Langbein
Hej til os der har brug for at leve sundt længe!

Trykimprægneret træ og børn/mennesker synes ikke at høre sammen, hvis man skal følge Forsigtighedsprincippet?

Nu har vi allerede fået en terrasse med gulv, rækværk, tag og trappe nybygget af sådan træ, af en prof-snedker der ikke ville bruge maske og sådan noget som beskyttelse (men oplevede en genetisk tragedie). At udskifte træet virker ikke sjovt, man skal vel finde ud af, hvad der er blevet brugt, måske lukke den et år eller lægge et tæppe på og undgå nærkontakt med træet, olie og lakere derefter?

Vi tænkte på at købe en sandkasse hos Bauhaus for 349:- men den har trykimprægneret træ, er netop dette ufarligt eller bør det dækkes over?

Hvad kan man bruge i stedet til sandkasse og terrasse osv., ubehandlet fyrretræ eller andet?

"Imprægneret træ er behandlet med træbeskyttelsesmidler som skal beskytte træet mod råd og insektangreb.

Det indeholder giftige stoffer som arsenik, krom og kobber. Derfor skal imprægneret træ kun bruges, når det virkelig er nødvendigt, dvs. på steder, hvor træet udsættes for fugt eller risikerer at blive angrebet af insekter.

Bygge sandkasse - hvilket træ skal jeg vælge?

Undgå trykimprægneret træ, da det ofte indeholder farlige metaller som kobber, krom og arsenik, som langsomt lækker ud. Sådan træ er egentlig kun nødvendigt under ekstreme forhold eller når man vil have konstruktionen til at holde i op mod 40 år. Og sandkasser plejer at være nedrivningsmodne længe inden.

Forstærk i stedet ved at olie træet regelmæssigt eller vælg træ, der er imprægneret uden tungmetaller."

www.kemi.se/upload/Trycksaker/Pdf/Broschyrer/bygga_2003.pdf

Hej
Jeg har selv børn og har været på udkig efter en sandkasse, der ikke er lavet af trykimprægneret træ. Har endelig fundet en hos Silvan ca. 300 koster den. Ville på grund af helbredsmæssige årsager ikke lade mine børn lege i en trykimprægneret sandkasse... men udvalget af "sunde" sandkasser er begrænset. Hvis man bor i et område, hvor der er katte, er det anbefalelsesværdigt at have et låg til sandkassen, da din sandkasse ellers let bliver kattens, og hvis barnet så putter sand i munden (hvilket sker..) er der stor risiko for orm i maven...

Langbein
Hvad byggeren har været udsat for er privat og en tragedie, vi kan vende tilbage til, en katastrofe ved jeg ikke. Ej heller om det har med træet at gøre, men den egen sikkerhedstænkning har ikke altid været på toppen, når andre job er udført, når jeg tænker på det bedste, og konen er doktor, da vi har tilbudt os at låne beskyttelse ud.

Vi havde ikke en tanke om, at terrassen kunne være farlig, da alt farligt burde være forbudt, f.eks. er vores gamle dåse Cuprinol jo farlig nu. Men da sandkassen skulle købes specifikt til det lille barn, begyndte beskyttelsesinstinkterne at vågne til live igen, og hvad der anføres af Kemi.se vil jeg tro på, indtil det modsatte er bevist. En sandkasse eller terrasse, hvor barnet er, ser man ikke så stor forskel på i denne henseende.

Langbein
Lige præcis det jeg gør nu, kritisk gennemgår for handling da vi ikke kender indholdet endnu som kan variere ifølge kemi's lister. Men en god miljøven der også er doktor og har mange børn, svarede omtrent som ovenstående at man bør vælge noget andet.
Man kan drikke sig ihjel på vand men kun dumme gør det, ligesom en del andet. Risikovurdering beskæftiger jeg mig en del med, tomater skal man læse oprindelse, spanske kan være mere giftige end svenske men skal være kontrolleret. I Spanien er de nemlig nødt til at hælde mere gift på i varmen da man dyrker under plastik, men de har billigere verdeuros hvor man tager flere høst om året.
Rådbehandling for træ er dog lidt anderledes og barnet er det bedste vi har. De som ikke værner om børnene bør ikke have nogen. Der findes en lov om Barnets bedste.
Latterligt for en sandkasse ser enkel ud at samle, men lige denne færdigbyggede med højeste pris var så hyggelig og vi skulle få den i gave.

Altan er fra lys til mørkere grøn, kan ligge under vand sagde man.

Annaman sagde:
De som ikke værner om børnene skal ingen ha. Der findes en lov om Barnets bedste.
Løjerligt for en sandkasse ser enkel ud at sætte sammen, men netop denne færdigbyggede med den højeste pris var så hyggelig, og vi skulle få den i gave.
Der er risici ved at lade børnene sidde i sandkassen uanset materialet i selve kassen. Som du tidligere har været inde på, KAN børnene putte sand i munden, og det er jo ikke godt. Personligt synes jeg ikke, du bør tage den risiko, der findes jo trods alt en lov om Børnenes bedste. Loven skal man desuden følge.

Hvis du alligevel trodser denne lov, kan du måske overveje en sandkasse i plast, eller hvorfor ikke bare en stor bunke med sand, som du kan sætte barnet i? Glem ikke at lave en oprindelseskontrol af sandet, der kan være spor af udstødningsgasser fra maskiner og andet, der er blevet brugt ved fremstillingen.

Jeg overvejede at lave en sandkasse af varmebehandlet træ (fås f.eks. hos K-Rauta, træterrassebrædder til 19,90/m), men efter en del sælger-snak om, hvordan Lundbergs sandkassebyggesæt er behandlet med et naturvenligt middel osv. osv., købte jeg sådan en (med låg som bliver til to små bænke, når kassen åbnes).

Nu har jeg kontaktet Lundbergs for at finde ud af, hvad imprægneringsmidlet hedder. Her er svaret:
"Den store sandkasse er imprægneret med Wolmanit CX og den lille med Tanalith E. Det siger jer måske ikke så meget, men har I adgang til en fax, kan jeg gerne faxe lidt information om disse stoffer."

Hmm... vores er altså behandlet med Tanalith E. Søger jeg videre på det, ser jeg først det, som sælgerne informerer om:
http://www.tanalith-e.com (føler mig stadig rolig, det er jo en sød, sund baby, der kravler på træterrassen...)

Fortsætter på http://www.ntr-nwpc.com/sverige/sti/gdkn.htm, hvor jeg ser, at Tanalith E indeholder blandt andet noget, der hedder tebukonazol... søger videre på det og finder dette: http://cf.vgregion.se/miljo/miljosamverkan/dokument/kemtills05_traskydd_handledn_hela.pdf

"Er giftig for vandlevende dyr og planter og har forårsaget fosterskader i dyreforsøg"... løber ud og fjerner sandkassen.

Det bliver en af varmebehandlet træ i stedet... har også kontaktet Lundbergs med denne hårrejsende information, må se hvad svaret bliver...

er snorenkelt at tage til byggmax eller lignende og købe reglar 45x170 og save i 2 meters længder og lave en ret simpel sandkasse... det tog mig kortere tid at gøre det end at grave ned i jorden for at få mere sand ;D

omkostning, under 400pix... og så er den lige så solid, som jeg ønskede... (kan tage foto af den i aften)

Der findes tilsyneladende tømmer, der er trykimprægneret med linolie nu om dage. Lyder som om man kunne slippe for den kedelige grågrønne farve.
Er der nogen, der ved, hvem der levererer?

Langbein
Det foreskrives, at man skal have handsker og maske, når man arbejder med imprægneret :o

Woody har ubehandlet for 299 med låg, Silvan tager 329:95, jeg snuser videre hos Fredells og Coop8)

Når mine børn var små, havde jeg en sandkasse som TiGGrE beskriver.

Denne var helt ubehandlet. Efter ca. 4 år fjernede vi den, da børnene var blevet for store til at opholde sig der, de legede hellere i jordbunken efter tilbygningen. Da var kun den del, der havde været nede i jorden, rådnet. Havde jeg olieret den i nederkanten, havde den overlevet børnenes sandkasseinteresse.

Trykimprægneret sandkasse tillader producenterne at gå ned i dimension på træet og dermed spare penge, er min konklusion. Eftersom der ikke findes nogen klare direktiver om trykimprægneret træ og sandkasser, er det op til den enkelte, hvordan man vil gøre.

Med risiko for at blive erklæret idiot: Der findes jo noget, der hedder noget i stil med "varmetræ"? Træstykkerne varmes på en måde, så egenskaberne ændres (de bliver mere modstandsdygtige). Har set dette blandt andet hos Fredells, stykker beregnet til f.eks. terrassebyggeri. Kan ikke huske linket til producenten (en finsk en).

Det kunne måske være noget....

ClasseClas
Jeg købte en sandkasse - byggesæt - i lærketræ til drengene, da de var små. Det træ var helt ubehandlet og siges at lærketræ er ganske slidstærkt, selv uden behandling. Efter 5-6 år var træet begyndt at rådne i de dele, der havde jordkontakt, og jeg satte derfor træet i saunaovnen til videre brug...

Kan man ikke få fat i sådan nogle sandkasser i lærketræ længere? ??? ::)

Den sandkasse jeg legede i var lavet af stammer 2 rækker oven på hinanden. Uimprægneret, klar fra skoven.

Jo, den blev fjernet efter 25 år lidt morken.

Det farligste man kan gøre er at trække vejret, så man burde måske stoppe med det for en sikkerheds skyld. ;)
Jeg er selv vokset op med en trykimprægneret sandkasse samt en trykimprægneret terrasse, som jeg har leget på som lille. Alligevel så lever jeg og har et sundt barn.
Ærligt talt tror jeg ikke, man behøver være alt for bekymret, barnet sidder jo ikke direkte 8 timer om dagen, 365 dage om året i sandkassen, som sagt vil man nok ikke vide, hvad der findes i vores "friske" luft.........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.