Skal gøre det som overskriften siger. Overvejer blot hvordan man skal fylde ujævnheder i toppen på rødgrundslammet lecamuren og også på selve bordpladens (støbt i formplyfa med ekspanderbeton, 160x80 cm) underside.
Selvfølgelig har man fået det nogenlunde jævnt med lidt slibning og udfyldning med et par mm mørtel på muren, men det er jo grov mørtel og jeg vil have, at den 130 kg tunge plade bærer af så stor flade som muligt, så man vil ikke have større flader med "slør" selv på en mm mellem mur og plade.
Pladen skal op i dag med booket bærhjælp.
Tænkte at lægge et tyndt lag ret løs C-mørtel på murens top, før pladen vendes op. C er ikke så hård, hvis man skulle ønske at tage pladen af (udskifte osv.) i fremtiden. Virker det som en ok idé, eller har nogen et bedre forslag? Jeg er jo kun ude efter, at pladen skal hvile på hele murens overflade, ikke fastgøres til den, med 135 kg regner jeg med, at den sidder fast
Det bygger både så meget, at det udjævner ujævnheder, og man får lidt tid, inden det sætter sig. Problemet er nok, at det sidder fast derefter. Almindelig fugeskum kunne være et alternativ.
Bygga form och gjuta en liten sockel ovanpå, visst, men vi ska sätta skivan ikväll, och min erfarenhet säger att helt plant är ändå svårt att få det, precis som gjutna skivan inte blev helt perfekt plan på ovansidan (det som blir undersidan när man vänder upp den).
Men visst, med ett fint bruk och med tanke på hur smal formen skulle bli, så skulle det bli tillräckligt plant.
Men det är ju sällan viktigt att man får så plana ytor, normalt flytspacklar man kanske eller murar ovanpå en gjuten yta, eller bryr sig inte om nån millimeters diff.
Har väldigt svårt att tro att den här tunga skivan skulle flytta på sig och att man därför vill limma av säkerhetsskäl?
Fogskum (alt Biltemas stenlim som också verkat vara ett 5-10% expanderande skum), ingen risk att skivan lyfter då vid härdningen?
Skumplast (alt Biltemas stenlim som også virker til at være et 5-10% ekspanderende skum), ingen risiko for, at pladen løfter sig under hærdningen?
[billede]
Jeg tror ikke det. Jeg har sat hele poolkanten i granit med det stenlim. En sten løftede sig under limningen, og det var fordi vi ikke satte pres på den.
Vores sten varierede lidt i tykkelse, og da skimsede jeg op stenen med 0,5-1mm syrefaste strimler af plade på ca. 15x3 cm og lod skummet ekspandere i mellemrumene. Det fungerede godt.
Størrelsen på stenene er cirka 50x25x5 cm, og limfladen er ca. 50x20 cm. Jeg lagde tre relativt tynde strenge (fyld altså ikke hele overfladen) og satte pres på stenen med lidt kropsvægt.
Stenen bliver som et skateboard i alle retninger, dvs. hal som bare pokker, hvis man ikke lykkes med at komprimere limmet. Generelt var det en smal sag, men det sidder ret godt bagefter, det skal man være opmærksom på.
Ok, så hvis jeg har mellemrum på typisk mellem 0-2mm, ville du vurdere, at man kan lægge tre strenge (lecan er jo godt 20cm bred inkl. puds) og få minimal "hævelse" pga limets ekspansion, men stadig få greb der, hvor mellemrummet er størst, sig 2mm?
Så må jeg simpelthen tage den store vinkelsliber frem den dag pladen evt. skal skiftes etc
Opfølgning; Rejste ned til Biltema, indså at stenlimmet kræver sådan en applikator til skum. Følte mig lidt for nærig til at skaffe sådan en, tjekkede Bauhaus hvor de skulle have, men selvfølgelig udsolgt.
Da ventede allerede bære-hjælpen derhjemme, blev det til den oprindelige plan med lidt C-brug. Dog stadig ordentlige sprækker nogle steder, så tanken nu er at efterfølgende sprøjte stenlim ind, eller eventuelt sådan noget lavt-udvidende fugeskum man bruger når man sætter karme, så de ikke bliver presset sammen.
Tror der findes stenlim på spray på både Hornbach og Byggmax. Ellers koster et håndtag jo godt hundrede kroner hos Biltema, og så er hverken flasken med stenlim eller fugeskum brugt op så snart man har åbnet den, men kan skrues af/på mange gange. Meget bedre økonomi (og ergonomi) ret hurtigt.
Ok, nu er det tid til at montere næste betonskive på lecamuren. Den som selve grillen skal mures på.
Og fordi det i praksis er meget svært at få to helt plane overflader med 100% kontakt mellem mur-skive, har vi samme problem her. Store sprækker mellem mur-skive, med det resultat at betonskiven kun har støtte på nogle få punkter på muren.
Stenlim med fugepistol indkøbt, så jeg kan følge tipsene ovenfor. Men så læste jeg et andet sted i forummet, at limen (type lavt ekspanderende pu-skum) ikke har nogen bæreevne. Hmm, hvis det ikke kan optage nogen last, er det jo ret nytteløst at bruge i dette tilfælde, eller?
Pladen er tung og vil ikke flytte sig
Fugeskum bærer dårligt men klæber godt, kunne forestille mig noget i denne stil der kan fungere
Sæt nogle halvkraftige skruer/franske med stort hoved, kan sidde langt nede så mellemrummet bliver lille.
Der bliver nogle stykker da de skal bære pladens vægt
Vej dem ind nøjagtigt, (det kan variere nogle mm men gør ikke så meget, bare de andre bærer
læg på fliseklæber så det dækker hovederne, pladen smører du med almindelig madolie hvor kanten er,
då hæfter ikke klæberen men presses ned til hovedehøjde, bliver der en lille svulst ud på siden,
let at skrabe væk inden klæberen er tørret, det bliver et jævnt bære lag for pladen. bærer overalt under.
Da kan du løfte pladen hvis du skulle have brug for det
Gjorde sådan da jeg satte sten med lidt hældning på en lecamur, men ingen madolie, sidder som et bjerg
Både Weber og Byggmax skriver, at betonen/underlaget skal være > 2 måneder. Muligvis mindre relevant i dette tilfælde i øvrigt.
Perfekt med længere arbejdstid end de 6 minutter, man har med stenlimet.
Leder blandt disse. Man vil jo have så let en konsistens som muligt, så massen presses helt ud og kun fylder huller uden at bygge noget i højden i øvrigt.
Du kan tage i princippet hvad du vil for fix og blande til lidt tyk, det må ikke løbe af egen kraft og vil trykke ned uanset konsistens, pladen er jo tung. Læg det da langs hele kanterne, så det bliver som en ramme rundt, og vær ikke nærig. Tænk på, at det buer ud på indersiden også, så det er passende, og at der er olie et stykke ind på pladen. Du skal nok vente en dag eller to, så det hærder ordentligt. Så kan du prøve at løfte lidt i den ene ende for at tjekke, om den sidder fast. Men pas på, så den ikke går i stykker, hvis der er risiko for det, så lad være. Kom gerne tilbage med info om resultatet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.