75,331 læst ·
38 svar
75k læst
38 svar
Trykimprægneret træ sundhedsfarligt?
Rigtig mange børn får astma og allergier.
Det, der allerede er sket, da vi ikke vidste bedre, er svært at rette op på, andet end at leve sundt.
Den ene bygger her havde allerede købt en sandkasse, den anden ville aldrig købe en, hørtes nu.
Syg bliver man før eller senere, for det meste senere, bliver det for tidligt kan man rammes af anger over synder ligesom en ryger med lungenfysem.
Det, der allerede er sket, da vi ikke vidste bedre, er svært at rette op på, andet end at leve sundt.
Den ene bygger her havde allerede købt en sandkasse, den anden ville aldrig købe en, hørtes nu.
Syg bliver man før eller senere, for det meste senere, bliver det for tidligt kan man rammes af anger over synder ligesom en ryger med lungenfysem.
Jeg har aldrig nævnt sand i munden, det var måske en anden, der tager helbredet alvorligt.JLT sagde:Der er risiko ved at lade børnene sidde i sandkassen uanset materialet i selve kassen. Som du tidligere har været inde på KAN børnene putte sand i munden, og det er jo ikke godt. Personligt synes jeg ikke, du bør tage den risiko, der er trods alt en lov om Børns bedste. Love skal man desuden følge.
Hvis du trods alt trodser denne lov, kan du måske overveje en sandkasse i plast, eller hvorfor ikke bare en stor bunke sand, som du kan sætte barnet i? Glem ikke at lave en oprindelseskontrol af sandet, der kan være spor af udstødning fra maskiner og andet, der er blevet brugt ved fremstillingen.
Fredells har en ottekantet fin sag til 2900:- eller en lille ubehandlet med låg til 300ClasseClas sagde:Jeg købte en sandkasse - byggesæt - i lærketræ til drengene, da de var små. Det træ var helt ubehandlet og siges at lærketræ er ret holdbart selv uden behandling. Efter 5-6 år var træet begyndt at rådne i de dele, der havde jordkontakt og jeg smed derefter træet i saunaovnen til videre brug...
Kan man ikke få fat i sådan nogle sandkasser i lærketræ nu om dage? ??? :![]()
Ja bestemt, selve livet er en 'farlig' rejse og naturligvis undgår man det man selv tror er direkte farligt/skadeligt for børnene.Annaman sagde:
Egentlig forstår jeg ikke rigtig hvad problemet er, oplever du at netop den trykimprægnerede tømmer er en risiko af sådan art, for dit barn, som du ikke er forberedt på at tage, så respekterer jeg det.
MEN hvorfor komme med insinuationer om "lov om barnets bedste", "bør ingen børn have", "anger for synder", "tage sundheden alvorligt" osv osv.
Køb nu det ubehandlede eller byg selv, så er den risiko da i det mindste elimineret for jer, i det mindste på hjemmefronten, for det ved jo katten hvad legepladsudstyret i børnehaven er lavet af.
MVH
Godt folk, lad nu diskussionen fortsætte om temaet byggemateriale - trykimprægneret træ og alternativer dertil. Indlæg om børneopdragelse, børns velbefindende og hvad man må og ikke må gøre med børn vil fremover blive fjernet fra denne tråd.
Mvh,
Moderator-MathiasS
Mvh,
Moderator-MathiasS
Jo det interessante apropos denne lov er, at sådant kan sælges til børn, det skal der arbejdes videre på, da alle ikke når at være forudseende. Vi gik jo selv i fælden og står med en helt ny terrasse, som man måske bør lægge tæppe på i hvert fald, da byggeriet blev fremskyndet med tømrer for barnet. Skal tjekke med kommunen, de skal jo være så miljøbevidste.byggimpert sagde:Ja, selve livet er en 'farlig' rejse og naturligvis undgår man det man selv tror er direkte farligt/skadeligt for børnene.
Egentlig forstår jeg ikke rigtig, hvad problemet er, oplever du, at netop det trykimprægnerede træ er en risiko af sådan en størrelse for dit barn, som du ikke er rede til at tage, så respekterer jeg det.
MEN hvorfor komme med antydninger om "lov om barnets bedste", "bør ingen børn have", "anger for synder", "tage sundhed alvorligt" osv osv.
Køb nu det ubehandlede eller byg selv, så er da iaf. den risiko elimineret for jer, i det mindste hjemme, for det véd man jo ikke, hvad legepladsudstyret i børnehaven er bygget af.
MVH//Christina.
Det er nok meget rigtigt som det er beskrevet, at imprægneringsmidlerne er giftige for både vandlevende organismer og os tobenede væsener. Man skal dog ikke glemme grundprincippet, at alting er giftigt, det er dog et spørgsmål om dosering. At et barn der leger i en sandkasse nogle timer om ugen i et par år skulle udsættes for nogen overhængende sundhedsrisiko i forhold til det træ som sandkassens ramme er lavet af, har jeg svært ved at forestille mig. Det må anses for at være et relativt godt ventileret miljø, så den fordampning, der eventuelt sker fra træet, skulle være af underordnet betydning, samt at de fleste børn vel ikke bruger tiden i sandkassen til at slikke eller gnave på træet? Ergo, den dosis/koncentration som barnet udsættes for, hvad angår imprægneringsmidlet, bør være forsvindende lille. Min femøre i emnet.
Småbørn slikker og tygger på alt, der kan have været der, vi har nu en ubehandlet kasse, så næste undersøgelse bliver om vores nye terrasse, tjek med den der har solgt træet.Loffe sagde:Det er nok meget rigtigt som det er beskrevet, at imprægneringsmidlerne er giftige for såvel vandlevende organismer som os tobente væsner. Man skal dog ikke glemme grundprincippet, at alting er giftigt, det er dog et spørgsmål om dosering. At et barn, der leger i en sandkasse nogle timer per uge i et par år, skulle udsættes for nogen overhængende sundhedsrisiko i forhold til det træ, som sandkassens ramme er lavet af, har jeg utroligt svært ved at forestille mig. Det må jo anses for at være et relativt godt ventileret miljø, så den fordampning, der eventuelt sker fra træet, burde være af underordnet betydning, og de fleste børn benytter vel ikke tiden i sandkassen til at slikke eller gnave på træet? Ergo, den dosis/koncentration, som barnet udsættes for i forhold til imprægneringsmidler, burde være forsvindende lille. Min femøre i emnet.
Bare til morgenmad, frokost og middag eller når man brænder dem af ;DMikachu sagde:
;D
""Du har spurgt om, hvad vi bruger for imprægneringsmiddel.
Vi bruger Volmanit CX-8 til både klasse A og klasse AB.
Klasse A (til brug i jord eller vand) 3,7% CX-8 med indtrængning 22 kg/m³ træ
Klasse AB (til brug over jord) 2,0% CX-8 med indtrængning 12 kg/m³ træ
Information om dette skal findes ved træet i brædtgården samt også ved kassen.""
Vi bruger Volmanit CX-8 til både klasse A og klasse AB.
Klasse A (til brug i jord eller vand) 3,7% CX-8 med indtrængning 22 kg/m³ træ
Klasse AB (til brug over jord) 2,0% CX-8 med indtrængning 12 kg/m³ træ
Information om dette skal findes ved træet i brædtgården samt også ved kassen.""
imprægneringsmidlerne er meget giftige, men det endelige produkt, som er trykimprægneret træ, kan ikke være specielt farligt. Så længe du ikke indånder sav-/slipe-støv eller spiser det....
Vi vil fortsætte med at gå barfodet på trykimprægnerede terrasser.

Vi vil fortsætte med at gå barfodet på trykimprægnerede terrasser.