Vi har tænkt os at udvide ved at "skyde hjørnet ud" på huset cirka 1 meter. Med andre ord udvide cirka 1 meter langs med to vægge. ((Vi er begrænset af afstanden til naboerne.) Træhus med almindeligt saddeltag. Overvejer alternative løsninger til at støbe plade eller krybekælder. Er der nogen, der har bygget med stolper eller lignende? Fordele og ulemper?

Nu forstår jeg ikke rigtig, hvad du mener, men hvis du mener at udvide/forlænge huset med EN meter, så vil du få en meget høj byggeomkostning i forhold til de kvm, du får.

En skitse over, hvad du tænker, ville lette processen.

Hvordan er den bef. fundament lavet?
Skal du lave nyt tag på begge sider, eller kommer det til at gå op i tagfoden?

En så lille ting burde vel kunne bygges på et par solide piller med stolper.

Kommer vel an på jordforholdene? Her i den upplandske blåler vil jeg ikke bygge ud på nogle piller, der er et nabohus hvor man gjorde det, og hvor et par piller sank i hjørnet efter et stykke tid. Generelt ville jeg have gjort som den gamle grund, men hvis man ikke vil det af en eller anden grund, ville jeg have støbt en såle, som pillerne står på i så fald, men som sagt, lidt afhænger det jo af, hvad I har for jord.

Så er min personlige mening, at 100 cm er for lidt for at bygge ud, det er ikke værd hverken energi, besvær eller pengene. I får i princippet plads til nogle ekstra stole, så er det fyldt, i vores område har flere løst dette ved at bygge i højden i stedet. Selvfølgelig er det en meget større operation, men på den anden side får man noget for alt slidet.

Jan-Å sagde:
i vores område har flere løst dette ved at bygge i højden i stedet. Det er selvfølgelig en meget større operation, men på den anden side får man noget for alt det slid.
Præcis hvad jeg ville komme frem til!

Jeg har tænkt meget på at bygge opad. Lavet kartonmodeller af forskellige udvidelsesmuligheder, og tegnet og skitseret... Men vi har en meget skrånende grund, og allerede mange trapper. Man bliver jo ikke yngre, og tænkte på, om det er muligt at løse det uden at få endnu en trappe. Eksisterende fundament er på plade, med kælder. Vi overvejede, at udvidelsen ikke skal have en kælder, men være knap en meter over eksisterende terræn. Huset står på klippe, så ingen risiko for blåler. Det burde være muligt at få facaden til at se godt ud, for vi overvejede at bygge en udestue samtidig. 100 cm udvidelse er nok for, at vi kan få et ekstra soveværelse ved blandt andet at fjerne en bred korridor. Vi har desuden en terrasse i tilknytning til huset, og den kan blive en meter mindre uden at blive for smal, men ikke mere. Så vi overvejer, om der er andre, der har bygget ud "med overhæng," og hvad man skal tænke på, inden man giver sig i kast med en sådan løsning.

Står huset på klippe burde jo punktfundamenter fungere med stolper op til bæringen, eller så støber man punktfundamenterne helt op, maks 2 m mellem dem har jeg lært. Jeg er ingen ekspert i fundering, men jeg ville have foreslået min hussnedker følgende løsning. Grav ned til klippen, bor 3 huller pr. punktfundament hvor man kan fastgøre armeringsjern i, byg forme (eller brug færdige paprør) for at støbe punktfundamenter c/c 60 op til den rette højde for bæringen, fastgør bæringen 2"9 og læg nye vægge + bjælkelag op (bliver jo kun en regel) byg en ny spær yderst. Tilslut til det eksisterende hus, isoler ifølge den seneste anbefaling og påsæt panelen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.