Har (formentlig) trykimprægnerede vægstolper i huset.
Det er jo ikke så passende, både fordi de kan udsende giftige dampe og kan lugte dårligt, hvis de udsættes for fugt.
Vi planlægger at udskifte facaden, og så vil vi blotte stolperne udefra, hvorefter man kunne benytte lejligheden til en enkel foranstaltning (at udskifte stolperne føles lidt for kompliceret).

En idé jeg havde var at ozonbehandle ved at bygge et lille "telt" af bygningsfolie og stolper med en ozongenerator indeni og flytte rundt på dette og behandle en sektion ad gangen. Jeg ved, at ozon tager sig af lugte, men hvordan er det med imprægneringsgifte?

Ville det også hjælpe at male stolperne, hjælper det til at binde gifte?
Træet er 40 år gammelt, er det måske sådan, at imprægneringsgiftene måske "er aftaget" med tiden?

Desuden har vi undertryksventilation i krybekælderen, som formentlig hjælper med at suge nogle af giftene/lugtene væk, så de ikke kommer ind i huset.

Nogle andre idéer eller tips?

Jeg ville lade det være, eventuelt giftige dampe fra 40-årigt træ ville jeg ikke bekymre mig for.

/ATW

Hvorfor gøre noget ved selve reglerne i første omgang? Har du fugt i fundament eller væg, så er det jo det, du skal udbedre først.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.