Hej,
Hvor lang tid holder en 95x95 stolpe i NTR-A klassificeret træ direkte i lerjord?
Jeg overvejer at sætte et hegn, men er i tvivl om jeg skal vælge galvaniserede c-profiler eller bruge stolpe?
Hvad tror I?
 
X xLnT sagde:
Hej,
Hvor godt/lang tid holder en 95x95 stolpe i NTR-A klassificeret træ direkte i lerjord?
Jeg overvejer at sætte hegn op, men er i tvivl om jeg skal vælge galvaniserede C-profiler eller gå med en stolpe?
Hvad tror I?
10 år måske, beton mod trykimprægneret træ er ikke en god idé!
Det bedste er kernetræ eller ene- stolper direkte i jorden.
Alternativet er at støbe varmgalvaniserede beslag fast, så træstolpen ikke har jordkontakt.
 
L Leif i Skåne sagde:
10 år måske, beton mod trykimprægneret træ er ikke en god idé!
Det bedste er kärnek eller ene- stolper direkte i jorden.
Alternativet er at støbe fast varmgalvaniserede fæste så træstolpen ikke har jordkontakt.
Jeg havde ikke tænkt mig at støbe overhovedet.
Bore og sætte den ned og genfylde bare.
Bliver det træ så bliver det lerjord og sætter jeg c-profil bliver det 0-16.

Sugen på træ, hvilket er mindre end halvdelen af omkostningerne.
 
Vælg træ med meget kerne, pensl på snitfladen og læg sten i bunden af hullet. Tilbagefyld helst med singel. Så bliver spørgsmålet om levetid gerne irrelevant.
 
H Huzzbutt sagde:
Vælg træ med meget kerne, pensl på snitfladen og læg sten i bunden af hullet. Fyld helst op med singel. Så bliver spørgsmålet om levetid gerne irrelevant.
Står der ikke bare vand i hullet i længere tid da?
Jeg har ikke tænkt mig at stå og vælge alle de stolper ud en for en, de bliver bestilt hjem.
 
X xLnT sagde:
Står der ikke bare vand i hullet i længere perioder da?
Jeg har ikke tænkt mig at stå og vælge alle de stolper en efter en, de bliver bestilt hjem.
Samme vand som i jorden, men har du singel og sten så har de chance for at ånde ud. Tager du stolpe med forskellige mængder kerne, så får du forskellig hurtig nedbrydning. Det gør måske ikke noget, da begge holder længe.
 
Sæt stolperne i tjære, så holder de længere, selv når det drejer sig om trykimprægneret træ. Tjære og linolie fungerer også, men så skal stolperne ligge et stykke tid over jorden for at begynde at oxidere.
 
Svenska Träskyddsföreningens medlemmer giver 20 års garanti på A klassificeret imprægneret træ.

Vildthegn med træstolper slås jo direkte ned i jorden, og de står bestemt længere end 10 år.

Så undrer jeg på, hvorfor det skulle være en dårlig idé at støbe trykimprægnerede hegnsstolper ind?
 
Pjosk75 Pjosk75 sagde:
Svenska Träskyddsföreningens medlemmar giver 20 års garanti på A klassificeret imprægneret træ.

Vildthegn med træstolper slås jo ned direkte i jorden, og de står vel tilbage længere end 10 år.

Så undrer jeg mig over, hvorfor det skulle være en dårlig idé at støbe trykimprægnerede hegnspæle ind?
Føles som et unødvendigt trin?
 
Pjosk75 Pjosk75 sagde:
Sen undrar jag varför det skulle vara en dålig idé att gjuta in tryckimpregnerade stängselstolpar?
Min erfaring er, at faststøbning af træpæle uanset træsort nedbrydes af beton, ved ikke hvorfor, men samme pæl direkte i jord holder meget længere.
For nogle år siden sanerede jeg pigtråd og pæle i skoven samt omkring agerjord ved ødehuse, pigtråden kunne trækkes op fra jorden med skovkranen og helt klart var det pæle af EK der var i bedst stand trods 30-50 år i jorden.
 
Vi staketterede vores hestehaver i de første 3 år af dette årtusinde. De fleste stolper har en diameter på 5 cm. Hjørne- og grindstolper er grovere. Så vidt jeg kan huske, har ingen stolpe endnu givet efter på grund af råd. Almindelige trykimprægnerede hegnsstolper, som enhver hestebutik har. Skal være NTR A. Køb sådanne i stedet for firkantede. De er færdigskårne og spidsede. Bare slå/dryppen dem ned.

Vi har våd lerjord, og at bruge grus og sand i huller er fuldstændig meningsløst med hensyn til fugt, men hvis der er brug for stabilitet mod sidetryk, kan bærelagmateriale hjælpe. Lerjorden bliver som vand om vinteren.

I våd lerjord rådner alle stolper ved jordoverfladen. Den del af stolpen, der er under jordoverfladen, plejer at være helt intakt. (Jeg har taget enkelte stolper op nu og da, som er knækket, når hestene har været i nærkontakt med dem.) Har også revet et ridebanehegn i træ ned. Egestolper 10x10 cm. Alle stolper var halvt rådne ved jordoverfladen, men fine under og over. Mindede lidt om bævergnavne stammer.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.