Hej,
Skal bygge bjælkelag til et loft og vil selvfølgelig have det så tyndt som muligt. Jeg ville gerne komme ned til 90-100 mm med en spændvidde på 2,7 meter. Nogle tips til, hvordan man kan gøre det?
- KL-træ? I så fald hvor kan man købe type 3000x900x90?
- Selvstændig bærende profilplade (typ Planja 70) med gulvspån på og gips/loftsplader under?
- Nogle andre ideer?
Skal bygge bjælkelag til et loft og vil selvfølgelig have det så tyndt som muligt. Jeg ville gerne komme ned til 90-100 mm med en spændvidde på 2,7 meter. Nogle tips til, hvordan man kan gøre det?
- KL-træ? I så fald hvor kan man købe type 3000x900x90?
- Selvstændig bærende profilplade (typ Planja 70) med gulvspån på og gips/loftsplader under?
- Nogle andre ideer?
Limtræsbjælke fx 90*315 som du lægger ved siden af hinanden. Færdig overflade på begge sider. Behøver hverken lægge gulv eller indvendigt loft derefter. Og let at få fat på.frma71 sagde:
Hej,
Skal bygge bjælkelag til en hems og vil selvfølgelig have det så tyndt som muligt. Jeg ville gerne komme ned til 90-100 mm med et spænd på 2,7 meter. Nogle tips til hvordan man kan gøre?
- KL-træ? I så fald, hvor kan man købe typ 3000x900x90?
- Selvbærende profilplade (typ Planja 70) med gulvspån på og gips/loftplader under?
- Nogle andre idéer?
Afhængigt af hvor bredt det bliver, så er én mulighed trælim. Men så bliver al bevægelse på ét sted.frma71 sagde:
Alternativt, hvis du har eller lejer en håndoverfræser og fræser en rille på siderne med en løs fjeder af fx 10 mm krydsfiner eller en træliste.
Senest redigeret:
Ja, det bliver lidt "blødere"frma71 sagde:
Bøjeværdien for 45*220 C24 er 24 Mpa
Og den tilsvarende for limtræ 30 Mpa
Værdien hæves lidt, når du limer. Men stadig forskel.
Og måske ikke lige så færdige overflader, når der bliver skruet hul osv.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Bare indskyde med, at det er elasticitetsmodulet man ser på, når man kigger på bøjningsstivhed, ikke bøjningsstyrke. Med de nævnte dimensioner bliver forskellen 13GPa sammenlignet med 11GPa
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Et alternativ kan også være at lime plywood lag på lag.
Tak, kiggede i KL-træhåndbogen. (https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/svt-kl-trahandbok-2017.pdf)
- I tabel 3.7 på side 38 står det, at KL-træ med C24 har en elasticitetsmodul på 11GPa (samme som konstruktionsvirke).
- I figur 2.6 på side 27 ser man, at 90mm er rigeligt til 3 meters spændvidde og kravet L/300.
Er det da korrekt at drage den konklusion, at skrue-lime 45x220 C24 reglar i halvforbindelse ville fungere?
/Fredrik
- I tabel 3.7 på side 38 står det, at KL-træ med C24 har en elasticitetsmodul på 11GPa (samme som konstruktionsvirke).
- I figur 2.6 på side 27 ser man, at 90mm er rigeligt til 3 meters spændvidde og kravet L/300.
Er det da korrekt at drage den konklusion, at skrue-lime 45x220 C24 reglar i halvforbindelse ville fungere?
/Fredrik
B bossespecial sagde:
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Skulle nok sige, at det bliver svært at få det godt, fordi reglerne ikke er perfekt lige, hvilket giver dårlig anliggning og samvirke.
Hvad skal du opbevare på loftet?
Hvad skal du opbevare på loftet?
Ok, tror du ikke man samler det med tvinger og skruer? Eller skal man plan-/retskabe alt? At det ikke bliver æstetisk perfekt kan jeg nok acceptere.
Det ene er en sovehems til datteren, og hvad der skal opbevares på den anden, ved kun konen
men ikke særligt tunge ting, gætter jeg.
Det ene er en sovehems til datteren, og hvad der skal opbevares på den anden, ved kun konen
B bossespecial sagde:
Klik her for at svare