10 år måske, beton mod trykimprægneret træ er ikke en god idé!X xLnT sagde:
Det bedste er kernetræ eller ene- stolper direkte i jorden.
Alternativet er at støbe varmgalvaniserede beslag fast, så træstolpen ikke har jordkontakt.
Jeg havde ikke tænkt mig at støbe overhovedet.L Leif i Skåne sagde:
Bore og sætte den ned og genfylde bare.
Bliver det træ så bliver det lerjord og sætter jeg c-profil bliver det 0-16.
Sugen på træ, hvilket er mindre end halvdelen af omkostningerne.
Står der ikke bare vand i hullet i længere tid da?H Huzzbutt sagde:
Jeg har ikke tænkt mig at stå og vælge alle de stolper ud en for en, de bliver bestilt hjem.
Samme vand som i jorden, men har du singel og sten så har de chance for at ånde ud. Tager du stolpe med forskellige mængder kerne, så får du forskellig hurtig nedbrydning. Det gør måske ikke noget, da begge holder længe.X xLnT sagde:
Svenska Träskyddsföreningens medlemmer giver 20 års garanti på A klassificeret imprægneret træ.
Vildthegn med træstolper slås jo direkte ned i jorden, og de står bestemt længere end 10 år.
Så undrer jeg på, hvorfor det skulle være en dårlig idé at støbe trykimprægnerede hegnsstolper ind?
Vildthegn med træstolper slås jo direkte ned i jorden, og de står bestemt længere end 10 år.
Så undrer jeg på, hvorfor det skulle være en dårlig idé at støbe trykimprægnerede hegnsstolper ind?
Føles som et unødvendigt trin?Pjosk75 sagde:
Min erfaring er, at faststøbning af træpæle uanset træsort nedbrydes af beton, ved ikke hvorfor, men samme pæl direkte i jord holder meget længere.Pjosk75 sagde:
For nogle år siden sanerede jeg pigtråd og pæle i skoven samt omkring agerjord ved ødehuse, pigtråden kunne trækkes op fra jorden med skovkranen og helt klart var det pæle af EK der var i bedst stand trods 30-50 år i jorden.
Vi staketterede vores hestehaver i de første 3 år af dette årtusinde. De fleste stolper har en diameter på 5 cm. Hjørne- og grindstolper er grovere. Så vidt jeg kan huske, har ingen stolpe endnu givet efter på grund af råd. Almindelige trykimprægnerede hegnsstolper, som enhver hestebutik har. Skal være NTR A. Køb sådanne i stedet for firkantede. De er færdigskårne og spidsede. Bare slå/dryppen dem ned.
Vi har våd lerjord, og at bruge grus og sand i huller er fuldstændig meningsløst med hensyn til fugt, men hvis der er brug for stabilitet mod sidetryk, kan bærelagmateriale hjælpe. Lerjorden bliver som vand om vinteren.
I våd lerjord rådner alle stolper ved jordoverfladen. Den del af stolpen, der er under jordoverfladen, plejer at være helt intakt. (Jeg har taget enkelte stolper op nu og da, som er knækket, når hestene har været i nærkontakt med dem.) Har også revet et ridebanehegn i træ ned. Egestolper 10x10 cm. Alle stolper var halvt rådne ved jordoverfladen, men fine under og over. Mindede lidt om bævergnavne stammer.
Vi har våd lerjord, og at bruge grus og sand i huller er fuldstændig meningsløst med hensyn til fugt, men hvis der er brug for stabilitet mod sidetryk, kan bærelagmateriale hjælpe. Lerjorden bliver som vand om vinteren.
I våd lerjord rådner alle stolper ved jordoverfladen. Den del af stolpen, der er under jordoverfladen, plejer at være helt intakt. (Jeg har taget enkelte stolper op nu og da, som er knækket, når hestene har været i nærkontakt med dem.) Har også revet et ridebanehegn i træ ned. Egestolper 10x10 cm. Alle stolper var halvt rådne ved jordoverfladen, men fine under og over. Mindede lidt om bævergnavne stammer.
Klik her for at svare