Hej.
I vores hus, som vi flyttede ind i i februar, er udendørstrappen i dårlig stand. Delene nærmest trinene og særligt i hjørnerne er ved at falde fra hinanden. Løfter man på dækningsstenene, ligger der smuld under dem. Det sidste billede viser undersiden, og der er en hvid udfældning, som jeg forstår kan have at gøre med fugtvandring gennem trappen mod undersiden og saltudfældning.

Er der muligheder for at reparere trappen?
Fandt en beskrivelse her, men ved ikke om den kan anvendes på mit problem:

http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=183

• Yttertrappa i behov af reparation, med metallräcken och flagnande trappsteg, cykel vid sidan och buske i bakgrunden.
  • Ydertrappens underside viser revner og hvid udfældning, der tyder på fugtskader og saltudfældning, med smul og skader på hjørnerne.
  • En ydertrappe trædeflade og side med synlige revner og hvid udfældning, indikerer skader og potentielle fugtproblemer i betonen.
  • Trappens underside med hvid udfældning og smuldredele, indikerer mulig fuktvandring og saltudfældning.
Gør det selv-bladet har samme reportage ang. reparation af betontrappe i cirka hvert tredje nummer. Vores trappe er ligesom støbt som en helhed, men hul indeni og fuld af fugt. Den er ved at revne voldsomt, og jeg ser ingen mulighed for at reparere den ordentligt. Jeg kommer nok til at rive den ned og bygge helt nyt i træ.

Når jeg begynder at pille i det ødelagte, kommer jeg bare længere og længere ind, som sand der falder fra hinanden.

At dømme ud fra antallet af svar jeg fik, ser det ikke ud til at være nogen større mulighed for at få styr på det altså. De søgninger jeg laver finder mest information om kældertrapper i beton, og det føles ikke rigtigt som det er det samme problem som vores. Finder et produkt der hedder marmocit som man kan beklæde trappen med, men det føles også lidt risikabelt at beklæde dårlig beton. Vores naboer siger, at de i flere år har forsøgt at få fat på nogen, der kan rive deres trappe ned, så de kan bygge en i træ, men virksomhederne vil ikke tage udfordringen op. Så ender det vel helt enkelt med, at man må lade trappen brydes ned af naturen og begynde at bruge kælderindgangen i stedet. Om 200 år kan man måske bygge en ny trappe :D Nu skal jeg også gå ud og pille i trappen og se, hvor meget sand jeg har. Måske forsøger jeg at fylde nogen fuger mellem stenene på oversiden i hvert fald for at forhindre, at der løber regnvand ned i konstruktionen.

Den lange bit med "hajfinnen" burde være en gammel reparation der er gået løs. Der er stedvis hårdt materiale direkte under dækstenene og stedvis sand cirka 3 cm før det hårde materiale. Burde jeg ikke kunne fjerne stenene og støbe en stor plade af beton, dernæst lægge stenene på igen og så er alt godt? Det svære burde være at få det jævnt nok, så der ikke er for store mellemrum mellem stenene?

• En have med løse fliser og en plastspand med jord usynlig ved siden, viser området hvor reparationer pågår. En blå skovl ses i baggrunden.
  • Gammel betonstruktur med hajfeneform på en trappe, muligvis en løsnet reparation, med en mursten ved siden af på trappen.
  • En trappe med en løs sten ovenpå en murstensblok. Der ses også en kop på kanten af trappen og et gelænder i baggrunden.
Hej låneslav!
Ved du hvad?! Jeg tror, at du har ret i dine værste frygter! Trappen er slut og træt! Forkort dens lidelse og byg en ny!
Reparere halvdefekt bliver kun halvgodt.
Sorry. Johan

jeg tror den kan reddes, selvom en nybygning ville være at foretrække. Du kan jo bore huller og slå ind spigplug halvvejs der, hvor du skal mure igen "kagerne" og også prime kontaktfladen, således får du en slags armering. Så vil det blive siddende...men det er jo lidt pillearbejde. Men behøver ikke koste mange kroner. Så måske lidt sokkelfarve eller noget på overfladerne, som ikke er "gang-arealer"?!
Held og lykke
/
M

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.