at bygge et garage og leder efter information om emnet. Jeg har 95mm træregel og 95mm isolering, og der ser det ud til at være tilstrækkeligt med en 9mm gipsplade på indersiden. Og i lofterne 12,5 mm gips.

Hvordan gjorde I med selve garageporten? Jeg har forgæves søgt efter en EI30 garageport, men finder kun Daloc S60 stålporte, hvilket ikke bliver så pænt...

En 13mm gipsplade betegnes som ei15. Alternativt en brandgipsplade som klarer 30 min.
Hvorfor er garageporten ei30? Det lyder mærkeligt.

Garagen ligger indenfor huset på grunden, og porten vender mod gaden men dermed også mod huset og garagen ligger kun 1,8 meter fra huset. Byggetilladelsen jeg har fået har krav om, at hele garagen skal være EI30, inkl. porten.

Villa vista sagde:
En 13mm gipsskiva regnes som ei15. Alternativt en brandgipsskiva som klarer 30 min.
Hvorfor er garageporten ei30? Det lyder mærkeligt.
Hvor findes dette dokumenteret?

Fredrik Jacobsson sagde:
Hvordan kom du frem til, at det var dobbeltgips, der var nødvendigt? Ifølge filen i linket øverst på side 101 og 102 ser det ud til, at en gipsplade er tilstrækkelig. Skal præcis også til at bygge garage og søger information om emnet. Jeg har 95mm træregeL og 95mm isolering, og da ser det ud til, at det er nok med en 9mm gipsplade indvendigt. Og i lofterne 12,5 mm gips.

Hvordan gjorde I med selve garageporten, har forgæves søgt efter en EI30 garageport, men finder kun Daloc S60 ståldøre, hvilke ikke er så pæne...
Det var min KA samt kommunen som sagde det. Dobbeltgips eller osb + gips.
Ingen anelse om port, da min er ud mod vejen, så det var ikke noget, jeg skulle bekymre mig om.

Ja det ser ud til det... garagen er for enden af indkørslen, der er ved siden af huset. Hjørnet på garagen har godt 1,8 meter til hjørnet på huset. Der er også en carport mellem garagen og vejen. Jeg kan altid sætte en Daloc ståldør, men det bliver ikke lige så pænt som en almindelig garageport...

Sådan ser det ud:

Garagets hjørne 1,8 meter fra huset, med carport imellem; opkørslen og stålport mulighed illustreres.

]
Fredrik Jacobsson sagde:
Garagen ligger indenfor huset på grunden, og porten vender mod gaden men også mod huset, og garagen ligger kun 1,8 meter fra huset. Byggetilladelsen jeg har fået, kræver, at hele garagen skal være EI30, inklusiv porten.
bed din KA tage dette op med SBK, der er mig bekendt ingen krav om, at garagen skal være ei30. Der kan derimod være en brandgrænse, der adskiller hus og garage. F.eks. hvis husfacaden opfylder ei30 (ei60), så er reglerne opfyldt. Dvs. formålet er at brandadskille hus og garage.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.