Hej!
Jeg har tænkt på at bygge et udendørs fitnessområde ude i haven, hvor jeg bl.a. skal lave chins og muscle up. Jeg vil bygge det af trykimprægnerede regler, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal fastgøre dem i jorden. De trykimprægnerede regler (95x95) vil være 2,5m høje.

Alternativ 1 er, at jeg støber reglen i beton.
Alternativ 2 er, at jeg støber stolpesko fast og skruer reglerne fast.

Jeg tror selv, at det bliver for ustabilt med stolpesko, men jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal beregne det. Ved I, hvordan jeg skal beregne det, og hvilket alternativ tror I fungerer bedst?

J joelclaesson sagde:
Hej!
Jeg har tænkt mig at bygge et udendørs gym ude i haven, hvor jeg bl.a skal lave chins og muscle up. Jeg vil bygge det af trykimprægnerede reglar, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal fastgøre dem i jorden. De trykimprægnerede reglar (95x95) vil være 2,5m høje.

Alternativ 1 er, at jeg støber reglen ned i betonen.
Alternativ 2 er, at jeg støber stolpesko fast og skruer reglarne fast.

Jeg tror selv, det bliver for ustabilt med stolpesko, men jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal beregne det. Ved I, hvordan jeg skal beregne det, og hvilken mulighed tror I fungerer bedst?
Vi har en gynge/klatrestativ, som jeg har bygget selv.
De første 4 stolper sidder med jordskruer, og det er stabilt.
Men sidste sommer byggede jeg stativet lidt ud, og der gravede jeg et hul og støbte stolpen
i betonen, det bliver betydeligt mere stabilt.
En træstolpe fastgjort i ny cement i en have, omkranset af græs, del af en hjemmelavet gynge- og klatrestativ for øget stabilitet. Gynge- og klatrestativ i have, bygget af træ. En gynge og ringe hænger fra stativet, som står på en græsplæne ved en hæk.

• Synes
Roffe_riff og 1 anden
  • Laddar…
Jeg har lavet lignende stilling med fire ben i en kvadrat og da bare boret hul (skurupsborren), sat ned stolpen og så bare fyldt op med makadam 8-16 rundt. Blev meget stabilt og lettere end at støbe.

• Synes
tobiast og 1 anden
  • Laddar…
M Marsman80 sagde:
Jeg har lavet lignende stativ med fire ben i en kvadrat og da bare boret hul (skurupsborren), sat stolpen ned og så bare fyldt op med makadam 8-16 rundt. Blev meget stabilt og lettere end at støbe.
Rådner ikke stolpen? Jeg skal bygge en planteunderstøttelse og står overfor samme type udfordring.

• Synes
MillaJohan
  • Laddar…
Fulkemisten
rock_fc rock_fc sagde:
Rådner stolpen ikke? Jeg skal bygge et plantestøtte og står over for samme type udfordring.
Nej. Ikke hvis man bruger trykimprægneret, det er hele pointen.

• Synes
rock_fc
  • Laddar…
Trykket klassificeret A skal du have da!

Skru hurtigt i dobbelt jernplint. Aldrig støbe i træ. Det rådner. Det tager bare lidt længere tid, hvis det er trykimprægneret. Så står man der med en betonklump fyldt med giftigt affald.

Det er så jordens beskaffenhed, der bestemmer, hvor stabilt det bliver. Har man som os en ordentlig lerjord, så kræves der store betonplinter og meget sand/makadam rundt om. Jorden kan ganske vist blive betonhård på overfladen om sommeren, men om vinteren (+ forår & efterår), når det er vådt i jorden, er den stabil som kviksand.

Peter2400 Peter2400 sagde:
Vi har en gynge/klatreudstyr som jeg har bygget selv.
De 4 første stolper sidder med jordskrue og det er stabilt.
Men sidste sommer udvidede jeg udstyret lidt, og så gravede jeg et hul og støbte stolpen
i betonen, det blev betydeligt mere stabilt.
[billede] [billede]
Hvilke dimensioner har du på stolperne?

Rickard.
Man bygger tusindvis af bygninger på denne måde i andre dele af verden. Det er vel ikke noget, vi bør stræbe efter, da det trods alt rådner før eller senere, men det beviser, at så længe man vælger det rigtige træ, så holder det godt længe. Sikkert længere end den normale levetid for et udendørsgym og klatrestativ.

• Synes
zsimpey og 2 andre
  • Laddar…
T
Skulle nok ikke støbe støbe overhovedet for en sådan konstruktion. Det er mere for permanente konstruktioner med potentielt høj belastning, som man vil bruge plint eller plade til. Risikoen er også, at den om ti år ikke bliver brugt, eller man ønsker at bruge pladsen til noget andet og skal fjerne den, og så står man der med at grave plintene op.

Enten en markram eller metpost, begge bliver stabile nok til en chin-up stang. Vælger man en markram, kan man trække nogle 2"3 ind i hjørnerne og skrue dem fast i rammen.
Metpost ville jeg nok vælge, alternativt slå stolperne direkte i jorden afhængigt af underlaget. Sandsynligvis den hurtigste og billigste løsning.

Senest redigeret:
Klaugust Klaugust sagde:
Hvad er dimensionerne på stolperne?
95x95.
Jeg synes stadig, at den bedste måde er at støbe stolpen fast i jorden, alternativt som Marsman80:s alternativ med et dybt hul med makadam.
Der er en ret høj belastning på en sådan konstruktion, højden på stolperne og svingende kræfter, kan ikke sammenlignes med en terrasse fx.

Bygget udendørs fitness til pullups/muscleups, brugte stolper. Gravede ekstra store huller til stolperne, så jeg fik plads til stolpe + 3 sække grovbeton. Riggen blev superstabil. Som mange andre skriver, støb ikke træ fast, selvom det er trykimprægneret, for det vil rådne før eller senere.

H Huset81 sagde:
Som mange andre skriver, støb ikke træ fast, selvom det er trykimprægneret, for det vil rådne før eller senere.
Om 20 år når mine stolper er rådnet, så saver jeg dem af ved jorden og lægger lidt topdressing over, ikke så svært.

• Synes
Huzzbutt
  • Laddar…
O
H Huset81 sagde:
Bygget udendørs træningsområde til pullups/muscleups, brugte sokler. Gravede ekstra store huller til soklerne, så jeg kunne få plads til sokkel + 3 sække grovbeton. Konstruktionen blev supersolid. Som mange andre skriver, støb ikke træ fast, selvom det er trykimprægneret, for det vil før eller senere rådne.
Du købte altså færdige 500/700mm sokler, som du placerede i huller og havde i beton ovenpå det?

Jeg vil fastgøre min konstruktion på en facadevæg. Giver det tilstrækkelig stabilitet, så fundamentet ikke behøver at være så vigtigt? Jeg er bange for ustabilitet, hvis jeg bare placerer sokler og skruer reglarne fast med stolpesko over jorden, men jeg vil heller ikke gøre mere end nødvendigt for denne konstruktion, da den jo ikke vil stå der for evigt.

O olsjo sagde:
Du købte altså færdige 500/700mm sokler, som du stillede ned i huller og hældte beton over?

Jeg vil fastgøre min konstruktion til en facadevæg. Giver det tilstrækkelig stabilitet til, at fundamentet ikke behøver være så vigtigt? Jeg er bange for ustabilitet, hvis jeg bare stiller sokler og skruer fast lægterne med stolpesko over jorden, men vil heller ikke gøre mere end nødvendigt for denne konstruktion, da den ikke vil stå der for evigt.
Fæster du i væg og sokel, bliver det stabilt. Jeg fæstede mine i bjælkelaget til terrassen og med pladevinkler på facade, det rykker sig ikke. Uden fastgørelse i facaden svajede mine stolper (95 mm) meget ved kipning PU. Med fastgørelse til facade var problemet løst.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.