Er tid til at skifte dækket på broen. Det er en lang bro med telepæle på betonringe, tværs over telepælene ligger der i dag 50x100 regler, og ovenpå det dækket i 35x150 (alt trykimprægneret skåret træ). Telepælene ligger med cc 115 cm, total bredde på broen er 145 cm. Bygget i 70'erne.

Jeg overvejer at beholde telepælene og skifte resten. Nyt dæk bliver 28x120 terrassebrædder, men jeg overvejer reglerne. Ville 45x70 stående fungere? Jeg har set på 50x100 trykimprægneret, men det bliver dyrt. Det drejer sig om 34 meter i længden, så det bliver ca. 90 meter regler.

Hvad tænker I? Hvilken dimension skal jeg bruge på de tværgående regler? Bifoger billede (telepælene vil blive rettet op, og jeg overvejer at lægge murpap som ekstra beskyttelse ovenpå dem)...

En lang træbrygge strækker sig ud over vandet under en klar himmel, hvor solen spejler sig i vandet. Bryggen er understøttet af telestolper.

45x70 lyder spinkelt i mine øjne. Det er jo en bro, vi taler om, ikke et altandæk. Det skiller jo typisk 3 kr/m mellem 45x70 og 45x95. D.v.s. omkostningsforskellen er ubetydelig.

• Synes
Freppa W
  • Laddar…
Jo prisforskellen er forsvindende. Tanken var mest at undgå at bygge for højt. Har allerede nu et par cm over betonfundamentet og den yderste del (som er ny siden nogle år). Var en periode inde på liggende 95'ere eller endda 120, men det føles som spinkelt + at det giver dårlig vandafledning.

Samtidig er 115 cm jo ikke specielt langt. Men 70 måske bliver for spinkelt...

Larsa sagde:
Jo prisskillnaden är försumbar. Tanken var mest att ikke bygge for højt. Har allerede nu et par cm over betonfundamentet og yderste del (som er ny siden et par år). Var et stykke tid inde på liggende 95:er eller endda 120, men det føles som skrøbeligt + at det bliver dårlig vandafledning.

Samtidig er jo ikke 115 cm specielt langt. Men 70 måske bliver for skrøbeligt...
Edit: så nu at jeg har misset at skrive at nuværende 50x100 ligger på plasken, altså ikke stående.

Bump!

Nogen anden der har tips? Hvad har man brug for dimension med 115 cm spændvidde?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.