Hej!
Jeg har et enkelt spørgsmål:
Hvor meget regn tåler ude gips? Dvs hvor længe......

En ven var pladschef på en industribygge for nogle år siden.
De havde lige fået på al udepladen en fredag, taget var på.
De forlod byggeriet for weekenden, men der kom et tordenvejr om søndagen...
80% af pladen lå på jorden om mandagen!

Udeplade er "sikkert" stærkere i dag?

Havde kun udvendig gips (dog med samlelister) på min tilbygning i 4-6 måneder sidste år fra maj/juni til efteråret uden problemer. De samlinger jeg ikke havde liste til, og hjørnerne, tætnede jeg med byggesilikone.

Udvendig gipsen blev noget blegere i farven, men ser ellers ud til at have klaret det godt. Jeg bor i Skåne, som havde en meget regnfuld sommer sidste år.

Havde udendørsgips på mindre tilbygning fra oktober -07 til for cirka tre uger siden. Blegnet, lidt skadet samt en del vækst af sort skimmel. Men de er ikke faldet ned, nej! Jeg rev ganske vist mine ned og satte en pap op i stedet. Men det var perfekt over vinteren, inden panelen kom på. Og det var tørt og fint under. Kan jo tilføje, at det regnede en del under "vinteren" i Stockholm.

Min udendørs gips (og gles) sad på i 4 måneder, har lige fået sat panelen på. Blæser væk?? Det har jeg svært ved at se. Måske hvis det bliver en storm uden lige, hvad ved jeg.

Hvor meget regn de kan tåle kan jeg ikke svare på, meningen er vel ikke, at de skal stå helt uden beskyttelse (tag), men lidt regn tåler de jo helt klart. Pap kan blive lidt bleg og grim, men det har jo mindre betydning. Gips hjælper til med at stive væggene op, så jeg personligt synes, det er et godt materiale.

• Toetagers hus under opførelse med beige panel og store vinduer ved en kanal, omgivet af andre huse under en grå himmel.
Senest redigeret:
Ok! Tak for jeres svar!
Så jeg behøver altså ikke beskytte udendørs gipsen med presenning eller lignende, hvis jeg forstår jer korrekt.
Gipsen vil ikke stå "åben" alt for længe, da panelene gradvist vil blive slået op.
Hmm, kom til at tænke på et opfølgende spørgsmål.
Jeg vil imprægnere/olie panelet med Tinova V inden opsætning. Er det et problem, hvis det får lidt regn på sig?
Altså når det er tørret og sat op? Så vil vi selvfølgelig male, når vejret tillader det.....

Tak på forhånd! :)

Min har udegips (Norgips) har på en del af huset siddet oppe siden efteråret 03 og ser ikke flot ud på afstand MEN den holder stadig sammen!!!
Jeg skifter den naturligvis til sommer, når den sidste panel skal op...

kig norgips (www.norgips.se), gyproc (www.gyproc.se), danogips (www.danogips.se) samt lafarge (www.lafarge.com). Der findes forskellige slags ude-gips - en ny rosa fra norgips(?) skal holde lääänge forudsat, at man monterer dem ifølge instruktionerne. Specielt vigtigt ved kortkanter hvor regnvand gerne kryber ind i pappen.

Minerit er endnu stivere og mere holdbart, men det er dyrere, men i modsætning til at skulle evt. skifte gips så.....

Meningen er jo ikke, at gipsen skal udskiftes, så det argument kan jeg ikke rigtigt købe. At det er stivere og mere holdbart er helt sandt derimod, men fandens meget dyrere.

P
Gyproc angiver, at deres nye Glasroc GHU-plade klarer en eksponeringstid på 12 måneder.

Hmm, undrer hvad en sådan GHU-plade koster, må være ret dyr....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.