Jeg undrer mig over, om man kan have ubehandlet træ liggende udenfor over vinteren?
Jeg er ved at bygge et Attefallshus, og træet optager hele garagen. Det ville være rart at få lidt plads, så jeg i det mindste kan få bilen ind.
Jeg vil gerne lægge regler, råspont og lidt andet ud under en presenning. Fungerer det, eller bliver træet ødelagt af det?
Jeg er ved at bygge et Attefallshus, og træet optager hele garagen. Det ville være rart at få lidt plads, så jeg i det mindste kan få bilen ind.
Jeg vil gerne lægge regler, råspont og lidt andet ud under en presenning. Fungerer det, eller bliver træet ødelagt af det?
Læg det op i en brændestabel med et par grove underlæg, strølækt og en plade ovenpå, så går det.
Det skal være stablet med strø, ellers får det blå skimmel. Læg ikke en presenning ovenpå ned til jorden, da vil jordfugtigheden blive derunder.
Det skal være stablet med strø, ellers får det blå skimmel. Læg ikke en presenning ovenpå ned til jorden, da vil jordfugtigheden blive derunder.
Præcis. Hvis du dækker med presenningen, lav blot et tag, der dækker oversiden og siderne af træbunken, som ikke går ned til jorden.Rickard. sagde:
Så afhænger det af, hvad slags træ det er. Risikoen for algevækst findes nok altid, hvis du opbevarer det udenfor.
Senest redigeret:
Men egentlig, hvor stor forskel er det i forhold til træet, der allerede sidder på huset? Alt lægt mm er jo også eksponeret på samme måde allerede tænker jeg
.
Der sidder sømmlægt inden for panelet, bære- og strølægt under tagstenene m.m.
Burde det ikke blive det samme for træet, der ligger ude?
Hvis jeg lægger reglar under og presenning over, som beskytter mod regn og sne?
Der sidder sømmlægt inden for panelet, bære- og strølægt under tagstenene m.m.
Burde det ikke blive det samme for træet, der ligger ude?
Træ under presenning plejer at blive grimt, hvor mange dage, måneder eller år det tager, ved man ikke, før det er for sent.T Ejmelie sagde:
Har du ikke plads til træet indenfor, skal du lægge det højt over jorden og dække det med metalplader. Tænk på, hvordan træ opbevares, når du køber det, hvorfor opbevare det dårligere og risikere, at det bliver grimt?
Grejen er, at skal det ligge ude, skal det ligge luftigt, med strølekter og op fra jorden.
Udvendigt træ plejer man nok ikke at lade ubehandlet specielt længe inden i det mindste grundmaling. Hvis det skal males altså.T Ejmelie sagde:Men egentlig, hvor stor forskel er det fra træværket, der allerede sidder på huset? Al lægte osv. er jo også eksponeret på samme måde allerede tænker jeg.
Der sidder sømmede lægter indenfor panelet, bære- og strølægt under tagstenene osv.
Burde det ikke blive det samme for træværket, der ligger ude?
Klik her for at svare