11,933 læst ·
23 svar
12k læst
23 svar
udengips eller asfaltplade
Selve ordet ude-gips giver mig kolde gys.
Gips skal man have inde, hvor det er tørt og fint, ikke ude i kulde og fugt.
Har flere gange set ude-gips, der har taget skade af en vinter ude, og ville absolut ikke have dem i mine vægge med den skimmelrisiko, det indebærer.
Mange skimmelsvampe lever på kalk....
Har flere gange set ude-gips, der har taget skade af en vinter ude, og ville absolut ikke have dem i mine vægge med den skimmelrisiko, det indebærer.
Helt rigtigt...det var almindeligt at man sømmede lægter med ca. 20 cm mellemrum så det ser ud som panel. Lidt Falu rödfärg og det er klartZynx sagde:
Jeg selv bruger kun vinddug...1-plans hus med loft og uden gips...
Hvad bruger du så?John J sagde:Selve ordet "udegips" giver mig kuldegysninger.
Har flere gange set udegips, der har taget skade af en vinter ude, og ville bestemt ikke have dem i mine vægge med den skimmelrisiko, det indebærer.
Når man rejser en stamme til et hus, er det fantastisk at få gipsen på, så kan man vælge at arbejde ude eller inde afhængigt af vejret, jeg kan love, at udegipsen tåler det meste inden for rimelig tid (3 måneder?). Det optimale er at få på udvendig isolering og vindvæv (ikke vindvåv:blushing
Bruger altid T-Vind Super, og hvis det skal være plader, er det Minerit eller Asfabord, der gælder.pbengtsson sagde:Hvad kører du så?
Hvis man rejser et hus, er det perfekt at få på gipsen, så kan man vælge at arbejde ude eller inde afhængig af vejret. Jeg kan love, at gipsen udenfor tåler det meste inden for en rimelig tid (3 måneder?). Det optimale er at få udvendig isolering og vindbræt på (ikke vindvåv:blushing, vindbrættet findes i forskellige typer, og det værste klarer måneder med regn og fugt.
Jeg ville aldrig få den idé at bruge gips udenfor.
Der er meget, der kan ske, man ikke kan forestille sig. Jeg havde et mindre hus, hvor gavlspidserne ikke blev færdige før vinteren, så de stod med vindpappen ubeskyttet. Ingen problemer med regn eller blæst, men der var nogle fugle, der var som vanvittige i det der og hakkede og rev min vindpap i stykker.injonil sagde:
Medlem
· Halland
· 4 518 indlæg
Giver det bedre forstivning med skruer end søm i asfaboard? I så fald, hvilken skrue - montageskrue eller gipsskrue? Holder asfan til det koniske hoved på gipsskruen eller bliver det presset i stykker? Eller er det nok med 30-40 mm søm?
/Anders
/Anders
Alt sidder lidt bedre med skrue.Anders_Nilsson sagde:
Kan jeg skrue, så gør jeg det altid.
Denne skrue er lavet til gips, træ og mineralskiver udendørs http://www.hilti.se/holse/page/module/product/prca_rangedetail.jsf?lang=sv&nodeId=-54031Anders_Nilsson sagde:
Klik her for at svare