Jeg har revet et gammelt garderobeskab ned for at skifte til et nyt vægophængt Elfa-system (modellen med skinner man hænger fra) i gangen. Under nedrivningen viste det sig, at garderoben også fungerede som skillevæg mod køkkenet... På bagsiden af garderoben havde man simpelthen sat en gipsplade op og følt sig færdig der.
Nu har jeg altså brug for at få en ny væg på plads mellem køkken og gang. Problemet er, at der ikke er meget plads til at gøre dette. Jeg har målt lidt og fundet ud af, at jeg maksimalt kan have en 55 mm tyk væg mellem rummene for både at få plads til garderobeindretningen og køleskab/fryser som står på den anden side af væggen. Det vil altså ikke være muligt at bygge en normal væg "by the book" med stolper og plader på begge sider.
Den løsning jeg hælder til lige nu er at sætte en solid L-profil i aluminium i gulv og loft og derefter have en kraftig MDF-plade (ca. 35 mm) som fastgøres i profilerne. Dog er jeg usikker på, hvor meget MDF'en kan holde til i sig selv? Hele indretningen plus ting der lægges på hylder osv. vil jo blive ret tungt, måske nogle hundrede kilo?
Vil det fungere? Er der en anden god måde at få en så tynd væg op som alligevel kan klare vægten?
Nu har jeg altså brug for at få en ny væg på plads mellem køkken og gang. Problemet er, at der ikke er meget plads til at gøre dette. Jeg har målt lidt og fundet ud af, at jeg maksimalt kan have en 55 mm tyk væg mellem rummene for både at få plads til garderobeindretningen og køleskab/fryser som står på den anden side af væggen. Det vil altså ikke være muligt at bygge en normal væg "by the book" med stolper og plader på begge sider.
Den løsning jeg hælder til lige nu er at sætte en solid L-profil i aluminium i gulv og loft og derefter have en kraftig MDF-plade (ca. 35 mm) som fastgøres i profilerne. Dog er jeg usikker på, hvor meget MDF'en kan holde til i sig selv? Hele indretningen plus ting der lægges på hylder osv. vil jo blive ret tungt, måske nogle hundrede kilo?
Vil det fungere? Er der en anden god måde at få en så tynd væg op som alligevel kan klare vægten?
Hej,
Tak for forslaget! Lidt spørgsmål
Du mener altså skive/regler/skive, eller? Da får jeg det ikke til at passe med sandwich? Men hvis det var sådan, du mente, hvordan bliver holdbarheden mellem reglerne? Hvis man bare skulle tage to konstruktionskrydsfiner á 13 mm og lime dem sammen, dvs uden regel, hvordan påvirker det styrken?
Tak for forslaget! Lidt spørgsmål
Jeg mente skive-skive-skive.
Jeg ville tro, at to OSB, der limes, også fungerer, men at spån i midten er bedre. OSB er fleksibelt og kan bøje sig. Limer du to OSB, bliver det sandsynligvis meget mindre fleksibelt. Det kan nok fungere godt med to OSB hvad angår styrken, men der kan måske være risiko for bøjning. En spånplade er i princippet stiv, så jeg tror, at OSB-spån-OSB burde blive helt stiv og desuden have meget høj styrke. Bare gulvspån i sig selv er jo stabilt nok til gulve, der kan tage ret høj punktbelastning uden at svigte.
Metalprofilerne, som du skruer op, burde også modvirke bøjning.
Jeg ville tro, at to OSB, der limes, også fungerer, men at spån i midten er bedre. OSB er fleksibelt og kan bøje sig. Limer du to OSB, bliver det sandsynligvis meget mindre fleksibelt. Det kan nok fungere godt med to OSB hvad angår styrken, men der kan måske være risiko for bøjning. En spånplade er i princippet stiv, så jeg tror, at OSB-spån-OSB burde blive helt stiv og desuden have meget høj styrke. Bare gulvspån i sig selv er jo stabilt nok til gulve, der kan tage ret høj punktbelastning uden at svigte.
Metalprofilerne, som du skruer op, burde også modvirke bøjning.
Göran.W
Værktøjsgal
· skåne Tomelilla
· 3 125 indlæg
Göran.W
Værktøjsgal
- skåne Tomelilla
- 3,125 indlæg
Almindelig 13 mm gips tåler vel 25 kg per fastgørelsespunkt så man behøver ikke overkill materiale for at det skal holde.
Almindelige 45x45 regler cc 30 og 9 mm gips holder hvis man skruer elfa skinnerne i reglerne.
Almindelige 45x45 regler cc 30 og 9 mm gips holder hvis man skruer elfa skinnerne i reglerne.
Disse væghængte ELFA-konsoller hænger fra metallisten, der skrues oppe ved loftet. Derfor bør belastningen på væggen være minimal. I stedet er det fastgørelsespunkterne for loftlisten, der skal kunne klare vægten, som kommer på hylderne, og hvor der skal være en konstruktion, der holder til dette.
Vil man være på den sikre side, kan man jo vælge en 170x45 regel, som skinnen hænger i. Det burde række til at hænge flere hundrede kilo op.Göran.W sagde:
Klik her for at svare