Asbestjagten fortsætter, dog med lidt mere fornuft og ikke helt så meget bekymring.

Denne isolering fandt jeg under gulvsokkel/tærskel ved altandør i mit gamle hus, som er blevet renoveret i både 50'erne, 60'erne og 70'erne.

Svært at få taget et godt billede.

Hvad tror I, det er for en type isolering?
Glasuld?
Hvid asbest?
Noget andet?

• Hvid, flosset isoleringsmateriale fundet under gulvsokkel, mulig asbest eller glasuld, i rummet ved en altandør i et hus fra 50'erne til 70'erne.
  • Hvid, fibret isoleringsmateriale mod en brun baggrund. Potentielt glasuld eller asbest.
  • Hvid, fiberagtig isolering fundet under en gulvsokkel. Mistænkes for at være enten glasuld eller hvid asbest. Svær at identificere på billedet.
S
det kan jo være asbest men behøver ikke at være.
det er virkelig svært.
der findes en del ældre glasfiberisolering som er rigtig hvid i farven.

er du virkelig nysgerrig, send til analyse. så får du svar og slipper for spekulationer.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Er næsten sikker på at det er glasullit; jeg har præcis samme i mit 30-tals hus. Kig på billederne i dette indlæg.

Mit hus er fra 1893, men som sagt, har jo ingen styr på præcis, hvornår forskellige steder er blevet renoveret.

Isola, tror du glasullit kan være blevet brugt lokalt omkring sokler/tærskler osv.?
Eller kan det desuden findes i væggene?
Undersøgte du og fik bekræftet, at din isolering var glasullit, eller genkendte du det bare?

Nogen der ved, hvornår og hvordan hvid asbest, krysolit, er blevet brugt som isolering, typisk løsfyld?
At tætne omkring sokler/tærskler osv. eller på anden måde?
For denne isolering fandtes vel som løsfyld, præcis som glasuld osv.?

Hvordan ser man forskel på hvid asbest og glasuld?

Stina71 sagde:
Isola, tror du glasullit kan have blevet brugt lokalt omkring sokler/tærskler osv?
Absolut. Har fundet det anvendt som "drevning" her. Må have kløet en del :), har skiftet det til lindrev.

Stina71 sagde:
Eller kan det desuden findes i væggene?
Undersøgte du og fik bekræftet, at din isolering var glasullit, eller genkendte du det simpelthen alligevel?
Kiggede du på billederne? Det er en katteloftsvæg isoleret med glasullit; det står tilmed skrevet på den sorte pap, Höganäs Glasullit :)

Isola.
Ja, jeg kiggede på billederne.
Men i mit tilfælde ser det mere ud som løsuld, ikke plader med noget pap bagved..

Da du fandt drivning med glasuld, hvordan vidste du så, at det var glasuld?
For jeg går ud fra, at der ikke var noget pap med tekst på, hvor du kunne læse, hvilket materiale det var.

Isola, ved du om hvid asbest også, ligesom glasullit, fandtes i hele plader?
Eller kun som løsuld?

Stina71 sagde:
Isola.
Men i mit tilfælde ser det mere ud som løsuld, ikke plader med noget pap bagved..
Nå okay. Jeg tror stadig, at det er en tidlig form for glasuld, du har fundet.

Stina71 sagde:
Når du fandt drivning med glasuld, hvordan vidste du så, at det var glasuld?
For jeg går ud fra, at der ikke fandtes noget pap med tekst på, der hvor du kunne læse, hvad det var for et materiale.
Det kan du sikkert have ret i :p Men i væggen lige ved siden af sad glasullit, med pap og fint "Höganäs Glasullit" mærke. Og det var samme konsistens, kløede præcis lige så godt. Så jeg vælger, blåøjet som jeg er, at tro det er samme materiale.

Asbest er i øvrigt slet ikke et almindeligt isoleringsmateriale i vægge. Dvs. måske på skibe, men nu er det jo byggehuse. ;)

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Stina71 sagde:
Isola, ved du om hvid asbest også, ligesom glasullit, fandtes i hele plader?
Eller kun som løsuld?
Desværre, jeg er ingen ekspert på asbest. Men så vidt jeg ved er hvid asbest, selvom den er sundhedsskadelig, den mindst farlige asbestvariant; brun asbest er betydeligt værre.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Ok! Tak for svar Isola! :)

C
Glasuld, ingen tvivl om det....

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Tak alle for jeres synspunkter!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.