Kort og enkelt spørgsmål. Skal lave en enkel grundtegning som skal videreudvikles.
Vil opnå et bestemt indvendigt mål efter færdig væg.

Plade på jord.
Skal syllen placeres kant i kant med ydersiden af grunden.
Eller skal udegipset sidde kant i kant med ydersiden af grunden, dvs skal man trække syllen 10mm ind for udegipsets skyld?

Ingen som ved?

Det er ikke den samme principløsning på den væg som mine vægge skal blive.
Væg indefra og ud;
- Gips
- Træfiberplade
- 45mm installationsrum
- Dampspærre
- 170mm bærende
- 70mm krydslagt regelydervæg
- Udegips
- Særliste
- Træpanel

JOW sagde:
Kort og enkelt spørgsmål. Skal lave en enkel grundtegning, som skal videreudvikles.
Vil opnå et bestemt indvendigt mål efter færdig væg.

Plade på jord.
Skal syllen placeres kant i kant med yderkanten på grunden.
Eller skal udensgipsen være kant i kant med yderkanten på grunden, dvs skal man trække syllen 10 mm ind for udensgipsens skyld?
Mig bekendt spiller det ikke så stor rolle på mm, når jeg lægger syll, går jeg efter færdigt indvendigt mål på tegningen og pladerne er aldrig så nøjagtige, så syllen kan ende 20-30 mm udenfor nogle gange, også lige så meget indad. Men beregn, så den ender udenfor, det gør ikke skade.

barajag sagde:
Mig veterligen spiller det ikke så stor rolle på mm, når jeg lægger syll går jeg efter færdig indvendigt mål på tegningen og fliserne er aldrig så nøjagtige så syll kan ende 20-30 mm udenfor nogle gange, også lige så meget indad. Men beregn så den ender udenfor, det skader ikke.
Så er det ofte sådan, at fliserne er så unøjagtige, at man ikke kan bygge direkte efter dem? Skal man regne med, at det er sådan?

barajag sagde:
Mig veterligen spiller det ikke så stor rolle på mm, når jeg syllar går jeg efter færdigt indermål på tegningen og fliserne er aldrig så præcise så syllen kan komme til at ligge 20-30 mm udenfor i blandt, også lige så meget inde. Men beregn så den kommer udenfor, skader ikke.
UDEGIPSET MÅ ALDRIG STÅ PÅ FLISEN, SKAL ALTID VÆRE UDENFOR!!!!!

HVORFOR?
jo, kondensvand og eventuelle lækager gennem facaden så skal dette løbe udenfor flisen derfor vigtigt at udegipset ligger mindst 1 cm nedenfor syllen.

hvis du stiller væggen på å disse kondens m.m skulle opstå, ja så løber dette vand under syllen å ind i huset hvilket kan resultere store skader hvis man er uheldig....

mvh
snickar estwing

Tak for info!

Det var ingen dum princip ikke. Den bages omgående ind i mit næste projekt

estwing sagde:
UDENDØRSSGIPSEN MÅ ALDRIG STÅ PÅ PLADEN, DEN SKAL ALTID VÆRE UDENFOR!!!!!

HVORFOR?
jo, kondensvand og eventuelle lækager gennem facaden skal løbe udenfor pladen, derfor er det vigtigt, at udendørsgipsen ligger mindst 1 cm under syllen.

hvis du stiller væggen på, og disse kondens m.m. skulle opstå, ja så løber dette vand under syllen og ind i huset, hvilket kan resultere i store skader, hvis man er uheldig....

mvh
tømrer estwing
Selvfølgelig har du ret, sneede ind på spørgsmålet, da jeg tænkte på de steder, hvor den bliver på indersiden, :blushing:eksempelvis udlejningsbygninger, hvor man skal følge livet på hele væggen, da bliver man nødt til at have den der, hvor den skal være. Plejer at fjerne kanten lidt, så der bliver fald udvendigt.

Men som jeg skrev, beregne så den havner på ydersiden. :rolleyes: uden forklaring var svagt. Undskyld.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.