16,552 læst ·
19 svar
17k læst
19 svar
Udenpåliggende skydedør indendørs!
Hej!
Nu er det så, at i vores soveværelse har vi ikke mulighed for at have en dør hængt på, det føles dog lidt udleverende, når man har besøg...
Jeg har derfor tænkt på diverse løsninger, draperi, foldedør osv.. Men nu har jeg fået en idé, som jeg virkelig føler giver et godt indtryk også!
En udenpåliggende skydedør, jeg er dog helt forvirret over, hvordan jeg skal gå til værks..
Det, jeg har kigget på, er disse, så I får en fornemmelse af, hvad vi ønsker:
https://www.amazon.com/TCBunny-Slid...54-20&linkId=cbdfbe93c4e3e4fb984857aee55d5ba9
De sender dog ikke dette til Sverige og har ikke rigtig fundet det andre steder uden at det koster nærmere 2000kr..
Vi kiggede derfor på denne
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...kjutdorrsbeslag/beslag-till-skjutdorr-343480/
Den har dog ikke super gode anmeldelser? Samt at jeg er usikker på, om den kan monteres på væg?
Det er disse døre, vi har tænkt os (sætte dem sammen til 1 dør)
https://m2.ikea.com/se/sv/p/liatorp-panel-vitrindoerr-gra-60269364/
Hvordan løser vi dette bedst og relativt billigt? Fungerer jula-beslaget til vores formål?
Alle tips og tricks modtages hjerteligt!
Nu er det så, at i vores soveværelse har vi ikke mulighed for at have en dør hængt på, det føles dog lidt udleverende, når man har besøg...
Jeg har derfor tænkt på diverse løsninger, draperi, foldedør osv.. Men nu har jeg fået en idé, som jeg virkelig føler giver et godt indtryk også!
En udenpåliggende skydedør, jeg er dog helt forvirret over, hvordan jeg skal gå til værks..
Det, jeg har kigget på, er disse, så I får en fornemmelse af, hvad vi ønsker:
https://www.amazon.com/TCBunny-Slid...54-20&linkId=cbdfbe93c4e3e4fb984857aee55d5ba9
De sender dog ikke dette til Sverige og har ikke rigtig fundet det andre steder uden at det koster nærmere 2000kr..
Vi kiggede derfor på denne
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...kjutdorrsbeslag/beslag-till-skjutdorr-343480/
Den har dog ikke super gode anmeldelser? Samt at jeg er usikker på, om den kan monteres på væg?
Det er disse døre, vi har tænkt os (sætte dem sammen til 1 dør)
https://m2.ikea.com/se/sv/p/liatorp-panel-vitrindoerr-gra-60269364/
Hvordan løser vi dette bedst og relativt billigt? Fungerer jula-beslaget til vores formål?
Alle tips og tricks modtages hjerteligt!
Tag et kig på disse, udenpåliggende hjul der hænges på en skinne på væggen vil være nemmere at montere og fungerer bedre til dit formål.
Habo har en snik variant
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...MIgO_OyKvr2gIVy7_tCh1vfwFIEAQYBiABEgJJ4fD_BwE
Husbeslag.se har flere modeller
https://husbeslag.se/skjutdorrsbeslag-komplett-basic-matt-svart-0023-450101.html
De er dyrere, men pænere
Hvordan havde du tænkt dig at montere IKEA dørene? Fæste en hel plade på bagsiden og skære ud til glassene?
Habo har en snik variant
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...MIgO_OyKvr2gIVy7_tCh1vfwFIEAQYBiABEgJJ4fD_BwE
Husbeslag.se har flere modeller
https://husbeslag.se/skjutdorrsbeslag-komplett-basic-matt-svart-0023-450101.html
De er dyrere, men pænere
Hvordan havde du tænkt dig at montere IKEA dørene? Fæste en hel plade på bagsiden og skære ud til glassene?
Den på k-rauta er desværre kun til loftmontering tilsyneladendeMazen sagde:
Den fra specialbeslag er den jeg har kigget på, men jeg føler ikke, at jeg vil bruge så mange penge når det er en dør, som vil blive brugt nogle gange om måneden maks..
Tænkte nok være så "nærig" og bare fastgøre dem med mindre hulplade på bagsiden og så male dem, så det ikke stikker ud så meget.. Måske lidt lim imellem hvis jeg vil være rigtig festlig
Her er noget mere prisvenligt, okay skinnen står at den er til loftmontering, men ser ikke at det ville være umuligt at montere på væg. Byg en kasse som du fæster i væggen med vinkeljern, skru så skinnen i loftet på kassen. Forslagsvis maler du den i samme kulør som dørene.
Hængrulle 49:- stk. Skinne 69:-/m. Gulvskinne 29:-/m. Styretap 29:-
https://www.specialbeslag.se/skjutd...MI3dHP_K_r2gIVzLXtCh2EdgAmEAQYFiABEgLwXPD_BwE
Hvis du bruger hulplade, sæt en liste limet og skruet i oven og underkant for at stive op. Monteringslim er heller aldrig forkert.
Hængrulle 49:- stk. Skinne 69:-/m. Gulvskinne 29:-/m. Styretap 29:-
https://www.specialbeslag.se/skjutd...MI3dHP_K_r2gIVzLXtCh2EdgAmEAQYFiABEgLwXPD_BwE
Hvis du bruger hulplade, sæt en liste limet og skruet i oven og underkant for at stive op. Monteringslim er heller aldrig forkert.
Så er jeg jo noget på sporet i hvert fald... Bliver nok det der alternativt Jula tingen, har bare så svært ved at visualisere, hvordan ting skal fastsættes osv... Men du mener, at på skinnen den som havde siddet på væggen, hvis den var monteret i loftet, at man borer nye huller der og sætter fast med forsænket skruer, så det ikke tager fat?Mazen sagde:
Her er noget mere prisvenligt, okay skinnen siger, at den er til loftmontering, men kan ikke se, at det ville være umuligt at montere på væggen. Byg en kasse, som du fastgør til væggen med vinkeljern, skru så skinnen i loftet på kassen. Forslagsvis maler du den i samme farve som dørene.
Hængrulle 49:- stk. Skinne 69:-/m. Gulvskinne 29:-/m. Styretap 29:-
[link]
Hvis du bruger hulplade, sæt en liste limet og skruet i over- og underkant for at stive op. Monteringslim er heller aldrig forkert..
Tænker også lidt på det her med, hvordan jeg gør nedadtil.. Vil ikke rigtig have en gulvskinne, ville det fungere enten, at den bare hænger, eller at man støtter op med små hjul?
Det med listen bliver nok godt, tænker mig, at man endda kan bruge en hjørneliste i træ både oppe og nede? Måske har det kompliceret ophængningen dog...
Den fra Jula vil absolut fungere, hvis du laver en kasse og bruger dens "tag". Hjørnelister er absolut en mulighed.
I sættet følger der en styretap med, som fastgøres i gulvet (plejer at sidde lige før åbningen), så du behøver derfor et spor i den nederste kant på døren.
Det letteste er en liste, som du fræser spor i og skruer i dørene.
Ingen skinne eller hjul er nødvendige, da al vægt hænger i skinnen.
I sættet følger der en styretap med, som fastgøres i gulvet (plejer at sidde lige før åbningen), så du behøver derfor et spor i den nederste kant på døren.
Det letteste er en liste, som du fræser spor i og skruer i dørene.
Ingen skinne eller hjul er nødvendige, da al vægt hænger i skinnen.
Jo Jula fungerer nok også, spørgsmålet er dog forskellen på kvaliteten hos de to.. Føler jo, at jeg lægger en hundredekroneseddel eller to mere på den, der virker til at holde bedst i længden..Mazen sagde:
Den fra Jula vil absolut fungerer, hvis du laver en kasse og bruger dens "tag". Hjørnelister er absolut en mulighed.
I sættet følger der en styretap, som fastgøres i gulvet (plejer at sidde lige før åbningen), derfor har du brug for et spor i nederkanten af døren.
Det enkleste er en liste, som du fræser spor i og skruer i dørene.
Ingen skinne eller hjul er nødvendige, da al vægt hænger i skinnen.
Spårtappen har jeg lidt svært ved at visualisere, hvordan den skal være. Men du mener, at man fastgør den i gulvet lige før åbningen.. Så man skal have en form for rille/liste under døren, som styretappen kan styres ind i?
Snyggt! Forstår præcis da.. Ah men da har jeg lidt at vælge på, synes jo om specialbeslagets design, men den holder kun 20kg... pakken på dørene ifølge ikea ligger på lidt over 19kg, men det er jo med karton osv også.. Men så skal der jo lister osv på dørene også.. Så da måske det ikke holder i stedet? Jula listen har 2 spor og behøver jo egentlig bare 1 spor..Mazen sagde:
Sæt ellers tre hjul, så er du på den sikre side. Vægten bliver ikke meget mere end 20 kg selv med lister. Værre hvis du gør som jeg foreslog og limer en hel skive bagved..
Jula listen findes med en rille.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...eslag/skjutdorrsbeslag/aluminiumskena-343481/
I stedet for en træliste med fræset rille kan dette være et alt. (ved dog ikke tykkelsen på tappen, så du må prøve at se om det virker)
https://m.conrad.se/category.htm?we...ium=&utm_campaign=kelkoo_feed&utm_term=181287
Ved at f.eks. Bauhaus har, men fandt ikke ved en hurtig søgning.
Nu er det bare at komme i gang
Jula listen findes med en rille.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...eslag/skjutdorrsbeslag/aluminiumskena-343481/
I stedet for en træliste med fræset rille kan dette være et alt. (ved dog ikke tykkelsen på tappen, så du må prøve at se om det virker)
https://m.conrad.se/category.htm?we...ium=&utm_campaign=kelkoo_feed&utm_term=181287
Ved at f.eks. Bauhaus har, men fandt ikke ved en hurtig søgning.
Nu er det bare at komme i gang
Haha jo jeg så det senere også.. Men finder bare flere "modgang" jo mere jeg kigger.Mazen sagde:
Sæt ellers tre hjul så er du på den sikre side. Vægten bliver ikke meget mere end 20kg selv med lister. Værre hvis du gør som jeg foreslog og limer en hel plade bagved..
Jula listen findes med et spor.
[link]
I stedet for en træliste med fræst spor kan dette være et alt. (ved dog ikke tykkelsen på tappen så du må i så fald teste om det fungerer)
[link]
Ved at fx Bauhaus har, men fandt ikke noget ved en hurtig søgning.
Nu er det bare at gå i gang![]()
Hvis jeg vælger jula løsningen med 1 skinne, den skal jo fastgøres i loftet. Hvis jeg skal fastgøre i væggen, vil dette påvirke dens vægtkapacitet? Eller skal jeg bygge med reglar så det får støtte både på siden og i loftet? Så vil jeg skulle bore gennem begge "sidevægge" for at kunne få skruen lige ind?
Jeg vil stadig have dørlisterne, så jeg skal lave en eller anden form for løsning så jeg får skinnen lidt ud.
Søgte på U list og fandt sådanne som du linkede, fandtes også i træ på Bauhaus så jeg, så det bliver nok enten det eller hjul som støtte.
Må nok regne på det hele før jeg kan gå i gang, indså lige at væggen er kortere end jeg troede, så må finde døre som max er 80cm, for at kunne gemme den, men de skal være større for at kunne dække ordentligt
Er altid lidt tricks og kneb at få lavet egne løsninger..
Læg et billede op med mål, så skal jeg se, om jeg når at skitsere lidt mere på det.
Med en kasse, der er ordentligt forankret i væggen, tror jeg, du klarer vægten med fx Jula-skinnen.
Skinnen skruer du lige op, så der ikke behøves nye huller.
Læg et billede op med mål, så skal jeg se, om jeg når at skitsere lidt mere på det.
Med en kasse, der er ordentligt forankret i væggen, tror jeg, du klarer vægten med fx Jula-skinnen.
Skinnen skruer du lige op, så der ikke behøves nye huller.
Kan du ikke bare vælge en standard løsning som denne?
https://www.bauhaus.se/utanpaliggande-skjutdorr-slat-kompakt-10x21-med-skena.html
https://www.bauhaus.se/utanpaliggande-skjutdorr-slat-kompakt-10x21-med-skena.html
Ah okayMazen sagde:
Der står et garderobeskab på den side, som det skal "gemmes", men det har en dækplade på den side, som man kan fjerne, så der bliver en plads. Dækpladen er 10 cm fra garderobeskab til dørramme.
