Hejsa,

Jeg har sat en VVS-ingeniør i arbejde med at beregne opvarmningsbehovet i mit gamle tømmerhus. Problemet er, at han ikke kan finde nogle fornuftige tal på, hvilket k-værdi en 30 centimeters solid tømmermur har.

Er der nogen derude, der kan hjælpe mig med sådanne tal?  ???

/Magnus
 
30 cm er jo ganske stort!
En 6 tommers tømmermur har en u-værdi mellem 0,88-0,93 og en 8 tommers tømmermur har en u-værdi mellem 0,65-0,7 w/m2 K. Så får du selv interpolere det, der passer for dig..;)

Ville tro, at det lander på 0,50-0,55 ved en hurtig vurdering...
 
Tak for dit svar Kalle XII, men desværre svamler jeg jo i natkasketten.. ::)

30 centimeter er jo den totale tykkelse på væggen, men selve tømmeret er ikke mere end 20 cm tykt. Jeg skulle have korrekturlæst mit indlæg, inden jeg sendte det.

Væggen består udefra regnet af:

-1" Bræddebeklædning
-Byggepap
-200mm tømmer
-50mm savspånsisolering
-Råspont
-Treetex fiberplade

I alt bliver dette ca. 300mm, men selve tømmeret er som sagt ikke mere end 200mm tykt. Nu har jeg i hvert fald værdier at formidle til min VVS-konsulent.

Et spørgsmål mere bare K12, hvor har du fundet disse k-værdier?

/Magnus
 
I mit arkiv af god-at-have-info, som jeg samlede, da jeg lavede lidt research til mit eget tømmerhusbyggeri.

Sandsynligvis fra internettet, men måske i en byggbog.

Eftersom jeg gemte det, stolede jeg i hvert fald på kilden. ;)
 
OK, det er nok til at overbevise mig.. ;D
 
Jeg lavede en hurtig teoretisk beregning og endte på 0,40, hvilket er ret lavt, med tanke på at jeg ikke har taget højde for lækage, kuldebroer m.m.

Så Kalles 0,50-0,55 står sig godt som en praktisk anvendelig værdi mod den beregning.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.