Hej,

Lidt råd i bjælkelaget til karnappen ifølge billeder. Vandskader fra utætte terrassedøre, etc. Bad min (polske) bygger om at købe ubehandlet 63*175 regel, kløve på midten samt sætte i oliebad inden installation (snitflader mod mur). Han købte træ ifølge billede - behandlet overflade (går jeg ud fra), men ingenting synligt i tværsnittene.

Spørgsmål:
1) Hvilken imprægneringsklasse har vi at gøre med her? (Hvis nogen)

2) Afhængigt af 1), kunne dette være okay til indendørs brug? (Grundreglen er jo, at man holder sig fra behandlet træ indendørs).

Tak på forhånd.

//Martin

• Billede af et hus med råddent bjælkelag under en vindeltrappe, synlige trælister og en dør med fugtskader, diskussion om trykt træ til indendørs brug.
  • Et stykke grønt trykimprægneret træplanke ligger på et trægulv. Ved siden af er et mindre stykke træ. Gulvet har pletter og forskellige farvestriber.
  • Hånd holder et stykke træ med grønlige nuancer på endefladen, formodentlig trykimprægneret, på gulv med værktøj i baggrunden.
  • Billede af indendørs hjørne med delvist fjernet mur, afslørende rør og fundament. Træterrassegulv foran, med lys og værktøj på vindueskarmen.
Er gulvet af trykket træ? I så fald kan reglen vel også være af trykimprægneret.

F fribygg sagde:
Er gulvet af tryksyet træ? I så fald kan reglen vel også være af trykimprægneret.
Utrykt plankegulv (indendørs); 22mm not / fer. Byggeår 1937.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Det er usandsynligt, at det nye hurtigtvoksende stykke får samme levetid som det gamle har haft, uanset om det nye er trykt, dyppet eller bare strøget med nogen grøn farve.

Jeg tror ikke, at du vil dø eller blive påvirket på grund af håndværkerens materialevalg, hvis du tror, at jeg tager fejl, kan du jo benytte lejligheden til at skaffe et bedre træstykke, inden gulvet lukkes igen på ny.

C
Jeg ville have valgt ubehandlet tømmer af betydeligt bedre kvalitet.
Men helt ærligt, det skal jo ikke blive vådt indendørs, så #1 er alligevel at løse problemet med, at der kommer fugt ind i konstruktionen (allerede fikset formoder jeg?)

Senest redigeret:
I min verden sætter man ikke træ mod murværk uden at der er noget kapillarbrydende. Den grønne regel er ikke noget at frygte, det er nok ikke andet end hurtigvoksende granregel, der er smurt med grøn træolie. Den nygjorte muring indenfor døren burde også få lov at tørre et par dage. Så skal man måske tætne på ydersiden af døren.

• Synes
Kardan79
  • Laddar…
Kempa_swe
M Mr_Ekan sagde:
Hej,

Lite röta i bjælkelaget til karnap ifølge billederne. Vandpåvirkning fra utætte terrassedøre, etc. Bad min (polske) bygger om at købe ubehandlet 63*175 regel, flække på midten og sætte i oliebad inden installation (snitflader mod mur). Han købte træ ifølge billede - trykt overflade (formoder jeg), men ingenting synligt i tværsnittene.

Spørgsmål:

2) Afhængigt af 1), kunne dette være ok til indendørs brug? (Grundreglen er jo at man holder sig fra trykt træ indendørs).

Tak på forhånd.

//Martin
Byg ikke ind trykt træ. Trykt er til udendørs brug, bygger du det ind risikerer du ikke kun kemikalierne, der lækker ud. Du risikerer også skimmel, da trykt træ ikke er tørt.

• Haha
  • Synes
Saaallss og 2 andre
  • Laddar…
M Mr_Ekan sagde:
Vandpåslag fra utæt terrassedør
Tjek også, at tærsklen på altandøren er ordentligt indolieret. Det er nemlig et almindeligt problem, at disse lækker direkte igennem træet trods korrekte blikarbejder omkring tærsklen. Kilde: blikkenslager, der har fået mange falske alarmer om dårligt blikarbejde, når det i virkeligheden er tærskler, der lækker som en si.

N Nissegandhi sagde:
I min verden sætter man ikke træ mod murværk, men der sætter man noget kapillarbrydt. Den grønne regel er ingenting at være bange for, det er nok ikke andet end hurtigtvoksende granregel, der er strøget med grøn træolie. Den nygjorte mur indvendigt ved døren burde også få tørre nogle dage. Så måske skal man tætne på ydersiden af døren.
Deler din opfattelse. Har beklædt sokkel til friggebod med selvklæbende bitumenmåtte; fungerer glimrende 5 år senere. Skal se, om jeg kan finde det samme til enderne, der hviler i ydervæggen - udsat overflade, helt enkelt.

Grøn overfladebehandling må jeg læse lidt mere om; måske er den mod skadedyr. Udover overfladebehandlingen er reglen letvægter, så bygmesteren fik til opgave at lede efter højere densitet - gør om, gør rigtigt :-)

Kempa_swe Kempa_swe sagde:
Byg ikke trykimprægneret træ ind. Trykimprægneret er til udendørs brug, bygger du det ind, risikerer du ikke kun kemikalierne, der lækker ud. Du risikerer også skimmel, da trykimprægneret træ ikke er tørt.
Man bruger naturligvis kun tørt træ. Kemikalierne er bundet til cellerne i træet og lækker ikke, men sidder fast og beskytter mod bl.a. skimmel.

• Synes
Johan Gunverth
  • Laddar…
M Mr_Ekan sagde:
Hej,

Lidt råd i bjælkelaget til karnap ifølge fotos. Vandindtrængning fra utæt terrassedør, etc. Jeg bad min (polske) bygherre om at købe ubehandlet 63*175 regel, kløve på midten samt sætte i oliebad inden installation (snitflader mod mur). Han købte træ ifølge foto - trykket overflade (antar jeg), men ingenting synligt i tværsnittene.

Spørgsmål:

2) Afhængigt af 1), kunne dette være ok til indendørs brug? (Grundreglen er jo, at man holder sig fra trykket træ indendørs).

Tak på forhånd.

//Martin
Hej,

Huset skal være tæt. Man bygger ikke for at der skal komme ind vand. Trykket eller oljet er ikke interessant.

hilsener

Olle

• Synes
cpalm
  • Laddar…
TRJBerg
M Mr_Ekan sagde:
Hejsa,

Lidt råd i bjælkelaget til karnap ifølge fotos. Vandpåvirkning fra utætte terrassedøre, etc. Bad min (polske) bygningsarbejder om at købe ubehandlet 63*175 bræt, kløve på midten og stille i oliebad inden installation (snitflader mod mur). Han købte tømmer ifølge foto - trykt overflade (formoder jeg), men intet synligt i tværsnittene.

Spørgsmål:

2) Afhængigt af 1), kunne dette være ok til indendørs brug? (Grundreglen er jo, at man holder sig fra trykt tømmer indendørs).

Tak på forhånd.

//Martin
Dit billede af den afskårne del af brættet ser ikke ud, som trykt tømmer plejer at se ud. Dvs. man burde se grønfarvning lidt inde fra overfladen, hvor imprægneringen er trængt ind. Farven på overfladen er også lidt anderledes. Fusk?

• Synes
Mugmaz
  • Laddar…
Det der er ikke trykt træ.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.