Hej, skal mure/reparere indvendig væg (isolering badeværelse/kælder) af letbetonblokke. Havde købt tyndfuge på anbefaling fra sælgeren af blokkene, men jeg læser nu og ser, at der tilsyneladende anbefales "tyndfugelim" i stedet for "tyndfuge". Dog finder jeg intet, når jeg googler byggemarkedet en søndag - og har bare brug for at få fat i det hurtigt.

Nogen der ved det?

Jeg tog udgangspunkt i GDS-artikel, hvor de knap nok nævner, hvilket lim de bruger. Søger dem i morgen naturligvis, men tænkte om nogen var hurtige på det her og kunne give enkle tips/forklaringer.

https://gds.se/vagg/bygg-med-lattbetong

Min plade er af ukendt fabrikat (K-Bygg) men er sammenlignelig med f.eks. H+H eller Siporex. Mål 100mm dyb, 400x600 mm.

Vælger dette fordi det er det, som resten af væggen er bygget med i original og har noget bedre isoleringsegenskaber end Leca. Nemmere at arbejde med.

P
KJD KJD sagde:
Hej, skal mure/reparere indvendig væg (isolering baderum/kælder) af letbetonblokke. Havde købt tyndfugecement på anbefaling fra sælgeren af blokkene, men jeg læser nu og ser, at der tilsyneladende anbefales "tyndfugelim" i stedet for "tyndfugecement". Dog finder jeg intet, når jeg googler byggebutikken på en søndag - og har bare brug for at få fat i det hurtigt.

Nogen der ved?

Jeg tog udgangspunkt i gds artikel, hvor de knap nævner hvilket lim de bruger. Søger dem naturligvis i morgen, men tænkte om nogen var inde i det her og kunne give enkle tips/forklaringer.

[link]

Min plade er af ukendt fabrikat (K-Bygg) men er sammenlignelig med fx H+H eller Siporex. Mål 100mm dyb, 400x600 mm.

Vælger dette, da det er det, som resten af væggen er bygget med i original og har noget bedre isoleringsegenskaber end Leca. Lettere at arbejde med.
Har du et billede af din cement?

Rejäl sagde:
Bare og mure på med dette forskellige leverantörer vælger og kalder det forskellige..

[link]
den link virker ikke for mig.

går sikkert, men har dårlig erfaring fra mørtel og synes det er sværtt at arbejde med. Limet skal have bedre vedhæftning, og vil gerne bruge det, hvis det findes. Ser betydeligt nemmere ud at arbejde med limet. Er jo en helt anden konsistens. Ved du ikke, hvor man kan få fat i det?

En person bruger en grøn limskopa til at påføre klæbemiddel på en lodret overflade, billedet viser limmet påført jævnt.

P
KJD KJD sagde:
den link virker ikke for mig.

går sikkert, men har dårlig erfaring fra mørtel og synes det er sværere at arbejde med. Limet skal have bedre vedhæftning, og vil gerne bruge det, hvis det findes. ser betydeligt nemmere ud at arbejde med limet. Du ved ikke, hvor man kan få fat i det?

[billede]
Men jeg tror ikke, at det er nogen forskel, google på produktdatablad på dit købte produkt..
Det er ingen mørtel, du har købt, for det har ballast om 0-0.5mm..

Senest redigeret af en moderator:
  • Synes
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Brug det du har. Samme men forskellige navne bare. Begge er et pulver, der blandes med vand. = samme

• Synes
KJD og 1 anden
  • Laddar…
N
Combimix produktet/limmet er også cementbaseret, lavalkalisk.
Du har købt rigtigt, som rejäl allerede har sagt.

• Synes
KJD og 2 andre
  • Laddar…
i "forbehandling" nævnes: "Underlaget skal også tyndgrundes med grundningsbrug", hvad er det for et brug? er det nødvendigt, når man skal mure blokke oven på hinanden, eller er det kun, når man pudser?

P
Nej man grundlægger ikke ved blokmurningen…

• Synes
KJD og 1 anden
  • Laddar…
Det er nok ved pudsning

• Synes
Anonymiserad 405730 og 1 anden
  • Laddar…
Tak for hurtige svar alle!! Fantastisk support sådan en søndag, hvor man har forvildet sig ind i ukendte marker 😂

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Glem ikke at efterlade fakturaadresse!😉😂

• Haha
KJD og 1 anden
  • Laddar…
vedhæfter billeder før / efter i stedet .. ;)

før (et 600x2000 element havde revnet og er fjernet):
Rør med isolering ved en ujævn murstensvæg. Der er et betonstykke i nærheden af rørfoden, og et pladeelement er synligt til venstre i billedet.

efter:
Murværk med rør, vinkeljern og luftspalte; del af byggeprojekt til at sikre stabilitet og klar til mikrocement.
(vinkeljernsløsningen kommer fra Gds-artiklen - har 20mm luftspalte bagved så ville være sikker på det står stabilt - ikke nogen fastgørelse til venstre heller hvor det går afløbsstamme).

Murer nu færdig væggen opad og skal derefter mure et skift udenpå for at dække rørene.

Får håbe det holder som grundlag for tætlag og microcement.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.