Jeg er i de senere år begyndt at interessere mig for traditionel/bæredygtig bygningskunst generelt og Shou Sugi Ban eller Yakisugi i særdeleshed. Tanken har så slået mig, hvad der holder længst: trykimprægneret eller brændt træ (f.eks. fyr, ceder, lærk)?

Tag f.eks. rammen til en balkon eller hvorfor ikke rammen til en terrasse/trædæk. Noget, der er rigtig udsat for fugt og som skal holde længe. Hvad tror I ville holde længst? Fordele / ulemper?

M
Det kommer an på helt hvordan det bruges og hvordan man bygger med det.

Hvis man bygger en terrasse på stolper så hele bjælkelaget kommer 30cm over jord, så er jeg helt overbevist om at levetiden vil være tilsvarende, men selv hvis træet er brændt så skal det olieres.

Hvis man derimod havde lagt bjælkelaget direkte i jord så vil det trykte sandsynligvis leve 3 gange så længe.

Derudover er der meget omkring håndværket som bliver afgørende for det brændte, dvs trykt er meget mere taknemmeligt at bygge med fordi det ikke stiller krav til afvanding, oliering og lignende for at holde længere.

• Synes
mutumutunga
  • Laddar…
M
Sho Sugi Ban er jo heller ikke noget unikt, i Sverige har vi brændt stolper, der skal være i jorden i hundredevis af år, og det holder meget godt kontra sin miljøpåvirkning.
Men for at brændingen skal have god effekt kræver det, at man virkelig brænder de ydre 5-10mm ordentligt, så det er forkullet.
At bare brænde og børste det for udseendets skyld tror jeg kun har marginal indflydelse på levetiden.

• Synes
Gustav Snick og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.