Skal samle 2 stk 45x145 reglar så det bliver 1 stk 90x145.
Findes der noget godt lim, man kan bruge til dette, selvfølgelig sammen med et antal 6x80 C4 konstruktionsskruer.

Tak!
 
Polyuretanlim er velegnet at bruge, da det afhænger af fugt for at hærde. Hvilket nyt trykimprægneret plejer at være, fugtigt altså.
 
  • Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jeg tror, at det er Sättlim til indendørs og udendørs konstruktioner, som er at foretrække. Men træet må ikke være alt for frisk, det skal være lidt tørre. Men det har du sikkert allerede forstået.
 
Hvorfor lime, limmet tilfører ingen bedre bæreevne i højderetningen, bliver stivere sidelæns ganske vist.
Da det er trykt, er det vel udendørs, og mit førstevalg er polyuretan, men man må skrue tæt, for limmet skummer ordentligt.

Protte
 
  • Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jeg testede almindelig trælim til udendørs brug og trykket træ for nogle år siden...
Limerede to trallestykker sammen, fuld dækning med lim og godt tryk.
De holdt sammen i lidt mere end to år udendørs...
 
Hvad er formålet med at fordoble en regel på så kort afstand som 3 meter?
 
prototypen prototypen sagde:
Hvorfor lime, limet tilfører ingen bedre bæreevne i højderetningen, bliver stivere sidelengs ganske vist.
Da det er trykt, så er det vel udendørs og mit førstevalg er polyuretan, men man skal skrue tæt, fordi limet udvider sig ordentligt.

Protte
Jeg plejer at sætte tvinger og så skrue.
 
Skal du lime med PU så behøves nok 2 skruer for hver 30 cm så det ville blive 20 skruer på en 3 meters strækning.
Skal det være terrassebrædder direkte på 145'erne?

Protte
 
  • Synes
Johan Gunverth
  • Laddar…
prototypen prototypen sagde:
Skal du lime med PU, så kræves der nok 2 skruer for hver 30 cm, så det ville blive 20 skruer på en 3 meter stykke.
Skal det være terrassebrædder direkte på 145-erne?

Protte
Så springer jeg nok PU-lim over, det bliver lidt for mange skruer. Det er til en pergola og 2x45 er mest for udseendet, så mange skruer ser ikke så godt ud.

Hvis man springer limet over, hvor mange skruer er passende?
 
J joasag sagde:
Så springer jeg nok PU-lim over, det bliver lidt for mange skruer. Det er til en pergola, og 2x45 er mest for udseendet, så mange skruer ser ikke så godt ud.

Hvis man springer limmet over, hvor mange skruer er passende?
Men hvor på pergolaen skal disse 90x145 bruges? Jeg mistænker, at det er som søjler. Men uanset hvor de skal bruges, vil en enkelt 45x145 egentlig holde rigeligt. Dobbelt er kun af æstetiske årsager. Om, og hvilken lim du så bruger, spiller ingen rolle, da det alligevel ikke er nødvendigt. Men hvis du alligevel vil bruge det, skal det jo være noget, der tåler udendørs klima, PU- eller Sætlim. Antallet af skruer spiller heller ingen rolle. Det er egentlig mest for, at det sidder sammen. 8 stykker er nok, hvad jeg ville have brugt.
 
I stedet for de fleste skruerne kan du jo tage skruetvinger.
 
  • Synes
Tjrex
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.