TeroM TeroM sagde:
Kan du ikke bare gå med en standardløsning som denne?

[bild]

[link]
Føler ikke rigtig, at jeg vil bruge 4000kr på en løsning, som jeg desværre ikke synes er specielt pæn, kiggede på sådan noget først, men mit hus er meget skævt i mål osv., så det skal egentlig bygges selv :/
 
Miinoo Miinoo sagde:
Ah okay :)

Der står en garderobe på den side, som den skal "gemmes", men den har et dække stykke på den side, som man kan tage af, så bliver det et rum. Dække stykket er 10cm fra garderobe til dørkarm.
Med tanke på målene, 620 til væg og dørbredde 815 så er der ikke plads til et helt dørblad.
IKEA dørene er desuden kun 880 i bredde totalt.

Jeg foreslår følgende:
Brug IKEA dørene, men hver for sig dvs. sæt en dobbeltskinne og foreslået fra beslagsspecialisten.
https://www.specialbeslag.se/skjutdorrsbeslag/dorrar-upp-till-20-kg-alu/takskena
Så kan du bruge deres hjul, som er mere smidig end Julas, og få dørbladene tætsiddende mod hinanden.
Skinnerne monterer du i en boks, der erstatter den øvre karm, og de går hele rummets bredde.
Du narrer øjet, og dørbladene kan dække åbningen.

På det bagerste blad "1" sætter du en liste i samme bredde som rammen er rundt om glassene, dvs. du udvider i bredde så det blad går bag det forreste "2".
Nu kan du på den liste montere "tunger" i fx plastik, som griber fat i det blad "2", når du trækker døren ud. Det gør, at dørbladene følges ad, når du åbner og lukker.

Håber du forstår noget af min tanke :)
har en lignende løsning i campingvognen, og den er forbandet smidig.
På tegningen (som blev lidt rodet) har jeg ikke tegnet garderoben ind, men skinner og begge dørblade har plads bagved, da skinnerne er 50 sammen i bredde, og du behøver kun at bygge ud 15 fra væg for at passere karmene.

Diagram af dørkonstruktion med dobbelt skena og detaljerede noter om placering af døre og passliste, inkl. mål og materialer.
 
Mazen Mazen sagde:
Med tanke på måtten, 620 til vægg og dørbredde 815 så får det ikke plads til et helt dørblad.
IKEA dørene er desuden kun 880 i bredde totalt.

Jeg foreslår følgende:
Brug IKEA dørene, men hver for sig dvs. sæt en dobbeltskinne og eventuelt fra beslagsspecialisten.
[link]
Så kan du bruge deres hængerulle, som er smidigere end Julas og få dørbladene rimelig tæt mod hinanden.
Skinnerne monterer du i en kasse, der erstatter den øvre karm, og de går hele rummets bredde.
Du snyder øjet, og dørbladene kan dække åbningen.

På det bagerste blad "1" sætter du en pasliste i samme bredde som rammearbejdet omkring glassene, dvs. du bygger på i bredden så det blad går bag det forreste "2".
Nu kan du på den pasliste montere "tunger" i fx plast, som griber fat i det blad "2", når du trækker døren ud. Det gør, at dørbladene følger med når du åbner og lukker.

Håber du forstår noget af min tanke :)
har en lignende løsning i campingvognen, og den er forbistret praktisk.
På tegningen (som blev lidt rodet) har jeg ikke tegnet skabet ind, men skinner og begge dørblade får plads bagved, da skinnerne er 50 sammen i bredde, og du behøver kun at bygge ud 15 fra væggen for at passere karmen.

[billede]
Det var virkelig godt forklaret, udregnet og tegnet!
Jeg tænkte på, at en dobbeltliste måske ville være bedre, men blev skeptisk, fordi jeg ikke ville skubbe frem og tilbage på 2 døre. Jeg tænkte ikke på, at der var en løsning til det! Men det der bliver jo perfekt faktisk! Så slipper jeg for at forsøge at finde andre døre, som jeg alligevel ikke vil have haha!
Tak så meget for hjælpen!
 
  • Synes
Mazen
  • Laddar…
Miinoo Miinoo sagde:
Det var virkelig godt forklaret, udregnet og tegnet!
Jeg tænkte på, at dobbeltlist måske ville være bedre, men blev skeptisk, fordi jeg ikke ville rode med at skyde frem og tilbage på 2 døre. Jeg tænkte ikke på, at der var en løsning til det! Men det der bliver jo perfekt faktisk! Så slipper jeg for at prøve at finde andre døre, som jeg alligevel ikke vil have haha!
Tak så meget for hjælpen!
Sjovt at kunne hjælpe, der findes en løsning for alt. Bare i gang så (y)
 
Hej! vækker liv i denne tråd igen med tanke på at vi nu har købt til at gøre netop dette men med en enklere løsning.
har egentlig alt materiale, har sat dørene på den væg som vi vil have det på og føler at vi kan klare at den stikker 10cm ud i døroppningen (døroppningen er bredere end normalt iaf).

Nu er dog mit spørgsmål, hvordan sætter jeg dørene sammen på bedste måde? Altså så de sidder sammen ved siden af hinanden og bliver "en dør"...? Tænkte hulplader oppe og nede samt bagved (indad mod soveværelset), er måske ikke det pæneste men ved ikke rigtig hvordan jeg ellers skal gøre det?

Derefter er det en ting mere, i de vitrinedøre vi har købt fra ikea er der færdiglavede huller til hængslerne... hvordan "fylder" jeg disse bedst og på en pæn måde? Findes der nogle propper man kan klikke i eller sådan?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.