Hej, går med tankerne om at købe færdiglavet udestue fra Willab Garden, udestuen er til et etplans hus med kælder. Da jeg er alene om at udføre dette arbejde og aldrig har sat en udestue op selv eller bygget terrasse (Terrasse kunne jeg nok have klaret selv, hvis man er 2 personer, der kan hjælpe hinanden), men tænkte, at jeg skulle hyre en håndværker til at udføre arbejdet, inkl. terrassegulv. En tømrer vil have 50000 efter skat for at bygge et terrassegulv samt opsættelse af udestuen, han regner med 1-2 ugers arbejde, med 1-2 tømrere, der arbejder på dette,
Hvad der indgår i prisen for arbejdet er:
* Opsætning af udestue ca. 25 kvm, pulttag (kanalplast tag) Købt på Willab Garden
* Beklæde en murstensvæg med hvidmalet indvendig panel rundt om vinduer og altandør med lister ca. 5 kvm i udestuen.
* Montere et snefang over udestuen 6 meter
* Grave ned stolper eller cementplader afhængig af højde
* Opbygge og lægge ny terrasse 50 kvm med et trappetrin på den ene side samt et trappetrin inde i udestuen fra stuen.
INGÅR IKKE I PRISEN:
* Gravning eller bortkørsel af affald
* Udestuen
* Materialeomkostning for terrasse, indvendig panel, stolper, snefang 23000kr
Totalsum:
Arbejdsomkostning inkl. kilometergodtgørelse 50700kr
Materialeomkostning 23000 kr
Totalsum ca. 73 700 for en håndværker inkl. materiale, derefter tilkommer udestuen på ca. 74000kr fra Willab Garden, Totalt ca. 150000kr efter skat ekskl. gravning, el og belysning
Men har fået et tilbud på en specialbygget udestue, med samme betingelser, men det inkluderer lidt el-tilkoblinger og elbelysning for 196000kr inkl. udestue ekskl. gravning
En ukendt håndværker, har aldrig hørt om håndværkeren, (så det på Facebook) håndværkeren skulle med samme betingelser, men jeg køber materialet selv, og udestue fra Willab Garden: Arbejdsomkostning ca. 35000kr, men han står for gravning og el-tilkobling
Udestuen koster ca. 74000kr, men materialet udover det har jeg ikke regnet på,
3 forskellige tilbud med 3 forskellige priser, tilbudene har heller ikke samme forudsætninger...... alle håndværkere siger forskellige ting, en siger, at det at bestille fra Willab Garden kan man ikke gøre i dit tilfælde, da det ikke passer under spær, bedre at bygge det på stedet......
en anden siger, at det passer, men da må man sænke gulvet for at det skulle få plads under spærene (Trappetrinnet fra altandøren ned til terrassegulvet bliver ca. 10 cm højere) bedre at købe en færdig udestue, og det bliver billigere …
Føles som alle vil tjene penge på min uvidenhed, fordi jeg ikke er tømrer, (Havde jeg viden, så havde jeg gjort det selv + hvis man var to personer.) når man tager tilbud ind, så stoler man på, at de gør det så godt som muligt for kunden økonomisk, dog føles det også som de vil gøre det endnu bedre for deres egen pengepung, alle håndværkere har fået samme grundlag for at bygge denne udestue.......
Har økonomisk råderum, men vil ikke tømme hele sparegrisen........ hvad havde du valgt??
Nr. 1. Færdig udestue fra Willab Garden pris 15000kr ekskl. el gravning, el & belysning
Nr. 2. Specialbygget udestue inkl. el og belysning for 196000kr ekskl. gravning (tømme hele sparegrisen)
Nr. 3. Ukendt håndværker hvor man selv står for materialer men han udfører alt arbejdet inkl. gravning og el for 35000kr (Kender ikke totalkostnaden)
Nr. 4. Tage endnu et tilbud ind? Men da bliver det ikke klar til foråret + en vred kone, men måske ville det blive billigere?
Har du andre idéer eller forslag modtages det taknemmeligt
Tak på forhånd
Hvad der indgår i prisen for arbejdet er:
* Opsætning af udestue ca. 25 kvm, pulttag (kanalplast tag) Købt på Willab Garden
* Beklæde en murstensvæg med hvidmalet indvendig panel rundt om vinduer og altandør med lister ca. 5 kvm i udestuen.
* Montere et snefang over udestuen 6 meter
* Grave ned stolper eller cementplader afhængig af højde
* Opbygge og lægge ny terrasse 50 kvm med et trappetrin på den ene side samt et trappetrin inde i udestuen fra stuen.
INGÅR IKKE I PRISEN:
* Gravning eller bortkørsel af affald
* Udestuen
* Materialeomkostning for terrasse, indvendig panel, stolper, snefang 23000kr
Totalsum:
Arbejdsomkostning inkl. kilometergodtgørelse 50700kr
Materialeomkostning 23000 kr
Totalsum ca. 73 700 for en håndværker inkl. materiale, derefter tilkommer udestuen på ca. 74000kr fra Willab Garden, Totalt ca. 150000kr efter skat ekskl. gravning, el og belysning
Men har fået et tilbud på en specialbygget udestue, med samme betingelser, men det inkluderer lidt el-tilkoblinger og elbelysning for 196000kr inkl. udestue ekskl. gravning
En ukendt håndværker, har aldrig hørt om håndværkeren, (så det på Facebook) håndværkeren skulle med samme betingelser, men jeg køber materialet selv, og udestue fra Willab Garden: Arbejdsomkostning ca. 35000kr, men han står for gravning og el-tilkobling
Udestuen koster ca. 74000kr, men materialet udover det har jeg ikke regnet på,
3 forskellige tilbud med 3 forskellige priser, tilbudene har heller ikke samme forudsætninger...... alle håndværkere siger forskellige ting, en siger, at det at bestille fra Willab Garden kan man ikke gøre i dit tilfælde, da det ikke passer under spær, bedre at bygge det på stedet......
en anden siger, at det passer, men da må man sænke gulvet for at det skulle få plads under spærene (Trappetrinnet fra altandøren ned til terrassegulvet bliver ca. 10 cm højere) bedre at købe en færdig udestue, og det bliver billigere …
Føles som alle vil tjene penge på min uvidenhed, fordi jeg ikke er tømrer, (Havde jeg viden, så havde jeg gjort det selv + hvis man var to personer.) når man tager tilbud ind, så stoler man på, at de gør det så godt som muligt for kunden økonomisk, dog føles det også som de vil gøre det endnu bedre for deres egen pengepung, alle håndværkere har fået samme grundlag for at bygge denne udestue.......
Har økonomisk råderum, men vil ikke tømme hele sparegrisen........ hvad havde du valgt??
Nr. 1. Færdig udestue fra Willab Garden pris 15000kr ekskl. el gravning, el & belysning
Nr. 2. Specialbygget udestue inkl. el og belysning for 196000kr ekskl. gravning (tømme hele sparegrisen)
Nr. 3. Ukendt håndværker hvor man selv står for materialer men han udfører alt arbejdet inkl. gravning og el for 35000kr (Kender ikke totalkostnaden)
Nr. 4. Tage endnu et tilbud ind? Men da bliver det ikke klar til foråret + en vred kone, men måske ville det blive billigere?
Har du andre idéer eller forslag modtages det taknemmeligt
Tak på forhånd
Havde iaf passet på med alternativ 3.. altid juks med en håndværker, der er villig til at gøre alt (selv det, der kræver særlig tilladelse)
Synes både 1 og 2 lyder fornuftige, her er det op til dig, hvor vigtigt det æstetiske er.. 2 vil med største sandsynlighed blive allersmukkest, men spørgsmålet er, om det er værd 50 k mere?
Synes både 1 og 2 lyder fornuftige, her er det op til dig, hvor vigtigt det æstetiske er.. 2 vil med største sandsynlighed blive allersmukkest, men spørgsmålet er, om det er værd 50 k mere?
Jeg havde også passet på nummer 3. Jeg ville have valgt nummer 2, hvis jeg stolede på, at snedkeren var god, virkelig kan sit håndværk og måske havde referencer i nærområdet. Og selvfølgelig, hvis jeg følte, at jeg kunne undvære de ekstra penge. Ellers, absolut nummer 1.
Har du brug for byggetilladelse til udestuen? Er det inkluderet i nogle af valgmulighederne, at de ordner det, eller hvem skal gøre det?
Hvad vil udgravningen koste ifølge dem, der har givet forslag?
Er der brug for elinstallation nu, eller kan det gøres senere af en "ægte" elektriker?
Har du tegnet forskellige alternativer på Willabs hjemmeside?
Hvad vil udgravningen koste ifølge dem, der har givet forslag?
Er der brug for elinstallation nu, eller kan det gøres senere af en "ægte" elektriker?
Har du tegnet forskellige alternativer på Willabs hjemmeside?
Hej, byggetilladelse er ikke inkluderet i nogen af valgene, det skal jeg selv stå for, selve udgravningen er ca. 10 cm muldjord, der skal bort, og det er ca. 25 kvm. Alle håndværkere vil have ekstra for det, min tanke er at reducere omkostningerne lidt, har indtil maj til at grave, el kan man nok teknisk set klare efterfølgende, men det ville være pænere og nemmere at gøre det i forbindelse med opsætningen.
Jeg tænker, hvis du skal ordne med byggetilladelse, skal du alligevel tjekke op på målene på udestuen først, så du har plads til højden fx. Grave den jord væk kan man gøre i hånden ja. Bare have et sted at lægge den. Så skal du måske også grave huller til stolperne. Det kan man også gøre selv. Jeg brugte en Skurupsborr, god investering.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Skal du søge byggetilladelse kræves der tegninger og evt. konstruktionsberegninger. Det har en tømrer normalt ikke kompetence til. Køber du fra Willabgarden får du et korrekt tegninggrundlag. Alternativet er at hyre en arkitekt og derefter anskaffe arbejdet som en mindre entreprise efter alle kunstens regler.
Klik her for at svare
