Hej,

Jeg er i gang med at bygge terrasse og skal nu lægge brædderne i weekenden. Jeg vil ikke have for stor afstand mellem hvert bræt. Min far lagde for et par år siden terrasse på sin altan, og han har i dag en afstand på 2-3 mm, selvom han lagde brædderne mod hinanden.

Eftersom det trykimprægnerede træ er vådt af imprægneringsvæskerne, er sandsynligheden for, at det vil krympe (=større afstand)?
Mine terrassebrædder har dog ligget i garagen i et par uger (ikke opvarmet).

Skal jeg lægge brædderne mod hinanden eller med en lille afstand?

Kun for nysgerrige :-) http://gallery.jarkeborn.se/altan_bygge?page=2

Venlig hilsen
Jocke
 
Ser kanon godt ud!

Alt trykt træ, der sælges, skal være vådt, men det tørrer hurtigt, og sandsynligvis er dit træ allerede tørret en del. Jeg ville helt klart lægge med en sprække på mindst 2 mm (2 tommer søm).

Terrassebrædder, der ligger helt tæt sammen, ser måske pænt ud, men det er ikke praktisk; du får nemt vand, der bliver liggende længe, og det er svært at spule snavs og andet væk.

Jeg lagde selv med 2 mm mellemrum, hvilket blev til cirka 3-4 mm efter tørring.
Husk at lægge kerne siden af træet opad, så undgår du, at terrassebrædderne svajer nedad, hvilket minimerer risikoen for kanter.

Modifikation:

Da jeg kiggede videre på din side, så jeg, at du allerede havde billeder med terrassebrædderne på, så jeg er lidt sen med mit indlæg.
 
Hvorfor lægge så tæt uden mellemrum?
Det er jo ligesom ikke noget parket man lægger... ???
 
Alt skal være tilpas. Når det gælder revner på terrassebrædder, er det godt, at vandet løber af, og at let skidt kan fejes ned. Hvis revnerne bliver for store, kan skidt ses mellem revnerne, og det hele falder ned.

Jeg spurgte selv for en måned siden om netop kernetræet, der skulle vende opad. Men jeg synes, at brædderne (som jeg nu købte) er skævbøjede med kernesiden op, hvilket samler vandet i midten af planken.

Kvaliteten på trykimprægneret træ lader ikke til at være den bedste nu til dags, det ser næsten ud til at være bedre træ på det, jeg fjerner, som har ligget i 20 år, end det, jeg nu lægger. Flere brædder revnede midt på brættet et par dage efter, de blev lagt, som jeg måtte køre tilbage med.
 
Jo, jeg fik ingen svar på mit sidste-øjebliks-indlæg og kunne ikke vente i solen :-)

Jeg lagde dem med en tommestokblad (ca. 2 mm) imellem. Nogle brædder var ordentligt våde mens andre tørre.

Dog talte jeg med brædgården, og de anbefalede kernen nedad, da træet får en konveks opad, og vandet løber lettere af samt mere behageligt at gå på. Mener du, "Nybyggare", at brættet bøjer efter tørring, og det bliver modsat form (konkav)?
 
Træet stræber efter at rette sig. Hvis man lægger kernen opad, vil brættet med tiden blive konkavt.

hvis man lægger overfladen opad, vil de med tiden blive konvekse.

Eftersom trykt træ er så vådt, og træet tørrer hurtigere omkring kernetræet, vil det i begyndelsen slå sig "forkert"...

Et andet råd, som jeg følger, når det gælder impat træ, er: At lægge den fineste side opad.
 
jocke4u sagde:
Mener du, "Nybyggare", at brættet svajer efter tørring og bliver modsat form (konkav)?
Ja, præcis som Norre skriver, stræber træet efter at rette sig ud. Hvis man ser bort fra dette og f.eks. udelukkende vælger den fineste side opad, er det ikke verdens ende. Hvad der kan irritere, er muligvis i samlinger (hvis man har sådanne), hvor en planke med kernesiden op møder en med kernesiden ned. Her bliver der gerne en kant, hvis brædderne slår sig forskelligt.
 
Jeg lagde alle med kerne siden opad, samtidig med at jeg anlagde stommen til terrassen med fald udad med 1-2 cm/meter i håb om, at trallen skulle fungere som render, der transporterer vand fra huset.
Og det fungerer faktisk. Hver række af tral bliver som tagrende, og vandet løber pænt ud over kanten, hvilket gør, at dækket tørrer på ingen tid, samtidig med at det bliver tørt under og tæt på huset.
 
Ingen dum idé Karl12
 
Bliver lidt forvirret angående retningen på krympningen. Jeg har læst i bogen "sløjde i træ" af Jögge Sundquist, at når træet tørrer vil kernesiden blive konveks og derfor bør denne lægges opad. Helt modsat af hvad de sagde på bræddegården altså. Hm, kan det være forskel på trykt træ og andet? Burde det ikke gøre synes jeg. Er der nogen, der er helt sikre på, hvordan det hænger sammen?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.