1,859 læst ·
9 svar
2k læst
9 svar
Trykt eller uttrykt træ til veranda? Søjler/gitre/overligger
Jeg skal udskifte det meste på min veranda, såsom søjler og bygge nye rækværker, nye overstykker. Alt skal sandsynligvis males.
Jeg læste et sted, at trykimprægnerede søjler er svagere, og hvis man skal male, er der ingen mening i trykimprægneret træ.
Men hvad siger I, ville I have bygget ALT med trykimprægneret træ?
Jeg har nye limtræsøjler, der ikke er behandlede, og jeg overvejer, om det er dumt at bruge disse i stedet for at købe nye, der er trykimprægnerede. Det er trods alt søjlerne, der er rådnet mest. Men disse ubehandlede er klassificeret højere end de imprægnerede (GL30H vs GL28H). Malerbutikken anbefalede trykimprægneret, selvom man skal male. Men jeg vil ikke have, at verandaens tag falder sammen på grund af svage søjler. ;-)
Jeg læste et sted, at trykimprægnerede søjler er svagere, og hvis man skal male, er der ingen mening i trykimprægneret træ.
Men hvad siger I, ville I have bygget ALT med trykimprægneret træ?
Jeg har nye limtræsøjler, der ikke er behandlede, og jeg overvejer, om det er dumt at bruge disse i stedet for at købe nye, der er trykimprægnerede. Det er trods alt søjlerne, der er rådnet mest. Men disse ubehandlede er klassificeret højere end de imprægnerede (GL30H vs GL28H). Malerbutikken anbefalede trykimprægneret, selvom man skal male. Men jeg vil ikke have, at verandaens tag falder sammen på grund af svage søjler. ;-)
Senest redigeret:
Trykt træ fungerer aldeles udmærket, dog skal man være rigtig sikker på, at det er tørt, før man begynder at male. Trykt træ kan jo være rigtig vådt.
Se på din gamle konstruktion HVOR den er rådnet. Ofte er det endeved, eller sprækker hvor snavs og fugt samles. Jeg plejer altid at placere endeved i en spand med grundolie natten over inden jeg samler og maler, så det kan suge ordentligt ind.
Jeg lavede rækværk med nye stolper til min terrasse for ca. 2 år siden med almindeligt træ, som blev malet. Ejeren før mig havde lavet det gamle rækværk i trykimprægneret, som blev malet, og den maling skallede af overalt. Formentlig fordi de ikke ventede længe nok... Jeg har desuden 2 stolper til altanen i almindeligt malet træ, som har stået siden midten af 90'erne, de står, så de kan tørre ud, hvis det skulle være sådan, at de bliver våde i enderne om efteråret og vinteren.
Almindeligt træ, der grundes ordentligt (især i endetræ) med rå koldpresset linolie, som får lov at trække ind og oxidere. Det kan derefter males med udendørs/facade - linoliemaling. Fordelen er, at det ikke behøver at blive skrabet ved forbedrings-maling (undtagen hvis det revner/flager et sted) men kan børstes/vaskes efter behov. Og det er også muligt at forbedre med linolie til træbeskyttelse gennem malingen (da linoliemaling tillader molekylerne fra rå linolie at passere - de går igennem, men ikke fugt). Så det kan være et på lang sigt arbejdssparende alternativ, jeg har kun 35 års erfaring med at det fungerer udendørs. Nogle trykkede brædder (plane overliggere på rækværk) har jeg måttet male om ca. 4 gange i løbet af den tid, trods linoliemaling. Men det er jo også en lidt glattere overflade på terrassebrædder end almindeligt høvlet i mange tilfælde, flager lidt mere markant hos mig end ubehandlet, som jo selvfølgelig også kan have brug for forbedring afhængig af alder og slid. Begge materialer fungerer.
Skal man male med terrasselasur eller kisel som træbeskyttelse, f.eks. "Træbeskyttelse One Step Kisel".B b8q sagde:
Farvebutikken tænker ofte "vinduesmaling" når det gælder heldækkende malerier, dvs. oliemaling der sprækker, hvis der er trængt fugt ind. Men hans personlige råd var at vaske og klarolie på trykimprægneret træ. Og han frarådede mig tjærefarve/olie, for så skulle jeg holde mig til det, da det ikke kan males over med andet.
Min undren til jer var mere om jeg ville være en tåbe, hvis jeg bruger mine nye ubehandlede limtræs-søjler i stedet for at købe andre, der er trykimprægnerede.
Min undren til jer var mere om jeg ville være en tåbe, hvis jeg bruger mine nye ubehandlede limtræs-søjler i stedet for at købe andre, der er trykimprægnerede.
Vinduesmaling bruges vel at sige på ydersiden. Og da er det vel tørt træ. Heltæt mod fugtvandring.
Evt. fugt skal kunne slippe ud af træet. På siderne af vinduesrammerne fx, ikke indersiden, brugte jeg kun grunder. Malede dækkende efter flere år.
Evt. fugt skal kunne slippe ud af træet. På siderne af vinduesrammerne fx, ikke indersiden, brugte jeg kun grunder. Malede dækkende efter flere år.
Klik her for at svare