Hej, hvis man skal bygge nyt i dag, hvad er så at foretrække at beklæde huset med under panel? Jeg tænker så, at man bygger selv, rejser skelettet, og derefter beklæder huset med et vejrtæt materiale, såsom Utegip, alternativt vestkystplade.

Hvad er fordelene/ulemperne ved de to materialer imellem?

Jeg tænker, at man bygger selv, så man rejser skelettet, derefter beklæder huset helt i dette materiale, og så saver op til vinduer/døre, når det er tid på respektive steder, så man kan blive så effektiv som muligt for at begynde at vejrsikre huset.

Hvad er jeres tanker, erfaringer om dette?

Handler vel til dels om smag og behag.

Jeg kan godt lide utegipsen, har ingen erfaring med västkustskivan.

• Synes
Nygge72
  • Laddar…
Ikke let at sammenligne da de har forskellige formål i stor udstrækning.
Isolering kontra pladevirkning f.eks.
Småhuse bygges ofte med klimaplade så man slipper for så kraftig regelstamme.
Montering og efterfølgende arbejde er lettere med udengips.

• Synes
Rickard. og 1 anden
  • Laddar…
Vil man have en lav pris og et klassisk problemfrit mtrl, anser jeg Örnpapp overlegent. Ønsker man noget endnu mere letthanterat, er Windy meget smidigere end utegips.

• Synes
Nygge72
  • Laddar…
Vi brugte udgips da byggeriet stod på i vinter.

• Synes
Nygge72
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Hvis man vil have en lav pris og et klassisk problemfrit mtrl, anser jeg Ørnpapp som overlegen. Ønsker man noget endnu mere let at håndtere, er Windy meget mere smidig end utegips.
Sådan kan jeg forestille mig, at det er, men da jeg tænkte, at jeg skal klare det meste selv, vil jeg jo have det så vejrtæt som muligt på én gang, og derfor føles noget plademateriale som færre trin. Men måske tænker jeg forkert. Eller sætter man Windy direkte på konstruktionen og så isolerer indefra, så isoleringen støder op imod?

N Nygge72 sagde:
Så kan jeg forestille mig, at det er, men da jeg tænkte, at jeg skal klare det meste selv, vil jeg jo have det så vejrbestandigt som muligt med det samme, og på den måde føles noget plademateriale som færre arbejdstrin. Men måske tænker jeg forkert. Eller sætter man Windy direkte på stommen, og så isolerer man indefra, så isoleringen går imod?
Selvfølgelig, hvis du kan få hjælp til at holde rullen, er et etagehøjt Windy nok den hurtigste og nemmeste måde at få det vejrbestandigt.

GNU- udendørsgips er tungt og besværligt at bære og håndtere.

• Synes
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 sagde:
Eller sætter man Windy direkte på stamme, derefter isolerer indefra som isoleringen da går imod?
Skal du have udvendig krydsreglering, bør du isolere det lag udefra uanset om du bruger Windy, Örnpapp, asfaboard eller GNU.

P
Som jeg ser det, er der to forskellige plader med deres forskellige funktioner..
GNU udvendigt gips giver et vejrtæt hus, men som også stabiliserer rammen.
Västkustpladen bruges primært for sine kuldebro-brydende egenskaber, men giver ingen stabilitet til rammen..
Ofte når vi har monteret västkustplader, er det på en eller anden type anden plade, der sidder på rammen, f.eks. vindbeskyttelsesplade cemberit eller tilsvarende..

• Synes
Nygge72
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Som jeg ser det, er der to forskellige plader med deres forskellige funktioner..
GNU udegips giver et vejrtæt hus, men som også stabiliserer rammen.
Vestkystpladen bruges primært for sine kuldebrobrydende egenskaber, men giver ingen stabilitet til rammen..
Ofte når vi har monteret vestkystplader, er det på en eller anden type af anden plade, der sidder på rammen, f.eks. Vindbeskyttelsesplade cemberit eller lignende..
Anser du @Rejäl at GNU er fordelagtigt i stedet for at sætte Windy udvendigt og et indre korsreglet installationslag med skivmtrl?

• Synes
Nygge72
  • Laddar…
P
F fribygg sagde:
Anser du att GNU är fördelaktigt istället för att sätta Windy utvändigt och ett inre korsreglat installationsskikt med skivmtrl
Nej jeg er ingen fortaler for GNU. Men mener at man skal have nogen plade som stabiliserer huset specielt hvis man bygger en villa..

• Synes
Nygge72
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Nej jeg er ingen fortaler for GNU. Men mener at man skal have en eller anden plade der stabiliserer huset specielt hvis man bygger en villa..
Ja selvfølgelig, de fleste sætter vel et horisontalt installationsskikte indvendigt og dobbelte plader på det.

F fribygg sagde:
Ja selvfølgelig, de fleste sætter vel et horisontalt installationslag indvendigt og dobbelte plader på det.
Ja godt g vil vel osb/gips stabilisere indefra ellers tænker jeg

P
F fribygg sagde:
Ja, de fleste sætter vel et horisontalt installationslag indvendigt og dobbelte plader på det.
Ja men det er sent i byggeriet, før det sidder på plads, huset udsættes for store kræfter allerede ved fx. forskalling når et par halvgoe og runde fyre går på taget😊 samt vejr og vind..
En plade på ydersiden af stommen sætter vi op, før vi monterer tagspærene og fungerer som stabilisering af stommen og vejrbeskyttelse..
Men selvfølgelig, som så simpelt som muligt, er en god vinddug tilstrækkelig..

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Ja men det er sent i byggeriet, inden det sidder på plads, huset udsættes for store kræfter allerede ved f.eks. råspontningen, når et par halvgoa og runde fyre trasker på taget😊 samt vejr og vind..
En plade på ydersiden af stommen sætter vi op, inden vi monterer spær, og fungerer som stomsikring og vejrbeskyttelse..
Men selvfølgelig, så enkelt som muligt, så er en god vinddug tilstrækkelig..
For mig har det været hurtigere og billigere at ordne stabiliteten med velspændte hulbånd inden Ørnpappen eller Windy, GNU må jo være holdbart, hvis stommen skal stå uden facade i længere tid, men det er tungt og tidskrævende og ret meget dyrere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.