Hej! 👋🏻
Jeg ville sætte pris på lidt tips til, hvordan man går videre med gulvene i huset, som vi har købt:
Vi har købt et hus, der er bygget af Faluhus i 1978. Det er et 1,5-plans hus med uisoleret plade. Ved inspektionen bemærkede inspektøren, at gulvkonstruktionen består af trælægter, der ligger på træklodser mod pladen, og han målte en fugtprocent på 21 % på træklods. Han kontrollerede også syld og imprægnerede lægter/sylder blev ikke noteret visuelt ved den eksisterende åbning i gulvet.
Jeg har revet gulvet op i rummet, hvor kontrol af gulvkonstruktionen blev udført, og det ser ud på følgende måde:
Tre lægter er forankrede i pladen med skrue og plug. Lægterne hviler på gule plastkiler.
Gulvet var isoleret med mineraluld, der havde ligget mod betonpladen. Spånplader var limet/skruet på lægterne.
Lægterne rundt om i rummet hviler derimod på træklodser, der ligger mod betonpladen.
Også sylden på ydervæggen ligger på træklodser. Træklodsen har 19 % fugtprocent nu i december.
Hvordan ville I gå videre med dette? Alle gulve blev lavet om i -95 på grund af vandskade, men det virker som om, man har ladet træklodser under vægge/syld sidde tilbage.
Det som er er om de trykimprægnerede klodser under syllen kan begynde at lugte pekka med tiden. Hvis det er den gamle type imprægneringsvæske med pentaklorfenol (?) så kan den begynde at lugte efter langvarig forhøjet fugtighed. Jeg mener, at skæringspunktet for den gamle type imprægneringsvæske var der ngn ggn i slutningen af -70-t.
Hvis det kun er klodserne under syllen, der har lidt for høj fugtighed, så burde det være tilstrækkeligt at erstatte dem med plastdito.
Der burde findes ngt laboratorium, der kan afgøre, hvilken type imprægneringsvæske de er behandlet med. Hvis du vil vide, om det er nødvendigt at rive alle gulve op.
Søger man på ventilerede gulve så kan man finde hjælp og løsninger
Eks. [link]
Eller nivell system
Så løsningen ligger nok på at ventilere rummet under
Oldboy sagde:
Det som er er om de trykimprægnerede klodser under syllen kan begynde at lugte pekka med tiden. Hvis det er den gamle type af imprægneringsvæske med pentaklorfenol (?) så kan den begynde at lugte efter langvarig forhøjet fugtighed. Jeg mener at brydningspunktet for den gamle type af imprægneringsvæske var der en gang i slutningen af -70'erne.
Hvis det bare er klodserne under syllen som har lidt for høj fugtighed så burde det være nok at erstatte dem med plastditto.
Der burde findes et laboratorium, som kan afgøre, hvilken type imprægneringsvæske de er behandlet med. Hvis du vil vide, om det er nødvendigt at rive alle gulve op.
Ja, jeg har mine mistanker om, at klodserne under syllen kan indeholde pentaklorfenol, så det er nok bedst at tage prøver og analysere. Har været indstillet på at bryde op alle gulve fra starten, så det er nok ikke så meget at vælge imellem.
Spørgsmålet er, om de ikke allerede har løftet syllen og støttet den op med klodser. Normalt er at syllen ligger mod pladen uden klods og desværre uden pap som fugtspærre.
Spørgsmålet er, om de ikke allerede har løftet syllen og understøttet den med klodser. Normalt ligger syllen mod pladen uden klods og desværre uden pap som fugtspærre
Sådan kan det være! Blev lidt overrasket over denne løsning. Havde forventet, at syllen lå mod pladen.
Hej! 👋🏻
Jeg ville sætte pris på nogle tips til, hvordan man går videre med gulvet i huset, som vi har købt:
Vi har købt et hus, der er bygget af Faluhus i 1978. Det er et 1,5-plans hus med uisoleret plade. Ved inspektionen bemærkede inspektøren, at gulvkonstruktionen består af træregler, som ligger på træklodser mod pladen, og han målte en fugtkvote på 21 % på træklods. Han kontrollerede også syld og imprægnerede regler/syld blev ikke noteret visuelt ved den eksisterende åbning i gulvet.
Jeg har revet gulvet op i rummet, hvor kontrollen af gulvkonstruktionen blev udført, og det ser ud på følgende måde:
[billede]
Tre regler er forankret i pladen med skruer og plugs. Reglerne hviler pĂĄ gule plastkiler.
Gulvet var isoleret med mineraluld, som har ligget mod betonpladen. SpĂĄnplader var limet/skruet pĂĄ reglerne.
Reglerne rundt om i rummet hviler derimod på træklodser, der ligger mod betonpladen.
[billede]
Selv syld på ydervægge ligger på træklodser. Træklods har 19% fugtkvote nu i december.
[billede][billede]
Hvordan ville I gå videre med dette? Alle gulve blev lavet om i -95 på grund af vandlækage, men det ser ud til, at man har ladet træklodserne under vægge/syld sidde tilbage.
Er det værd at rive hvert eneste gulv op på stueetagen for at skifte klodserne? Vi flytter ind i huset om 3 måneder, så det er tid til at løse det nu, hvis det skal gøres.
Det er nok det indstøbte imprægnerede træstykke under klodsen, du måler på, der er synderen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.