hvilket er bedst utegips eller asfabord? Hvordan fastgør man dem? hvor lange søm eller skruer behøves? kan asfabord klare at stå uden yderbeklædning en vinter?

Tyresö
Begge muligheder er gode, men jeg forestiller mig, at asfaboard kan øge isoleringen en smule, og derfor ville jeg vælge den. Asfaboarden sømmer du fast med papspig (stor flad hoved). Udegipsen skruer du fast med gipsskrue.

Sandsynligvis klarer de en hel vinter - men hæft for en sikkerheds skyld lidt beskyttelsesplastik over dem som en beskyttelse mod, når det bliver +grader og vådt - så længe det er minusgrader sker der ikke noget med dem.

Ola78
Det fungerer at sømme udegypsen også, det går hurtigt med hjælp af en sømpistol. Men trods alt er det lettere at håndtere asfaboarden, da den vejer mindre end gypsen, så jeg ville have kørt på det. Som Tyresö skriver, så isolerer nok asfaboarden lidt også, antageligvis ikke særlig meget men mere end gypsen.

Ser ud til, at de lokale mus ikke kan lide asfaboard heller.
Satte dem som trossbottenskiva hos en ven, og der har ikke været mus der siden.

Så koster asfaboarden næsten dobbelt så meget som udegipsen (119:- mod 69:-)
Og jeg synes, subjektivt altså, at gipsen føles mere stabil i alle retninger.

//KoW

Enig med KnockOnWood, især synes jeg, at prisen spiller en stor rolle, og når asfaborden ofte næsten er dobbelt så dyr, ville jeg ikke vælge det alternativ. Det afhænger dog selvfølgelig af, hvor meget man skal bruge.

Hvad er der galt med vindsikringspap? Kan nogen forklare, hvad man vinder og taber på de forskellige alternativer - pap, gips, asfabord rent teknisk? Det føles som om et plademateriale stiver mere af i sideretningen, men er der noget mere, man skal tænke på?

Hvorfor sømmer man udendørs gips, når man skruer indendørs gips?

/Anders

Anders_Nilsson sagde:
Hvad er der galt med vindtætningspap? Kan nogen forklare, hvad man vinder og taber ved de forskellige alternativer - pap, gips, asfaboard rent teknisk? Det føles som om et plademateriale stabiliserer mere i sidled, men er der noget mere man skal overveje?
Vindtætningspapiret er temmelig skrøbeligt, så jeg vil ikke have det til at spænde over så store afstande. Det kan heller ikke tåle at sidde ubeskyttet særligt længe; mest på grund af vinden. Ellers har du jo vinddugen som et mere moderne alternativ. Dens store fordel er især, at det går så hurtigt. Du får vejrtætte vægge på under en time. Den er meget mere holdbar end papiret, men ulempen er også her, at du ikke får nogen afstivning af konstruktionen.
Asfaboarden er rent vægtmæssigt let. En stor fordel, hvis man arbejder alene.
Udegipsen var der noget problem med. Byggmax f.eks. sælger ikke længere udegips med henvisning til et byggeteknisk problem, som jeg ikke længere kan huske. Skimmelsvampsrisiko?
Anders_Nilsson sagde:
Hvorfor sømmer man udegips, når man skruer indvendig gips?
/Anders
Fordi du ikke kommer til at spartle og slibe samlingerne på udegipsen.

Tænk på at ude-gipsen findes i forskellige varianter, som har forskelle i imprægnering og kan sidde "ubeskyttet" i længere tid. Jeg ville bruge asfaboard, hvis du skal efterisolere, har hørt at den svarer til cirka 25-30mm mineraluld i isoleringsevne.

Tak for svarene. Det må blive asfabord for jeg arbejder selv. Bliver ca. 30-35 mm papsøm godt?

Du beskrev aldrig hvordan du tænkte din væg. Oftest sætter man ude-gips på de stående reglar, udenfor lægger man en 45x45 liggende med vindvæv og søglekt. asfaboard havde jeg kun brugt, hvis 45x45 var blevet sprunget over, dvs. den erstatter både gips og pap. Gips stiver væggen meget op, og det anbefales.

Hvor almindeligt er det at man sætter vindspærre/pap uden på udendørs gips?!

Har aldrig set nogen her omkring, der har gjort det.

FredrikR sagde:
Hvor almindeligt er det at man sætter vindskærm/papp udenpå ude-gips?!

Har aldrig set nogen her omkring som har gjort det.
Ikke hvis det er sidste lag, men lægger man 45x45 udenpå så bruger man vindskærm.

Mikael_L
På huset og skuret brugte jeg vindduk (T-vind), og på garagen brugte jeg asfaboard.
Asfaboarden sømmede jeg med cirka 15 papspik per plade (en lang variant fra Biltema), og så skød jeg lange smalryggede klammer med en klammepistol, med ca cc10 cm afstand.
Hurtigt og billigt.
Jeg brugte ikke klammer hele vejen, fordi jeg ikke havde lange nok klammer, da pladerne skulle op. Men det føles alligevel godt at have et dusin store papspikhoveder til at hjælpe med at holde pladen. :)

Asfaboard, men primært udendørs gips, afstiver godt, men for enplanshuse er den indvendige gips sandsynligvis tilstrækkelig som sideafstivende element.
Samtidig er det rart, at hele huset er afstivet fra ydersiden (ved hjælp af udendørs gips), så man kan fjerne alle diagonalstræbere inde og arbejde frit.

Min asfaboard sad hele vinteren uden beskyttende panel. Det gik fint, men den bøjede og slog sig lidt, men intet jeg behøvede at rette på.
Skal udendørs gips sidde ubeskyttet et stykke tid, er det sandsynligvis nødvendigt at tape samlingerne. For hvis fugt trænger ind i (de uvoksede) kortsamlinger, går det sandsynligvis meget hurtigt galt med udendørs gipsen.

Vi har Asfaboard som yderpanel, noget som er ret almindeligt fra renoveringer lavet i 70'erne. Den har holdt godt i alle år, men den har også et malet overfladelag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.