T
Hej!

Vi købte et fritidshus for nogle år siden, hvor den tidligere ejer virkelig godt kunne lide friskluftsventiler. Når vi nu har tænkt os at lave lidt om, har vi tænkt os at fjerne en af ventilerne, da den ikke passer så godt, når vi ændrer på planløsningen. Under alle omstændigheder fjernede jeg fresh90-ventilen og så, at røret går igennem underkanten på bærebjælken. Den, der satte ventilen ind, har altså boret lidt mindre end halvdelen af hullet igennem bærebjælken. Jeg tror personligt ikke, det skal være nogen fare, da bærebjælken er så pass høj alligevel, men det er jo trods alt i underkanten, at det meste af kraften havner. Derfor vil jeg udbedre dette på en eller anden måde, inden jeg lukker hullet, og tænkte derfor at høre, om I har nogle tips til, hvordan jeg kan forstærke bærebjælken, så den klarer trykket :) De andre ventiler i huset er der ingen problemer med!

Tak!

Johan

Hej, og velkommen..
Er det inde i selve væggen du beskriver, eller er det nogen udenpåliggende bærline?

T
Tak :) Det er bærelinjen inde i væggen.

Den tror jeg du kan lade være uden indgriben. Isolere og reparere overfladerne.

Jeg forstår ikke, hvad du mener med bærline i en ydervæg. Er det en bjælke over en vinduesåbning, eller bruger du ordet på en måde, jeg ikke er vant til? Normalt er det uhensigtsmæssigt med udtagninger i bjælkers underkant.

Gætter på, at det er den øvre stående regel på eksempelbilledet nedenfor, der menes. I så fald er det jo interessant at vide, om der kommer nogen betydelig last oppefra i feltet, hvor udtaget er.

En trækonstruktion ved siden af et rødt hus under opførelse, med synlige lodrette og vandrette bjælker.

• Synes
Voldemort
  • Laddar…
Jeg tror også, at det er noget lignende den øvre bjælke, som findes på Berniebergs billede, som TS mener. I dette tilfælde tror jeg, man kan sige, at den er kraftigt overdimensioneret og derfor tåler en lille udskæring. Principielt set synes jeg dog, at spørgsmålet er alt for vigtigt til at overses. Det mindste man bør gøre, er at kontrollere, at den resterende trændfehed er tilstrækkelig for de aktuelle laster. Det kan være værd at tænke på, at de virkelig store taglaster i form af sne kan indtræffe ret sjældent. En udskæring i midten af et fag i bjælkens centrum er ofte bedre end en i underkanten.

• Synes
Tjalle23
  • Laddar…
T
Det burde være den liggende regel øverst som jeg mener. Det er et vindue cirka 20 cm til højre for hullet, så det kan også være den bjælke, som hullet har rørt ved. Jeg tror som sagt, at det ikke er noget problem, men er der nogen måde at forstærke det på alligevel, inden jeg lukker hullet?

Jeg ville helst gerne se et foto af hulboringen, før jeg siger for meget. I mange tilfælde kan det være en fordel at lime en rund træbit med samme tykkelse som reglen i hullet.

Tomture61
For virkelig at få en fornemmelse af, hvad der er boret huller i, skal væggen rives, enten udefra eller indefra.
Skal det forstærkes, er du der igen, nogen væg rives.

Hvis huset er bygget i 60'erne og frem (typ)
Bærline (hammarband) er oftest 45 mm tykke x ------ .Kan stilles på højkant eller liggende eller begge varianter samtidigt.
Dette hvis selvbærende spær anvendes.

T
Får fixe et billede, når jeg er i huset igen! I værste fald kunne det måske fungere at rive nogle panelbrædder af udefra og forstærke med en ekstra regel under hullet? Huset har jo stået i nogle år med dette hul og klaret nogle tunge centimeter vådsne, senest nu i sidste uge :)

T Tjalle23 sagde:
... fresh90-ventilen og så så jeg, at røret går gennem underkanten af bærebjælken. Den, der satte ventilen ind, har altså boret lidt mindre end halvdelen af hullet gennem bærebjælken.
Vi taler om, at maks 0-40 mm er fjernet, udformet som en cirkel.
Det kan vel næppe påvirke bæreevnen betydeligt, samlet set for væggen..
Eller går jeg glip af noget, som I andre læser??

• Synes
Tjalle23
  • Laddar…
Jeg gætter på, at det er roligt, men har ikke helt fået klart for mig, hvordan det ser ud. Maler man fanden på væggen, så kan en talerstol jo hvile midt mellem to vægregler, og bæringen have et 100 mm hul i underkanten, lige under lasten. Et billede ville som sagt være værdifuldt.

• Synes
Tjalle23
  • Laddar…
Som Bernieberg siger, det afhænger helt og holdent af, hvordan hullet placeres.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.