Vores køkkenhal er knap en dør bred og var tidligere også en dør dyb og bestod af tre døre og en skoreol på den fjerde væg. En vidunderlig situation, hvor man blev nødt til at bakke ind og ud gennem forskellige døre for at åbne dem og passere videre osv. Vi tog den ene side og bagvæggen ned og fik en gang, der er ca. 2,5 m dyb. Dog skal væggen til højre bygges op igen, da den afgrænser til køkkenet, men vi vil forskyde åbningen til køkkenet til den indre overflade, som vi åbnede til. Dog skal der nu bygges en væg mod køkkenet, som indeholder denne åbning, og jeg vil gerne høre, hvad jeres kloge hjerner og erfaringer foreslår eller fraråder med hensyn til at bygge en så tynd væg som muligt. Hver cm, der ikke går til væggen, er nødvendig for rum og opbevaring.

Væggen skal kunne holde et evt. spejl, ur, konsolbord og evt. en dørkarm uden dør eller en åbning med karm. Ingen særlig lyddæmpning er altså nødvendig, da der alligevel er en åbning på 2/3 af væggen.

På billedet ser I det grønne køle/fryseskab i køkkenet, som der skal bygges mod, stedet for den gamle væg og hoveddøren samt kælderdøren til højre (skal senere sættes på skinne).

• Blåt køkkenområde med dør og glasparti med udsigt til græsplæne, trelampsophæng over, uafsluttet væg på venstre side.
Tykkeste mulige er vel en stående plankevæg, der kun består af et lag halvanden tommer tunge- og not gulvbrædder eventuelt beklædt med ekstra tynd gipsplade eller masonit. Så bliver hele væggen omkring 5 cm tyk.

• Synes
MmeMim
  • Laddar…
Jeg rev en større væg mellem køkken og spisestue i vores hus, men ønskede alligevel at have væg på en del. Byggede en firkant af 45*45 og indsatte osb i midten og gips på hver side, så det flugtede med reglerne. Lidt lister på ytterenderne. Spartlede lidt og malede.

Tilfreds i det store hele, men der er en risiko for, at malingen revner, da gips og træ opfører sig lidt forskelligt ved skift i temperatur og fugtighed.

• Vinkælder på væg ved siden af et køleskab fyldt med magneter, postkort og noter. Til venstre ses et hvidt tæppe på en stol.
  • En malet væg af gips og træ med lister ses tæt på. En plakat er synlig i baggrunden til venstre.
  • Synes
MmeMim
  • Laddar…
P Perplexus sagde:
Jeg rev en større væg mellem køkken og spisestue i vores hus men ville alligevel have væg på en del. Byggede en firkant af 45*45 og indfældede osb i midten og gips på hver side så det linjerede med reglarne. Lidt lister på yderenderne. Spartlede lidt og malede.

Tilfreds i det store hele, men risiko for at malingen sprækker da gips og træ opfører sig lidt forskelligt med skift i temperatur og fugtighed.
Meget snedigt og måske helt klart værd det på så lille et område. Hvordan indfællede du OSB'en, altså hvordan fæstede du den inde i reglarne?

MmeMim MmeMim sagde:
Meget tricky og måske helt klart værd det på så lille et område. Hvordan indfældede du OSB’en, altså hvordan fastgjorde du den inde i reglerne?
Var nødt til at gå tilbage og tjekke. Sjovt at man har fotograferet en del, selvom det ikke er detaljer.

Satte vinkelbeslag som holdt osb'en og skruede gipsen på den ene side midlertidigt med nogle korte skruer, så gips på den anden side og længere (38mm typ) skruer fra begge sider.

Ville også kunne skrue ting op i væggen, ellers havde det måske været nok med en endnu tyndere løsning. På køleskabssiden ville jeg ikke have lister, der byggede udad, så der malede jeg reglen med lakmaling. Ser ret meget ud som en liste, hvis man ikke kigger for nøje. Intet jeg har tænkt på eller generet mig over efterfølgende, heldigvis.

• Trævæg med vinkeljern og hvide plader monteret, ledning hængende på krog på væggen.
  • OSB-plade fastgjort på en træramme med vinkelbeslag. Ved siden af ses en bagside af et køleskab og en lys lampe, der kaster skygger.
  • En væg under konstruktion med gipsplader og et køleskab til højre, belyst af en lampe ovenpå køleskabet. En stol ses foran væggen.
  • Synes
MmeMim
  • Laddar…
P Perplexus sagde:
Var tvungen att gå tilbage og tjekke. Sjovt at man har taget nogle billeder, selvom det ikke er detaljer.

Satte vinkeljern som holdt osb og skruede gipsen på den ene side midlertidigt med nogle korte skruer, så gips på den anden side og længere (38mm typ) skruer fra begge sider.

Ville også kunne skrue ting op i væggen, ellers havde det måske været nok med en endnu tyndere løsning. På køleskabssiden ville jeg ikke have en liste som byggede udad, så der malede jeg reglen med lakfarve. Ser ret meget ud som en liste, hvis man ikke kigger for nøje. Ikke noget jeg har tænkt over eller generet mig over bagefter heldigvis.
Tak! Vel dokumenteret og god idé delt! :)

• Synes
Perplexus
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.