Jeg er lige begyndt på min køkkenrenovering. Da nogle dele af væggene bestod af gips med fliser på, har jeg fjernet begge dele. Jeg tænkte dog, at jeg ville være smart, så jeg fjernede kun gips så højt op, at jeg fik fjernet alt, der var beskadiget. Tanken var at lægge nye gipsplader på det område, jeg har strippet, og sammenslutte med den del af de gamle plader, der stadig var i orden.

At få lige snit og få ned gipsen var ikke et problem, men da jeg skulle begynde at lede efter nyt gips, blev jeg lidt forvirret. Det, jeg har på væggene nu (og som jeg delvist har taget ned), hedder norgips 74 (bor i Oslo, men Norgips ser ud til at findes på begge sider af grænsen).

Når jeg måler tykkelsen, får jeg det til 11mm. Alle nye gipsplader, jeg finder hos norgips, og andre steder, er 12,5mm.

Er det sådan, at standarden for gipsplader engang var 11mm, men nu er 12,5? Eller er der flere at vælge imellem? (hvor finder jeg dem i så fald).

Og vil det fungere at sammenføje med de gamle plader, eller er det dømt til at mislykkes?

Et alternativ er selvfølgelig at tage det hele ned og gøre alt om fra begyndelsen, men jeg ville gerne undgå det. Taknemmelig for input.

*edit 5min senere*

Det viser sig, pladen jeg kiggede på var faset i kanten, så den gik fra 12,5mm til cirka 11. Er det almindeligt, at man afslutter med det (ud mod dørkarmen fx), for sådan var det hos mig. Jeg antager ellers, at den er beregnet til, at man skal kunne spartle og få en usynlig samling?

Den tilbageværende spørgsmål er, vil dette lykkes, eller er den eneste måde at få det godt på at gøre det hele om?
 
Senest redigeret:
Almindelig gips: 13 mm
Renoveringsgips: 6 mm

Men ved ikke om 11 mm gips har eksisteret tidligere, har aldrig stødt på det. Men Norge, siger du, der kan det jo være anderledes.

//Patrik
 
Væggips er 13 mm (renoveringsgips 6 mm) Gulv og loftgips 12,5 mm.
 
  • Synes
Tola90
  • Laddar…
Lini sagde:
Det viser sig, at pladen jeg kiggede på, var faset i kanten, så den gik fra 12,5mm til ca. 11. Er det almindeligt, at man afslutter med det (ud mod dørkarm f.eks.), for sådan var det hos mig. Antager den ellers er til for, at man skal kunne spartle og få en usynlig samling?
Ikke mod dørkarme, det bliver ikke godt. Men dér, hvor gipsplader sidder kant mod kant, udnytter man fasen til at spartle over samlingen.
 
andersmc sagde:
Ikke mod dørkarme, det bliver ikke godt. Men hvor gipsplader sidder kant i kant, udnytter man fasen for at spartle over samlingen.
Var det jeg mistænkte. Som så meget andet i lejligheden har altså de, der 'fikset' den tidligere, ikke haft styr på det. Men godt, så ved jeg det. Tak!
 
Den der udfasning forsøger man jo at få i en retning, hvor den gør nytte. Men der er intet galt i at have den f.eks. mod en dørkarm. Det bliver bare lidt unødvendigt meget at spartle.
 
For håndteringens skyld har jeg kun købt 900x2500 gips på det seneste, og de er alle 12.5 mm ikke 13mm, dette er altså ingen særlige loft eller gulvgips, men almindelige vægplader.
 
I det mindste er LaFarges plader 12.5, men man kalder det for 13mm. (se tabellen oppe til højre på denne side: http://www.wramstra.se/gips-13-x-900-x-2500/442-0) Men det er jo for mig lige meget, den halve millimeter gør hverken til eller fra, og det er en biting, TS oprindelige spørgsmål handlede jo egentlig om 11 mm, og konklusionen er vel, at han har målt i selve spartelfalsen.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.