Hej!

Et spørgsmål, som jeg ikke rigtig har kunnet finde et godt svar på ved at google:

Er det OK på nuværende tidspunkt at bruge trykimprægneret terrassebrædder som støtte til trossbotten / blindbotten på et hus bygget på stolpefundament?

Lugtproblemer har jeg læst lidt om, men jeg tror ikke, jeg burde få de problemer, eftersom hele fundamentet er åbent hele vejen rundt undtagen terrassen, som vil sidde rundt om.

Er det simpelthen tilladt at bruge det i dag?

I dette tilfælde er jeg primært interesseret i, hvad normen er i dag eller ifølge regelværket. Venligst undlad at inkludere personlige meninger om dette.

Opfølgende spørgsmål:

Hvad kan være passende at bruge, HVIS det nu ikke er tilladt at bruge?

Min hensigt er at skære asfaboard til, som passer i gulvbjælkelaget, som derefter hviler på 28x120 eller 28x95mm træ, sømmet nedenfra i bjælkelaget og desuden sømme fast asfaboarden fra oven med tagsøm for at undgå, at boarden "hænger ned" med tiden.
 
L
Normalt plejer det ikke at være trykket, men gør intet i dit tilfælde, det er åbent og på undersiden kun når der er risiko for væde, fx i syllen er det af ondo at have der. Et bræt fx 28x120 eller 145 bredde, sømmes på undersiden af bjælkeværket, stikker udenfor så det bliver som en hylde for boarden at ligge på, det er den normale metode. Hvad du vælger for at få for hyldebredde afgør du selv. En advarsel bare, når du har fået boarden på plads, er det meget let at tage fejl og træde på den, så falder du ned med måske store skader som følge, boarden bærer ikke uden går af.
 
Giv den gas, det trykte vil jo dels være beskyttet mod væde ovenfra og dels sidde åbent, altså ikke indelukket. Gjorde cirka det samme og lagde asfa på trykte 45x45.

Som kuriosum kan jeg jo også nævne, at en af de klaphatte, der kom og blæste isolering ind hos mig, gjorde netop det, som Liteavvarje advarer mod; trampede lige igennem asfaboarden... :rolleyes:
 
Hvorfor vil du have imprægneret træ der? De brædder skal ikke udsættes for fugt, medmindre du har alvorlige problemer.
 
Som useless påpeger, der er intet behov for trykimprægneret i den situation. Trykbehandlet træ skal man bruge udendørs, enten når træet er udsat for konstant nedbør (klasse AB) eller har jordkontakt (klasse A). Det tilføjer intet i den aktuelle situation.
 
Huset står på klippe, og sprækkerne i klippen er udfyldt med beton, det eneste vand, der vil være under huset, er sådan noget, der blæser ind, når det regner sidelæns :) og det tørrer hurtigt væk, når det holder op med at regne.
Så måske skulle jeg spare nogle kroner ved at vælge ubehandlet træ.
Så må det blive yderbeklædning, da den er billigere end råspont
 
  • Synes
justusandersson og 1 anden
  • Laddar…
ClasseClas
Det er ok at bruge trykimprægneret træ til syld og også som støtte til bundplade ved åben sokkelgrund. Jeg ville aldrig anvende asfaboard, men i stedet bruge bundplader i cement eller 6 eller 9 mm træfiberplader, som er bor- eller voksbehandlede. De har de rette mål tilpasset til cc600, så de er hurtige at lægge. På landet brugte jeg til gæstehuset med åben sokkelgrund 17x95 trykimprægneret træ som bundbræt og derefter voksede bundplader. Dette er 4 år siden, og jeg tjekkede sokkelgrunden i sommer, og det så perfekt ud.
 
  • Synes
Laolantis
  • Laddar…
Ja, det fungerer sikkert, men hvorfor skal man bruge brædder fulde af kemikalier hvis det ikke er nødvendigt?
 
  • Synes
Robert N
  • Laddar…
Tak for jeres svar! Det blev normal panel..
 
T ToRy sagde:
Kør hårdt, det trykte vil jo dels være beskyttet mod fugt ovenfra og dels sidde åbent, altså ikke indelukket. Gjorde typ det samme og lagde asfa på trykte 45x45.

Som kuriosum kan jeg jo også nævne, at en af klovnene, der kom og blæste isolering hos mig, gjorde præcis det, som Liteavvarje advarer mod; trådte lige igennem asfaboarden... :rolleyes:
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.